Geplaatst op: 08-01-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Nederlanders nog lang niet vakantiemoe

Nederlanders nog lang niet vakantiemoe
Afbeelding van Julius Silver via Pixabay

Op vakantie gaan blijft populair onder Nederlanders. Twee derde van de Nederlanders zou nog wel vaker op vakantie willen gaan. Voor zeven op de tien is vakanties het belangrijkste bestedingsdoel wanneer ze meer geld zouden hebben. Dit blijkt uit consumentenonderzoek dat Trends & Tourism heeft uitgevoerd ten behoeve van een update van de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030.

Aantal vakanties van Nederlanders groeit naar 40 miljoen in 2030

Het positieve sentiment rond vakanties zal zich de komende jaren vertalen in een verdere groei van de vakantiemarkt. Beperkingen qua tijd en geld zorgen ervoor dat de groei gematigd zal zijn. De verwachting in de toekomstvisie is dat het aantal vakanties vanaf 2024 met gemiddeld 1 à 1,5% per jaar (= 400.000 vakanties) zal groeien naar 40 miljoen in 2030. In 2022 brachten Nederlanders 35,9 miljoen vakanties door in binnen- en buitenland. Daarbij zal er zowel groei zijn voor binnen- als buitenlandse vakanties. Voor binnenlandse vakanties betekent dit een trendbreuk met de periode van voor corona; toen vooral sprake was van stabilisatie.

Vijftien trends die de vakantiemarkt gaan bepalen

In de toekomstvisie worden een vijftiental trends onderscheiden die de vakantiemarkt de komende jaren gaan bepalen. Deze trends variëren van een groei van korte vakanties, het meer van de gebaande paden af gaan (niet de massa achterna) tot een toenemende interesse in natuur beleven tijdens vakanties.

De komende jaren zal klimaatverandering een steeds grotere rol gaan spelen in het vakantiegedrag. Dit vertaalt zich in trends als meer duurzaam op reis gaan, alsmede het aanpassen van vakantiegedrag (o.m. bestemming, periode) aan veranderende weersomstandigheden als gevolg van klimaatverandering.

Amerika en Japan hoog op wensenlijstje

Bijna de helft van de Nederlanders, die de komende jaren op vakantie wil gaan, geeft aan een bucket-list te hebben. De bucket list wordt gedomineerd door verre bestemmingen. Bovenaan staan Amerika, Japan en Indonesië. In de top 10 staan echter ook enkele Europese bestemmingen. Hoogst genoteerde Europese bestemmingen zijn IJsland en Noorwegen op plek 6 en 7.

Top 10 van meest genoemde bucketlistbestemmingen door Nederlanders 

1

Verenigde Staten

12%

2

Japan

9%

3

Indonesië

5%

4

Australië

4%

5

Nieuw-Zeeland

4%

6

IJsland

4%

7

Noorwegen

4%

8

Canada

4%

9

Italië

3%

10

Spanje

3%

Link: https://www.trends-tourism.nl/rapporten-bestellen
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, vakantieplannen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...