Geplaatst op: 13-11-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Perspectief 2030: Iedere Nederlander moet profijt hebben van toerisme. Hoe dan!?

Perspectief 2030: Iedere Nederlander moet profijt hebben van toerisme. Hoe dan!?
Afbeelding van Michael de Groot via Pixabay

In Perspectief 2030, de visie voor toeristisch Nederland, staat dat in 2030 iedere Nederlander profijt moet hebben van toerisme. Een hele ambitieuze doelstelling. Grote vraag is hoe we dat precies kunnen realiseren.

Daarvoor moeten we een stapje terug doen en ontrafelen wat ‘profijt’ precies is. Met die vraag is de Koplopersgroep Bewonersprofijt aan de slag gegaan. Zij hebben nu hun eerste tussentijdse rapport gepresenteerd. Daarin wordt bewonersprofijt ontrafeld en dat blijkt nogal gecompliceerd te zijn.

Definitie bewonersprofijt

De definitie van bewonersprofijt die is ontwikkeld luidt: "De aanwezigheid van bezoekers op een plek en de activiteiten die zij hier ondernemen hebben impact op een bestemming. Bewonersprofijt gaat over het deel van die impact dat meerwaarde oplevert voor de bewoners”.

Het gaat daarbij om alle personen die een bezoek aan een plek brengen met recreatieve doeleinden, toeristen van ver weg maar ook bewoners uit de directe omgeving. De onderzoekers benaderen profijt in ruime zin. Het kan gaan over zowel waarde, nut, baat, voordeel, etcetera.

Om misverstanden te voorkomen stellen de schrijvers ook wat profijt juist niet is. Profijt is niet hetzelfde als steun. Maar profijt kan wel bijdragen aan steun, aan draagvlak. Profijt is ook niet hetzelfde als betrokkenheid. Maar betrokkenheid kan wel zorgen voor profijt.

Impact en profijt

Bewonersprofijt wordt gevormd door drie soorten effecten: economische impact, sociale impact en impact op de leefomgeving. Slechts een deel van deze effecten levert meerwaarde op voor de bewoners van een gebied en dat noemen we dan bewonersprofijt.Bewonersprofijt

Feitelijke en gepercipieerde profijt

Om het nog een stapje ingewikkelder te maken is er ook sprake van feitelijke versus gepercipieerde profijt. Bewoners hoeven bepaalde positieve impacts niet feitelijk als profijt te ervaren. Zelfs een ogenschijnlijk universele positieve impact als werkgelegenheid hoeft niet door iedereen als meerwaarde gezien te worden. Zo kan een inwoner ook vinden dat zijn of haar gemeente juist te afhankelijk is van toerisme. Daarbij komt dat bewoners zich niet altijd bewust zijn van de positieve effecten. Denk bijvoorbeeld aan een bewoner voor wie een deel van het inkomen afhangt van toerisme of die profiteert van de investeringen die vanwege toerisme gedaan worden in de natuurlijke leefomgeving, waarbij deze persoon zich niet bewust is van het bestaan van de impacts en/of de relatie met toerisme. Dat alles heeft tot gevolg dat er sprake kan zijn van feitelijk profijt zonder dat er sprake is van ervaren profijt. Het tegenovergestelde is ook mogelijk: er kan sprake zijn van ervaren profijt zonder dat er sprake is van feitelijk profijt.

Individuele en collectieve profijt

Bewonersprofijt kan ontstaan op twee niveaus: het niveau van de inwoner (individueel) en het niveau van de gemeenschap (collectief). Bestedingen van toeristen, kunnen bijvoorbeeld leiden tot een groei van de lokale economie (collectief) en tegelijkertijd tot een hoger inkomen voor specifieke bewoners (individueel).

Sturen op bewonersprofijt

Wat in ieder geval duidelijk is geworden is dat sturen op bewonersprofijt al gauw complex en uitdagend is. Bij het ontwikkelen van maatwerkinterventies is het de stem van de bewoners die centraal moet staan. Een goed deel van het gepercipieerde profijt is namelijk terug te voeren op de mate waarin bewoners zich al dan niet gehoord voelen met hun wensen en behoeftes. Voorbeelden van trajecten gericht op bewonersprofijt zijn nog dun gezaaid. Dit maakt het een relatief intui?tief proces van learning by doing. Het eindresultaat is meestal onzeker en vraagt bereidheid om zowel aanpak als doelstellingen gaandeweg aan te passen. De vier cases in de publicatie ‘Hoe bezoek bijdraagt aan bewonersprofijt’ zijn hier mooie voorbeelden van.

Conclusie

De nationale ambitie dat iedere inwoner profiteert van toerisme, moet wat de koplopersgroep betreft niet alleen gelezen worden in het kader van feitelijk collectief profijt, maar juist ook van ervaren individueel profijt. Dat zijn grote ambities die om zowel de juiste interventies maar ook om een goede meetmethodiek vragen. Daarmee gaat de koplopersgroep de komende jaren aan de slag.

Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/download/hoe-bezoek-bijdraagt-aan-bewonersprofijt.htm?disposition=inline
Trefwoorden: beleid, onderzoek, Ida, toerisme, profijt, impact

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

17/01/25
Landbouw en toerisme hand in hand op Grüne Woche
Op de prestigieuze internationale landbouwbeurs Grüne Woche in Berlijn heeft Nederland vandaag het innovatieplein ‘Land of Future Food’ geopend. Onder het motto ‘Farming the Future’ presenteert ons land de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duurzame landbouw en streekproducten.
17/01/25
Exclusief voor leden
Records voor Spanje maar focus verschuift
Spanje heeft in aantallen toeristen en bestedingen het beste jaar achter de rug. Het aantal toeristen groeide naar zo’n 94 miljoen (+10%) en de uitgaven kwamen uit op 126 miljard euro. Dat is 16% meer dan een jaar eerder. Maar het toerismemodel gaat wel veranderen. Dat maakte minister van Industrie en Toerisme, Jordi Hereu Boher bekend.
17/01/25
Flessen inzamelen voor natuurbehoud
Bezoekers van DierenPark Amersfoort hebben het afgelopen jaar een indrukwekkende bijdrage geleverd aan natuurbehoud wereldwijd. Mede dankzij een grootschalige flessenactie is er een recordbedrag van 159.000 euro opgehaald voor het DierenPark Amersfoort Wildlife Fund.
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.
17/01/25
Tevredenheid bij organisatoren Vakantiebeurs en Horecava
De Vakantiebeurs heeft dit jaar ruim 71.000 bezoekers getrokken en 6.300 reisprofessionals bezochten de Travel Trade Days in de Utrechtse Jaarbeurs. In Amsterdam wis de Horecava 67.000 professionals te trekken.
16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.

||| Agenda |||

18/01/25 t/m 19-01-25
18/01/25 t/m 19-01-25: Camperbeurs
Op donderdag 18 en vrijdag 19 januari 2025 vindt in het Autotron Rosmalen de Camperbeurs plaats.&nbs...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...