Eindhoven Airport komt met 5 punten voor snellere verduurzaming
Eindhoven Airport wil sneller duurzaam worden in de dagelijkste operatie. Veel
media hebben het punt opgepakt dat de privé jets worden geweerd. Dat scheelt
inderdaad meteen veel bewegingen met weinig passagiers. De inwoners van Eindhoven
merken vooral veel van de verbeterde startprocedure. Dat betekent minder
herrie.
De Brabantse luchthaven heeft een belangrijke rol voor de regio. Met meer dan
80 bestemmingen in voornamelijk Europa geven we invulling aan een belangrijk
deel van de mobiliteitsbehoefte in onze regio. Om dit op een verantwoorde wijze
te blijven doen, willen en moeten we de (negatieve) impact van vliegverkeer op
de lokale leefomgeving en op de planeet aanzienlijk verminderen. We verstevigen
daarom onze koers richting 2030 naar een stillere luchthaven met minder
CO2-uitstoot:
30% minder geluidbelasting in 2030 ten opzichte van 2019. We
hadden ons al gecommitteerd aan dit doel maar we nemen een aantal acties om dit
te versnellen.
30% minder CO2-uitstoot door het vliegverkeer in 2030 ten
opzichte van 2019. Met dit ambitieuze doel zijn we een koploper in de wereld om
de schadelijke impact van vliegen op het klimaat terug te dringen.
Om deze doelen voor 2030 te bereiken, nemen we de volgende
(extra) maatregelen:
Vanaf 1 januari 2026 geen (fossiele) privévluchten
meer.
In 2026 en 2027 beperking van het aantal vluchten tot
maximaal 40.500 per jaar en vanaf 2028 sturing op normen voor geluid in plaats
van op aantallen vluchten.
Zo snel mogelijk invoering van de startprocedure met de
minste geluidsoverlast voor de directe omgeving.
Uiterlijk vanaf 2030 alleen nog de nieuwste generatie
vliegtuigen toestaan op Eindhoven Airport.
Invoeren hogere bijmengverplichting op Eindhoven Airport
voor duurzame vliegtuigbrandstof en een financiële bijdrage van Eindhoven
Airport voor luchtvaartmaatschappijen die deze brandstof tanken.
Roel Hellemons, CEO Eindhoven Airport: "We hadden ons al
verbonden aan een flinke geluidsreductie in 2030. Maar alleen geluid
terugdringen is niet genoeg. We voelen ons ook verantwoordelijk om de
CO2-uitstoot van ons vliegverkeer aanzienlijk te reduceren. Verduurzaming van
de luchtvaart binnen Europa is ambitieus en haalbaar. We laten met het nemen
van deze extra maatregelen zien dat we echt versnellen.”
1: Vanaf 1 januari 2026 geen (fossiele) privévluchten
meer
Privévluchten hebben een relatief grote geluid- en
CO2-footprint per passagier en voorzien maar in zeer beperkte mate in de
mobiliteitsbehoefte van onze regio. Daarom hebben we besloten vanaf 2026 dit
type vluchten niet meer toe te staan op Eindhoven Airport. Indien zich
mogelijkheden voordoen voor kleine, duurzame luchtvaart (zoals elektrisch
vliegen) die van toegevoegde waarde is voor de regio, willen we dat wel
faciliteren.
2. In 2026 en 2027 beperking aantal vluchten tot maximaal
40.500 vluchten per jaar. Vanaf 2028 sturing op normen voor geluid in plaats
van op aantallen vluchten
Het nieuwe sturingsmodel van Pieter van Geel gaat uit van
sturing op een vooraf vastgestelde norm voor geluidbelasting door vliegverkeer.
Sturing op aantallen vliegbewegingen, zoals dit nu ook nog plaatsvindt, vervalt
in dit sturingsmodel. Eindhoven Airport houdt voor de jaren 2026 en 2027 naast
sturing op een norm voor geluidbelasting ook nog vast aan sturing op het aantal
vliegbewegingen. Door de vrijgekomen capaciteit van de privévluchten niet te
benutten voor groot commercieel verkeer, brengen we het aantal vliegbewegingen
voor 2026 en 2027 terug van de huidige 41.500 naar 40.500. Een deel van de
capaciteit (500 vluchten per jaar) houden we beschikbaar voor maatschappelijk
verkeer (bijv. medische vluchten en testvluchten voor kleine duurzame
luchtvaart).
3. Zo snel mogelijk invoering startprocedure met de minste
geluidsoverlast voor de directe omgeving
Er loopt momenteel een proces in samenspraak met het
Luchthaven Eindhoven Overleg om een keuze te maken voor een startprocedure (de
manier waarop vliegtuigen starten en klimmen naar vlieghoogte). Die keuze wordt
dan vastgelegd in het Luchthavenbesluit Eindhoven. Eindhoven Airport is
voorstander van de startprocedure die de minste geluidsoverlast voor de directe
omgeving geeft. Wij willen dit zo snel mogelijk invoeren. Wat ons betreft hoeft
er niet op het nieuwe Luchthavenbesluit gewacht te worden.
4. Uiterlijk vanaf 2030 alleen nog de nieuwste generatie
vliegtuigen op Eindhoven Airport
Uiterlijk vanaf 2030 staan we alleen nog de nieuwste
generatie toestellen (zoals de Airbus A320 NEO en de Boeing 737 MAX) toe op
Eindhoven Airport. Dit betekent uiterlijk vanaf 2030: 100% vlootvernieuwing.
Daarmee wordt het doel van 30% geluidreductie in 2030 ten opzichte van 2019
gehaald én wordt tegelijkertijd een afname van CO2-uitstoot bereikt. Het geeft
de luchthaven mogelijk ook ontwikkelruimte om de regio nog beter te
verbinden.
5. Invoeren hogere bijmengverplichting op Eindhoven Airport
voor duurzame vliegtuigbrandstof en een financiële bijdrage van Eindhoven
Airport voor luchtvaartmaatschappijen die deze brandstof tanken
Het is niet alleen belangrijk om de geluidshinder terug te
dringen, CO2-uitstoot verminderen is minstens zo belangrijk. Ons doel van 30%
minder CO2-uitstoot in 2030 bereiken we door vlootvernieuwing, door
operationele maatregelen (waaronder herziening luchtruim in Europa) en door
bijmenging van vliegtuigbrandstof (kerosine) met Sustainable Aviation Fuel
(SAF).
Hoe meer bijmenging met SAF, des te minder CO2-uitstoot
plaatsvindt door het vliegverkeer. SAF is echter ca. vier keer zo duur als
kerosine. We bereiden een hogere dan de nu (wettelijk) voorziene
bijmengverplichting voor op Eindhoven Airport. Bovendien willen we
luchtvaartmaatschappijen stimuleren om méér dan 20% van hun op Eindhoven
Airport gekochte kerosine bij te mengen. Daarom stellen we jaarlijks een bedrag
beschikbaar voor luchtvaartmaatschappijen als tegemoetkoming voor de kosten
indien zij extra bijmengen. Voor 2024 is dit bedrag een half miljoen
euro.