Geplaatst op: 08-01-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Nederlanders nog lang niet vakantiemoe

Nederlanders nog lang niet vakantiemoe
Afbeelding van Julius Silver via Pixabay

Op vakantie gaan blijft populair onder Nederlanders. Twee derde van de Nederlanders zou nog wel vaker op vakantie willen gaan. Voor zeven op de tien is vakanties het belangrijkste bestedingsdoel wanneer ze meer geld zouden hebben. Dit blijkt uit consumentenonderzoek dat Trends & Tourism heeft uitgevoerd ten behoeve van een update van de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030.

Aantal vakanties van Nederlanders groeit naar 40 miljoen in 2030

Het positieve sentiment rond vakanties zal zich de komende jaren vertalen in een verdere groei van de vakantiemarkt. Beperkingen qua tijd en geld zorgen ervoor dat de groei gematigd zal zijn. De verwachting in de toekomstvisie is dat het aantal vakanties vanaf 2024 met gemiddeld 1 à 1,5% per jaar (= 400.000 vakanties) zal groeien naar 40 miljoen in 2030. In 2022 brachten Nederlanders 35,9 miljoen vakanties door in binnen- en buitenland. Daarbij zal er zowel groei zijn voor binnen- als buitenlandse vakanties. Voor binnenlandse vakanties betekent dit een trendbreuk met de periode van voor corona; toen vooral sprake was van stabilisatie.

Vijftien trends die de vakantiemarkt gaan bepalen

In de toekomstvisie worden een vijftiental trends onderscheiden die de vakantiemarkt de komende jaren gaan bepalen. Deze trends variëren van een groei van korte vakanties, het meer van de gebaande paden af gaan (niet de massa achterna) tot een toenemende interesse in natuur beleven tijdens vakanties.

De komende jaren zal klimaatverandering een steeds grotere rol gaan spelen in het vakantiegedrag. Dit vertaalt zich in trends als meer duurzaam op reis gaan, alsmede het aanpassen van vakantiegedrag (o.m. bestemming, periode) aan veranderende weersomstandigheden als gevolg van klimaatverandering.

Amerika en Japan hoog op wensenlijstje

Bijna de helft van de Nederlanders, die de komende jaren op vakantie wil gaan, geeft aan een bucket-list te hebben. De bucket list wordt gedomineerd door verre bestemmingen. Bovenaan staan Amerika, Japan en Indonesië. In de top 10 staan echter ook enkele Europese bestemmingen. Hoogst genoteerde Europese bestemmingen zijn IJsland en Noorwegen op plek 6 en 7.

Top 10 van meest genoemde bucketlistbestemmingen door Nederlanders 

1

Verenigde Staten

12%

2

Japan

9%

3

Indonesië

5%

4

Australië

4%

5

Nieuw-Zeeland

4%

6

IJsland

4%

7

Noorwegen

4%

8

Canada

4%

9

Italië

3%

10

Spanje

3%

Link: https://www.trends-tourism.nl/rapporten-bestellen
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, vakantieplannen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...