Geplaatst op: 11-01-2024
Auteur: Marc Gerlings

15% horeca ziet schuldenlast toenemen

Investeringen komen onder druk

15% horeca ziet schuldenlast toenemen
Innovatie kan onder druk komen door lagere investeringsverwachting.

Vandaag is de laatste dag van de vakbeurs Horecava 2024. Dat valt samen met financieel nieuws. Iets meer dan 15 procent van de horecabedrijven ziet de schuldenlast toenemen. Dat is twee keer zo veel als gemiddeld in het bedrijfsleven (6 procent) en het hoogst van alle bedrijfstakken. En de zin om te investeren neemt af in de horeca.

In de horeca is ook meer onzekerheid over het voortbestaan van het bedrijf, en zijn de verwachtingen voor 2024 minder positief. Dit meldt het CBS op basis van de conjunctuurenquête. De gegevens over bedrijven met vijf of meer werkzame personen zijn in oktober en november 2023 verzameld.


Accommodaties vaker schulden

Het merendeel van de horecabedrijven (bijna 85 procent) beoordeelt hun schuldenlast als lager of ongeveer even hoog als vorig jaar. Iets meer dan 15 procent van de horecabedrijven zag de schuldenlast toenemen, wat in bijna de helft van de gevallen problematisch was voor het bedrijf. Binnen de horeca geven bedrijven in de logiesverstrekking, zoals hotels en verhuurders van vakantiehuizen, vaker aan een hogere schuldenlast dan vorig jaar te hebben. Eet- en drinkgelegenheden geven juist vaker aan de schuldenlast als problematisch te ervaren.


Schuld naar beneden?

In de horeca geeft 39 procent van de bedrijven aan dat de schuldenlast van een gewenste omvang is en niet zal worden verminderd. Dit is lager dan het gemiddelde van het bedrijfsleven, waar dit 52 procent is. Ruim 3 procent van de horecabedrijven zegt de schuldenlast binnen een jaar naar een gewenste omvang te kunnen verminderen. Bijna een derde heeft daar maximaal 1 tot 5 jaar voor nodig, en 6 procent meer dan 5 jaar. Bedrijven in de logiesverstrekking geven met iets meer dan 2 procent vaker aan dat het bedrijf wordt beëindigd door de schuldenlast, dan eet- en drinkgelegenheden (minder dan 1 procent).


Meer onzekerheid over continuïteit bedrijf

In de horeca verwacht 60 procent van de bedrijven nog minstens een jaar te bestaan. Dat is lager dan het gemiddelde van 73 procent in alle bedrijfstakken. Binnen de horeca zijn logiesverstrekkers daar positiever over dan eet- en drinkgelegenheden. Die laatste groep zegt vaker dat ze geen inschatting kunnen maken van de continuïteit van hun bedrijf.

In 2023 zijn tot en met november vooralsnog 254 horecabedrijven failliet verklaard. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van heel 2022, toen 134 bedrijven in de horeca failliet gingen. Tijdens de coronapandemie lag het aantal faillissementen op een laag niveau. Daarvoor, in 2019, gingen vrijwel evenveel horecabedrijven failliet als tot nu toe in 2023. KHN meldt als kanttekening dat er heel veel bedrijven zelf stoppen en die zijn niet zichtbaar in de CBS-cijfers. De financiële situatie leidt er ook toe dat menig horecabedrijf de investeringen in de koelkast zet.


Minder investeringen voor 2024 verwacht

Ondernemers in de horeca zijn voor 2024 minder positief gestemd over de omzet, personeelssterkte en investeringen dan het gemiddelde van alle bedrijfstakken. Binnen de horeca komt dat vooral door de eet- en drinkgelegenheden, ondernemers in de logiesverstrekking zijn juist positiever gestemd dan gemiddeld. Per saldo verwacht 3 procent van de ondernemers in de eet- en drinkgelegenheden een stijging van de omzet in 2024 ten opzichte van 2023. Bij het gemiddelde van alle bedrijfstakken ligt het saldo op iets meer dan 21 procent. Ondernemers in de eet- en drinkgelegenheden verwachten een daling van de investeringen in 2024. Het saldo ligt daar op ruim -9 procent terwijl ondernemers gemiddeld genomen met een saldo van ruim 6 procent positief zijn over de investeringen.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, schuld, omzet, management, investeren

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...