Geplaatst op: 02-11-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Campagne voor uniek Dark Sky avontuur op Terschelling

Campagne voor uniek Dark Sky avontuur op Terschelling

TerschellingPartners heeft de campagne Dark Sky Terschelling gelanceerd. Hiermee laat het eiland zien dat je geen astronaut of wereldreiziger hoeft te zijn om de sterrenhemel in zijn volle glorie te bewonderen. TerschellingPartners zet tijdens deze campagne ook boekbare arrangementen in de markt.

Terschelling is één van de donkerste plekken op aarde en is sinds 2015 officieel erkend als Dark Sky Park. Dat is een beschermd natuurgebied, waar de duisternis en stilte centraal staan. Door de instandhouding worden nachtelijk dierenleven en astronomische beleving beschermd. Terschelling is bij uitstek geschikt voor amateur-sterrenkijkers, maar ook voor professionele astronomen.

Een van de beste plekken ter wereld

Het Waddeneiland is één van de beste plekken ter wereld om de sterrenhemel te bewonderen. De herfst en winter zijn de beste jaargetijden voor een Dark Sky-ervaring op Terschelling. Niet alleen bij De Boschplaat maar op het gehele eiland kan de stralende sterrenhemel worden aanschouwd. De in Nederland alom aanwezige lichtvervuiling gaat grotendeels aan Terschelling voorbij. De straatlantaarns in Oosterend en op een deel van het eiland zijn zelfs zo aangepast om de hemel op Terschelling zo helder mogelijk te houden.

De campagne

De campagne Dark Sky Terschelling is ontwikkeld door TerschellingPartners. Dat is een samenwerking namens het Terschellinger Ondernemersfonds met VVV Terschelling, Rederij Doeksen en Staatsbosbeheer Terschelling. De campagne loopt tot half december en is gestart met een awarenessfase van drie weken. De film Dark Sky Terschelling speelt daarin een hoofdrol. Met display, online advertising en de inzet van influencers moet de boodschap dat het sterrenavontuur dichtbij is worden overgebracht. Om bestaande bezoekers op de Terschellingse Dark Sky te attenderen wordt de film ook op de veerboot vertoond.


Boekingen genereren met Dark Sky arrangementen

Daarna volgt een periode van heel toepasselijke stilte waarna vanaf 30 november een traffic campagne ingezet wordt om boekingen te stimuleren. De focus ligt bij de doelgroep avontuurzoekers. Op Terschelling kwamen ze op dat idee na de coronacampagne ‘Terschelling All Inclusive’ waarbij ze zagen dat veel bezoekers de pagina ‘plan je reis’ bekeken en op zoek waren naar boekbare content. De leefstijlgroep avontuurzoekers is heel bewust gekozen. Op Terschelling zien ze die groeien en willen ze deze doelgroep ook in Nederland een groot avontuur aanbieden. 

In deze eiland brede campagne hebben ondernemers een nadrukkelijke rol. Voor hen is een ondernemerskit gemaakt zodat zij ook het verhaal van Dark Sky Terschelling kunnen uitdragen. Voor campagneleider Isabel Mosk is het betrekken van ondernemers bij campagnes de toekomst: "Zij kunnen het verhaal van het eiland het beste vertellen en staan in rechtstreeks contact met de doelgroep."

Sterrenkundigen onder de indruk

Dark Sky Terschelling is niet alleen voor gewone bezoekers interessant maar ook voor nachtfotografen en sterrenkundigen. Sterrenkundige Herbert Koekkoek: "Als je droomt van een plek waar de sterrenhemel in volle glorie zichtbaar is, dan heb je het over Dark Sky Park De Boschplaat op Terschelling. Bij helder weer is de Melkweg het hele jaar door schitterend te zien. Dat zorgt voor een onvergetelijke ervaring! Omdat de zon nu zo actief is kun je ook regelmatig het noorderlicht bewonderen."

Foto Marjolein van Roosmalen

Foto: Marjolein van Roosmalen
Link: https://darkskyterschelling.nl
Trefwoorden: dmo's, vvv's, waddeneilanden, campagnes

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...