KLM en Transavia draaien topzomer 2023
Luchtvaartbedrijf KLM heeft in het derde kwartaal van 2023 een operationele winst van €539 miljoen gerealiseerd bij een omzet van €3,425 miljard. Het werd een topzomer voor KLM en Transavia.
Vergeleken met vóór de coronacrisis zit de capaciteit van KLM in het aantal vluchten op bijna 90%. Dat komt door de krappe arbeidsmarkt en de lange levertijden van vliegtuigonderdelen. Door de vraag en de krapte in het aanbod konden goede ticketprijzen gerekend worden. KLM mocht in het derde kwartaal, waar de zomervakantie in valt, 8,4 miljoen mensen aan boord verwelkomen. Bij Transavia waren dat 2,9 miljoen reizigers. Die cocktail leidde naar een winst over de drie maanden van €539 miljoen. Hoe zwaar die succesvolle zomer doorwerkt is te zien in de eerste negen maanden van het jaar waarin de operationele winst €668 miljoen bedroeg (omzet van €9,058 miljard over eerste 9 maanden). Transavia had een zeer sterke zomer, waardoor de verliezen veroorzaakt door vlootproblemen eerder dit jaar, werden goedgemaakt. De Fransen deden het beter in de Air France - KLM groep. Air France boekte een winst van €806 miljoen euro in het derde kwartaal.
Minpunt is de afdeling cargo waar de vraag naar vliegtuigcapaciteit duidelijk
afneemt na de coronaperiode. De CEO is blij met de goede resultaten maar ziet
ook knelpunten.
Marjan Rintel, CEO KLM:
"We hebben goede financiële resultaten
neergezet in het derde kwartaal, doordat onze klanten willen reizen. De eerste
negen maanden waren echter niet zonder obstakels. De aanhoudende problemen met
de levertijden van onderdelen wereldwijd en de nog altijd krappe arbeidsmarkt
maken dat we de knelpunten die tijdens corona zijn ontstaan niet zo snel kunnen
oplossen als we zouden willen. Bovendien hebben we te maken met onzekerheid
over de toekomst van Schiphol en de Nederlandse luchtvaart. Als KLM houden we koers.
We gaan schoner, stiller en zuiniger vliegen en hebben daarom in september een
miljardenorder bij Airbus geplaatst voor gloednieuwe Airbus A350’s, die oudere
toestellen gaan vervangen. Wij staan voor een goed verbonden Nederland en
blijven daarin investeren. Alle KLM’ers zetten zich hiervoor in. Hier hebben we
ook duidelijk en stabiel overheidsbeleid voor nodig.”
Erik Swelheim, CFO KLM: "Voorzichtigheid blijft geboden. Grote geopolitieke spanningen, voortekenen van een recessie op de vrachtmarkt en een stijgende olieprijs maken dat we strak moeten blijven sturen op kosten en efficiency. Tegelijkertijd zijn investeringen nodig om onze ambities voor schoner, stiller en zuiniger vliegen waar te maken. Daarom zijn we een programma gestart met het doel om een structurele margeverbetering te behalen van €700 miljoen per jaar. Dat doen we door op de kosten te besparen en efficiënter en effectiever te werken.”