Geplaatst op: 10-01-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Vakantieparken laten omzet liggen

Vakantieparken laten omzet liggen
Afbeelding van Th? Sang Tr?n via Pixabay

Vakantieparken, campings en de luxere glampings richten zich bovengemiddeld veel op jonge gezinnen. Dit zorgt voor een relatief hoge afhankelijkheid van schoolvakanties en leidt daardoor tot gederfde inkomsten. Zodra deze accommodaties zich meer richten op de overige maanden, profiteren ze van de verwachte stijgende jaarlijkse vakantiebestedingen door jongere en oudere generaties van meer dan 30 procent, zo blijkt uit een analyse van ABN AMRO. Ook is er behoefte aan meer kleinschalige vakantielocaties in de natuur. 

Volgens de experts van de bank is de aandacht voor de jonge gezinnen is te begrijpen. Dit is de doelgroep die sinds jaar en dag de vakantieparken en de campings bezoekt. Voor hen is het ontspannen om naast een slaapplek de vrijheid te hebben om te koken, de was te doen en om over de ruimte rondom een huisje of tent te beschikken zodat de kinderen kunnen ronddarrelen.

Nieuwe doelgroepen gaan veel meer besteden

De uitgaven aan vakanties van zowel oudere als jongere Nederlanders nemen tot 2027 naar verwachting met 30 procent toe. Zo stijgen de vakantiebestedingen van generatie Y - Nederlanders tussen 25 en 35 jaar - naar verwachting met 32 procent tot 5,75 miljard euro. Ook de vakantie-uitgaven van 45 tot 55-jarigen nemen de komende vijf jaar naar verwachting met 30 procent tot 7,62 miljard euro. Uitbaters van vakantieparken, campings en glampings kunnen deze omzetgroei naar zich toehalen als zij zich niet uitsluitend richten op millennials en jonge gezinnen, maar hun blikveld ook verschuiven naar periodes buiten de schoolvakanties. Dat stelt hen in staat óók andere doelgroepen te bereiken. De vakantie-uitgaven van jonge gezinnen stijgen de komende vijf jaar met 20 procent namelijk minder hard

Nieuwe doelgroepen generaties X en Y

De vakantieparken die extra omzetgroei naar zich toe willen trekken, zullen zich op de behoeften van de generaties X en Y moeten richten. Een onveranderde focus op een kindvriendelijke omgeving, met voldoende speeltuinen, mogelijkheden om te knutselen en een voldoende ruim aanbod aan wasserettes, spreekt de vakantieganger buiten de schoolvakanties minder aan. Deze nieuwe doelgroe[ reist ‘light’ of komt voor een korte periode van een paar dagen of een week, waar de jonge ouders al snel uit gemak enkele weken de locatie boeken. De jongere en de oudere generaties die op vakantie gaan, komen vooral om andere mensen te ontmoeten of om na een periode van hard werken tot rust te komen, blijkt onder meer uit een enquête van Glamping.nl & ABN AMRO. Daarom vinden zij het type accommodatie erg belangrijk. Zo zijn 25 tot 35-jarigen vaak op zoek naar unieke en ‘Instagram-waardige’ ervaringen. Ze waarderen comfort en stijl in de luxe van ‘glamping’. Dit is ouderwets kamperen, maar dan in luxe zoals je dat in een hotel of vakantiehuis zou verwachten. Glamping heeft kortgezegd het gemak van thuis, maar met de natuurlijke omgeving van kamperen.

Nieuwe doelgroepen senioren en alleenstaanden

De behoefte aan luxe en comfort is ook aanwezig bij de 45 tot 55-jarigen. Voor hen zijn naast luxe ook rust en ontspanning belangrijke reismotieven. Waar vakantieparken en campings nog minder aandacht voor hebben is het aanbieden van accommodaties voor de alleenstaande reiziger. Dat is een gemiste kans, aangezien deze categorie sterk toeneemt, met name binnen de generatie Y.

Behoefte aan meer ruimte voor recreatie

Uit het rapport blijkt ook dat vakantiegangers van alle leeftijden op zoek gaan naar kleinschalige luxe locaties in een natuurlijke omgeving. De keerzijde is dat beschikbare locaties in heel Nederland onder druk komen te staan. Om verantwoord te kunnen recreëren is extra recreatieruimte nodig, zodat bezoekers gespreid worden en rust voor mens én natuur behouden blijft. Dat betekent dat een balans tussen groen en toerisme moet worden gevonden. "Om bezoekers bij grote drukte te verleiden meer rustige gebieden te bezoeken kunnen aanbieders alternatieve routes en uitjes op hun websites plaatsen. Ook investeren in biodiversiteit kan een manier zijn om toeristen aan te trekken en bij te dragen aan natuurherstel. Zo geeft maar liefst 85 procent van de vakantiegangers aan de natuur rondom de accommodatie belangrijk te vinden en wil 62 procent graag meer leren over de lokale natuur tijdens de vakantie,”, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. "Een andere mogelijkheid is gasten te laten meeprofiteren als zij tijdens hun verblijf duurzaam handelen. Zo kunnen gasten bijvoorbeeld worden beloond in de vorm van korting op een volgende reservering als zijn hun afval goed scheiden of water besparen.”

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, doelgroepen

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...