Geplaatst op: 10-01-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Vakantieparken laten omzet liggen

Vakantieparken laten omzet liggen
Afbeelding van Th? Sang Tr?n via Pixabay

Vakantieparken, campings en de luxere glampings richten zich bovengemiddeld veel op jonge gezinnen. Dit zorgt voor een relatief hoge afhankelijkheid van schoolvakanties en leidt daardoor tot gederfde inkomsten. Zodra deze accommodaties zich meer richten op de overige maanden, profiteren ze van de verwachte stijgende jaarlijkse vakantiebestedingen door jongere en oudere generaties van meer dan 30 procent, zo blijkt uit een analyse van ABN AMRO. Ook is er behoefte aan meer kleinschalige vakantielocaties in de natuur. 

Volgens de experts van de bank is de aandacht voor de jonge gezinnen is te begrijpen. Dit is de doelgroep die sinds jaar en dag de vakantieparken en de campings bezoekt. Voor hen is het ontspannen om naast een slaapplek de vrijheid te hebben om te koken, de was te doen en om over de ruimte rondom een huisje of tent te beschikken zodat de kinderen kunnen ronddarrelen.

Nieuwe doelgroepen gaan veel meer besteden

De uitgaven aan vakanties van zowel oudere als jongere Nederlanders nemen tot 2027 naar verwachting met 30 procent toe. Zo stijgen de vakantiebestedingen van generatie Y - Nederlanders tussen 25 en 35 jaar - naar verwachting met 32 procent tot 5,75 miljard euro. Ook de vakantie-uitgaven van 45 tot 55-jarigen nemen de komende vijf jaar naar verwachting met 30 procent tot 7,62 miljard euro. Uitbaters van vakantieparken, campings en glampings kunnen deze omzetgroei naar zich toehalen als zij zich niet uitsluitend richten op millennials en jonge gezinnen, maar hun blikveld ook verschuiven naar periodes buiten de schoolvakanties. Dat stelt hen in staat óók andere doelgroepen te bereiken. De vakantie-uitgaven van jonge gezinnen stijgen de komende vijf jaar met 20 procent namelijk minder hard

Nieuwe doelgroepen generaties X en Y

De vakantieparken die extra omzetgroei naar zich toe willen trekken, zullen zich op de behoeften van de generaties X en Y moeten richten. Een onveranderde focus op een kindvriendelijke omgeving, met voldoende speeltuinen, mogelijkheden om te knutselen en een voldoende ruim aanbod aan wasserettes, spreekt de vakantieganger buiten de schoolvakanties minder aan. Deze nieuwe doelgroe[ reist ‘light’ of komt voor een korte periode van een paar dagen of een week, waar de jonge ouders al snel uit gemak enkele weken de locatie boeken. De jongere en de oudere generaties die op vakantie gaan, komen vooral om andere mensen te ontmoeten of om na een periode van hard werken tot rust te komen, blijkt onder meer uit een enquête van Glamping.nl & ABN AMRO. Daarom vinden zij het type accommodatie erg belangrijk. Zo zijn 25 tot 35-jarigen vaak op zoek naar unieke en ‘Instagram-waardige’ ervaringen. Ze waarderen comfort en stijl in de luxe van ‘glamping’. Dit is ouderwets kamperen, maar dan in luxe zoals je dat in een hotel of vakantiehuis zou verwachten. Glamping heeft kortgezegd het gemak van thuis, maar met de natuurlijke omgeving van kamperen.

Nieuwe doelgroepen senioren en alleenstaanden

De behoefte aan luxe en comfort is ook aanwezig bij de 45 tot 55-jarigen. Voor hen zijn naast luxe ook rust en ontspanning belangrijke reismotieven. Waar vakantieparken en campings nog minder aandacht voor hebben is het aanbieden van accommodaties voor de alleenstaande reiziger. Dat is een gemiste kans, aangezien deze categorie sterk toeneemt, met name binnen de generatie Y.

Behoefte aan meer ruimte voor recreatie

Uit het rapport blijkt ook dat vakantiegangers van alle leeftijden op zoek gaan naar kleinschalige luxe locaties in een natuurlijke omgeving. De keerzijde is dat beschikbare locaties in heel Nederland onder druk komen te staan. Om verantwoord te kunnen recreëren is extra recreatieruimte nodig, zodat bezoekers gespreid worden en rust voor mens én natuur behouden blijft. Dat betekent dat een balans tussen groen en toerisme moet worden gevonden. "Om bezoekers bij grote drukte te verleiden meer rustige gebieden te bezoeken kunnen aanbieders alternatieve routes en uitjes op hun websites plaatsen. Ook investeren in biodiversiteit kan een manier zijn om toeristen aan te trekken en bij te dragen aan natuurherstel. Zo geeft maar liefst 85 procent van de vakantiegangers aan de natuur rondom de accommodatie belangrijk te vinden en wil 62 procent graag meer leren over de lokale natuur tijdens de vakantie,”, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. "Een andere mogelijkheid is gasten te laten meeprofiteren als zij tijdens hun verblijf duurzaam handelen. Zo kunnen gasten bijvoorbeeld worden beloond in de vorm van korting op een volgende reservering als zijn hun afval goed scheiden of water besparen.”

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, doelgroepen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
30/12/24
Tunnel Jonkheerpad officieel geopend
ProRail heeft samen met Brabants Landschap en de gemeente Oisterwijk de onderdoorgang bij het Jonkheerpad in natuurgebied Landgoed Nemerlaer begin december officieel geopend.
29/12/24
All in CARAVANING (AIC) beurs naar nieuwe locatie in China
Van 9 tot en met 11 mei 2025 vindt in China de internationale beurs voor campers en caravans op een nieuwe locatie plaats: het Shougang Convention & Exhibition Center in Beijing.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...