Geplaatst op: 02-11-2023
Auteur: Marc Gerlings

Stijging havengelden Schiphol hoger dan verwacht

Stijging havengelden Schiphol hoger dan verwacht
Havengelden 2024 voor Schiphol hoger dan verwacht. Foto: Amsterdam Airport Schiphol.

Luchthaven Schiphol maakt de inhaalslag voor de financieel moeilijke covid-jaren. De havengelden voor de vliegtuigen gaan niet met 12 maar met 14,8% omhoog. Dat betekent ook een forse kostenpost voor de airlines.

Schiphol verhoogt haar havengelden in 2024 niet met de eerder verwachte 12%, maar met 14,8%. Dat heeft de luchthaven aan luchtvaartmaatschappijen laten weten. De extra stijging is nodig vanwege gemiste inkomsten in 2022 als gevolg van minder vliegverkeer, meent Schiphol. Aan het begin van 2022 golden nog reisrestricties door corona en dat jaar vlogen luchtvaartmaatschappijen zelf ook minder dan vooraf ingeboekt. Ook door de personeelstekorten bij de beveiliging kon er minder worden gevlogen, maar het geschatte aandeel daarvan heeft Schiphol buiten de verrekening gelaten.


"Luchtvaartmaatschappijen niet blij”

CFO Robert Carsouw van Schiphol: "Wij hebben luchtvaartmaatschappijen op de hoogte gebracht en snappen goed dat zij hier niet blij mee zijn. Tegelijkertijd is het nodig voor de kwaliteit en voor de financiële positie van Schiphol. Het is ook hoe de wet- en regelgeving werkt. In goede jaren mogen we geen winst maken op de havengelden en in slechte jaren kunnen we ons dus geen verliezen permitteren.”


Te weinig beveiligers

Het personeelstekort op Schiphol bij de beveiliging was een van de redenen waarom er in 2022 minder gevlogen is. Mede als gevolg hiervan stelde Schiphol in delen van 2022 een limiet in voor het aantal vertrekkende reizigers.

Carsouw: "Naar ons beste inzicht hebben we het aandeel van Schiphol in het slechte jaar 2022 omgerekend en, hoewel niet verplicht, in mindering gebracht op de verhoging die we doorvoeren. Hadden we dat niet gedaan, dan was de verhoging hoger geweest.”

De inflatie, die fors hoger is dan tijdens de consultatie van de havengelden in 2021, is geen onderdeel van de verrekening. Schiphol meldt daarbij dat gecorrigeerd voor inflatie en verrekeningen laat de tariefontwikkeling sinds 2014 feitelijk een dalende trend zien.


Wet- en regelgeving verrekening havengelden

De totstandkoming van de hoogte van de havengelden op Schiphol is strikt gereguleerd via wet- en regelgeving. Kort gezegd komt het erop neer dat Schiphol geen winst mag maken op luchthavengelden. Als Schiphol meer havengelden binnenkrijgt dan dat de luchthaven kwijt is aan met luchtvaartmaatschappijen geconsulteerde kosten die gemaakt worden om luchtvaartmaatschappijen te faciliteren, dan worden die meeropbrengsten verrekend. Dan dalen dus de havengelden het daaropvolgende jaar. Dit is in de recente geschiedenis, bijvoorbeeld van 2016 tot 2019, gebeurd.

Andersom betekent dit dat Schiphol het verschil ook verrekent als er minder havengelden binnen zijn gekomen dan dat er kosten waren. Met uitzondering van de coronajaren is dit sinds 2014 niet voorgekomen. Desondanks blijven de haventarieven van Schiphol concurrerend in vergelijking met andere internationale hubs.


Bestemming voor havengelden

De havengelden die luchtvaartmaatschappijen aan Schiphol betalen, besteedt de luchthaven aan faciliteiten en dienstverlening waar luchtvaartmaatschappijen gebruik van maken. Te denken valt hierbij aan baanonderhoud, beveiliging, onderhoud aan de terminal en schoonmaak.

Trefwoorden: Schiphol, havengeld, luchthaven

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...