Geplaatst op: 30-10-2023

Digitale duik – groeien in de recreatiesector

Digitale duik – groeien in de recreatiesector
Belangrijke stap: Verzamel positieve online beoordelingen.

Online aanwezigheid speelt een sleutelrol in het succes van elk bedrijf, en dit geldt al helemaal voor de recreatiesector. Of je nu een camping runt, een attractiepark beheert, of outdoor-activiteiten aanbiedt, het is essentieel om je doelgroep te bereiken waar ze het meest actief zijn: online. Dit artikel belicht een aantal voordelen van marketing en online vindbaarheid binnen de recreatiesector.


Bereik effectief je doelgroep

De recreatiesector is enorm divers, wat daardoor ook geldt voor de doelgroepen die je aantrekt. Digitale marketing stelt je in staat om verschillende kanalen in te zetten om specifieke segmenten van je doelgroep gericht aan te spreken. Dit kan je aanpakken via online advertenties (SEA en social media advertising), zoekmachine optimalisatie (SEO), of andere online kanalen. Je kunt per kanaal en uiting de boodschap nauwkeurig afstemmen op de beoogde doelgroep en zo de impact van je marketinginspanningen maximaliseren.


Verhoog je online zichtbaarheid

Potentiële klanten beginnen of eindigen hun zoektocht naar recreatie-activiteiten vaak online. Dit kan zijn omdat ze inspiratie zoeken, maar ook omdat ze benieuwd zijn naar de ervaringen van anderen. Deze klanten kan je binnenslepen door te investeren in goede SEO, technische SEO, en pay-per-click (PPC) advertenties, zodat ze jóuw bedrijf als eerste zien in de zoekresultaten. Dan is de kans op websitebezoeken en boekingen ook gelijk een stuk hoger!


Sterke website

Wanneer je klanten naar je website toe lokt, is het wel essentieel dat je ze ontvangt op een professionele en gebruiksvriendelijke website. Het is het eerste wat ze zien, dus een eerste indruk is dan ook cruciaal. Je website moet daarom mobielvriendelijk zijn, snel laden en voorzien zijn van aantrekkelijke foto’s en nuttige informatie. Ook actief zijn op social media en het verzamelen van positieve online beoordelingen zijn belangrijke stappen, want dat is hoe je klanten uiteindelijk over de grens kan trekken.


Klantenbinding

Activiteiten binnen de recreatiesector zijn voor je klanten vaak uitjes, en die uitjes nemen constant andere vormen aan. Klantenbinding is daarom nogal een uitdaging, maar ook dit kan je opvangen met digital marketing. Bouw een relatie met je klanten op via e-mailmarketing, deel nieuwtjes en leuke aanbiedingen via social media, en moedig zo je klanten aan om bij je terug te keren.


Binnen de recreatiesector is het al helemaal essentieel om competitief te blijven en te groeien, want de concurrentie is moordend. Door te investeren in goede online marketing kan je je doelgroep effectiever bereiken, je online zichtbaarheid verhogen, en waardevolle klantrelaties opbouwen. Zo blijf je je concurrentie voor!


Hulp nodig?

Heb je er zelf weinig verstand van, maar wil je wél profiteren van de voordelen? Overweeg dan om een internet marketing bureau in te schakelen. Zij hebben de juiste expertise in huis om jouw bedrijf digitaal te laten stralen!

Trefwoorden: digitalisering, toerisme, online marketing

CELTH





||| Nieuws |||

29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...