Geplaatst op: 23-10-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Forumdiscussie: Ensut Screw Up - Leisure in Stedelijke Gebiedsontwikkeling

Forumdiscussie: Ensut Screw Up - Leisure in Stedelijke Gebiedsontwikkeling

Het Expertise Network Sustainable Urban Tourism (ENSUT), Sweco en J2Leisure organiseerden met ondersteuning van CELTH en ABN AMRO een interessante paneldiscussie over leisure en stedelijke gebiedsontwikkeling. Interessante insteek was dat de panelleden en aanwezigen hun screw ups deelden. Hieronder volgt een samenvatting van de belangrijkste discussiepunten.

Het samenspel tussen overheid en ondernemers

De discussie begon met het identificeren van de uitdagingen waarmee ondernemers worden geconfronteerd wanneer zij betrokken raken bij gebiedsontwikkeling. Leisure in stedelijke gebiedsontwikkeling is een spel met veel actoren en dat maakt het er niet gemakkelijker op.

Martijn Kanters, stadsontwikkelaar van de gemeente Tilburg, benadrukte dat het voor ambtenaren vaak lastig is om effectief te communiceren met externe belanghebbenden. Gebiedsontwikkeling vereist echter samenwerking met inwoners, ondernemers, grondeigenaren en projectontwikkelaars. Kanters: "Als er een initiatief komt dan is het standaardantwoord van een gemeente: ‘Maak een plan, dien het in en dan gaan wij het beoordelen.’ Maar initiatiefnemers moeten juist in een zo vroeg mogelijk stadium om tafel met de gemeente. Want als overheid wil je commerciële belangen zo goed mogelijk combineren met maatschappelijke.”

Loes van der Weerd van Hart van Zuid Rotterdam merkte op dat het betrekken van ondernemers vaak spaak loopt op tijdgebrek. "Ondernemers willen graag deelnemen aan sessies die over gebiedsontwikkeling gaan, maar hun verplichtingen in de dagelijkse bedrijfsvoering maken dit lastig. Bovendien heerst het gevoel dat de inbreng van ondernemers vaak niet serieus wordt genomen.”

Stef Driessen van ABN AMRO stelde dat we ons te weinig afvragen welke waarde nieuwe initiatieven toevoegen aan een buurt zoals dark stores. "Als je het verhaal vertelt van de mooie ondernemers in je buurt dan schiet je review omhoog en daarmee de economische spin-off.”

Els Jippes van Amsterdam&Partners ziet veel in functiemenging: "We hebben nu veel plekken die ontwikkeld zijn voor toeristen waar de bewoners zich niet meer thuis voelen. Mijn oproep is vooral te ontwikkelen voor de bewoners en je zult zien dat het ook fijne plekken zijn voor toeristen.”

Menno Stokman van CELTH benadrukte dat bedrijven en bewoners essentieel zijn bij gebiedsontwikkeling. Hij moedigde aan om de ‘waarom’ vraag te stellen: ‘waarom is leisure, toerisme en recreatie belangrijk in dit specifieke gebied’ "Het antwoord moet niet alleen economisch zijn, maar gericht zijn op de leefbaarheid van de bewoners en de toegevoegde waarde voor de gasten. We moeten koppelkansen zoeken en elkaar versterken.”

Jan Maarten de Raad van Jora Vision wees erop dat ondernemers niet alleen gedreven worden door geld verdienen maar vooral door passie. Hij benadrukte dat gemeenten een visie op leisure moeten ontwikkelen, vergelijkbaar met de manier waarop bedrijven attractieparken plannen. "Wij gaan ook niet achterover zitten totdat er een rollercoasterfabrikant op ons afkomt. Wij bedenken dat zelf. Gebrek aan visie vanuit de overheid zorgt ervoor dat de leisureontwikkeling wordt gedreven door ondernemers.”

De positie van leisure bij de overheid

Vervolgens ging de paneldiscussie over de positie van leisure binnen de overheid en in gebiedsontwikkelingsprocessen.

Martijn Kanters deelde zijn zorgen over het feit dat recreatie en toerisme vaak weinig prioriteit krijgen in het beleid van gemeenten en zelden voorkomen in beleidsdocumenten. Hij benadrukte dat het ontwikkelen van een visie op toerisme voor veel gemeenten geen vanzelfsprekendheid is. Hij zag veel potentieel in het koppelen van leisure aan natuurontwikkeling, vooral in stedelijke omgevingen. Hij benadrukte dat er businesscases moeten worden ontwikkeld om deze koppelingen te realiseren.

Stef Driessen wees op het belang van vrije tijd, dat zelfs in de grondwet wordt genoemd, en benadrukte dat dit aspect moet worden meegenomen bij gebiedsontwikkeling. Heel praktisch wees hij op het onbenutte potentieel van daken in de stedelijke omgeving voor leisureontwikkelingen.

Menno Stokman benadrukte dat de overheid dat op landelijk niveau wel inziet en recreatie en toerisme hoger op de agenda heeft staan. Maar lang niet altijd wordt de waarde van leisure voldoende begrepen. En dan heeft Stokman het niet uitsluitend over de economische waarde maar vooral de bijdrage die leisure kan leveren aan de leefbaarheid.

Loes van der Weerd ging in op het belang van open communicatie met ondernemers en bewoners. Burgerparticipatie wordt steeds belangrijker, maar het bereiken van een consensus kan soms uitdagend zijn.

Els Jippes pleitte voor vertrouwen en het begrijpen van het belang van projecten voor bewoners, zelfs als het om controversiële onderwerpen gaat. De discussie rond de ontwikkeling van een Erotisch Centrum in de hoofdstad is inmiddels volledig gepolariseerd. "We moeten onszelf afvragen wat het belang van zo’n centrum is voor de bewoners.”

Leren van screw-ups

De panelleden hadden in de loop der Jaren al heel wat fouten van dichtbij meegemaakt en deelden die in meer algemene bewoordingen met het publiek. Doel was namelijk niet om mensen of organisaties te beschadigen maar vooral om van deze screw-ups te leren.

Els Jippes sprak over het belang van data bij besluitvorming en de uitdaging om voldoende inzicht te krijgen in drukke gebieden: "We weten ondanks alle data nog niet genoeg over bezoekstromen.”

Stef Driessen benadrukte de moeilijkheid van kostenbeheersing in ontwikkelingsprojecten en merkte op dat ondernemerschap niet alleen moet worden beoordeeld op basis van prestaties uit het verleden. "Want dat zegt tegenwoordig door de sterk gewijzigde omstandigheden niet zoveel meer.”

Loes van der Weerd sprak over de uitdagingen van burgerparticipatie en de creativiteit van bewoners, die soms door de gemeente als lastig wordt ervaren. "Soms gaat die participatie zover dat bewoners zich onderdeel voelen van het projectteam en verwachten ze voor elke bijeenkomst te worden uitgenodigd. Dat kan niet de bedoeling zijn.”

Menno Stokman ziet dat bij ondernemers het niveau van begroten omhoog moet. Er worden grote begrotingsposten gemist bij nieuwe projecten die al snel financiële druk op het geheel leggen. Ondernemers hebben dan tijd nodig om bij te sturen. Ook dat moeten overheden zich realiseren.

Martijn Kanters verhaalde van een gebiedsontwikkelingsproces waar een compleet bestaand zwembad over het hoofd was gezien. "Gelukkig wees een oplettende burger in het participatieproces op deze omissie.”

Afsluitend

De discussie eindigde met een oproep om positieve handelingsperspectieven te bieden in plaats van mensen tegen elkaar uit te spelen. Deze discussie onderstreepte het belang van een gecoördineerde aanpak waarin ondernemers, bewoners en overheden samenwerken om leisure te integreren in stedelijke gebiedsontwikkeling en tegelijkertijd te zorgen voor duurzaamheid en leefbaarheid.

Dit artikel is deels tot stand gekomen met behulp van ChatGPT. De aantekeningen die de auteur live bij de bijeenkomst heeft gemaakt, zijn ingevoerd in ChatGPT met het verzoek er een artikel van te maken. De output is verder door de auteur bewerkt tot een artikel.

Link: https://www.ensut.eu
Topics:Beleid, CELTH
Trefwoorden: leisure, gebiedsontwikkeling, stedelijke ontwikkeling

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...