Geplaatst op: 20-12-2023
Auteur: Marc Gerlings

Reisbranche groeit in 2024

Reisbranche groeit in 2024
Reisbranche groeit volgens verwachting van ABN AMRO.

Uit onze consumentenenquête in opdracht door ABN AMRO door bureau PanelWizard (onder 1.000 respondenten) blijkt dat Nederlanders in 2023 ook weer volop buiten Nederland op vakantie gingen.


Hoewel het volume, het aantal uitgaande toeristen, over heel 2023 niet op het niveau van voor de coronapandemie lijkt uit te komen, blijkt uit CBS-data dat de omzet dit niveau ruim zal overschrijden. Ook online-bookingssites, zoals Booking.com, profiteren. Voor 2024 verwachten we verdere groei van de reisbranche zowel qua volume als omzet. Zo toont de boekingsmonitor van onderzoeksbureau GfK in opdracht van reisbrancheorganisatie ANVR een stijging van het aantal boekingen buiten Nederland in de afgelopen maanden. Het aantal boekingen steeg bijvoorbeeld in oktober met 15 procent ten opzichte van oktober 2022 en met 16 procent ten opzichte van oktober 2019.


De verwachte groei voor volgend jaar blijkt ook uit de enquête.
> Voor 2024 verwacht ruim 43 procent van de respondenten in Europa (niet Nederland) op vakantie te gaan en 11 procent buiten Europa. Dat was in 2023, 41,6%.
> De grootste groei zit in reizen buiten Europa. Dat was in 2023, 8,2% en als de wensen van dit panel uitkomen dan stijgt het cijfer in 2024 naar 11%. Dit is wel een veel kleiner aantal reizigers dan het aandeel dat binnen Europa blijft.
>. Interessant daarbij is dat 19 procent al een grote reis of vakantie heeft gepland voor 2024 en 37 procent momenteel aan het sparen is voor een vakantie in 2024.


Met name Gen Z is reislustig; maar liefst 73 procent is in 2023 binnen Europa op vakantie geweest en 13 procent buiten Europa. Deze groep van 16- tot 24-jarigen gaat grotendeels met hun ouders op vakantie, maar trekt ook graag met vrienden erop uit. Ook voor 2024 hebben deze jongeren al reislustige plannen: 19 procent zegt buiten Europa op vakantie te gaan, 53 procent binnen Europa en slechts 15 procent in eigen land.

Trefwoorden: reizen, ABN AMRO, 2024

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...