Geplaatst op: 28-02-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toerisme Vlaanderen zoekt verbinding met andere beleidsterreinen

Toerisme Vlaanderen zoekt verbinding met andere beleidsterreinen

Toerisme Vlaanderen geeft een vervolg aan haar visie zoals die is verwoord in ‘Reizen naar Morgen’. Het agentschap nam daarin het voortouw in het zoeken naar een evenwicht tussen de meerwaarde van toerisme voor de bewoner, de bezoeker, de ondernemer en de plek. Doelstelling was evolueren van 'meer' naar 'meerwaarde', van 'rendement op de investering' naar 'maatschappelijk rendement op de investering'.

Beleidsveldoverstijgende aanpak

Nu is volgens Toerisme Vlaanderen de tijd rijp om een stap verder te zetten met een beleidsveldoverstijgende aanpak. In het memorandum ‘Begeestering in Beweging’ rijkt toerisme de hand naar andere beleidsvelden, om zo florerende gemeenschappen te helpen om hun maximale potentieel te benutten. "Vanuit toerisme en onze eigen expertise willen we samen met andere beleidsvelden bijdragen aan gemeenschappelijke doelstellingen en oplossingen.” Toerisme Vlaanderen hoopt dat toerisme een zaadje kan planten dat Vlaanderen meer vruchten opbrengt op het vlak van duurzaamheid, natuur en open ruimte, energie, mobiliteit, werkgelegenheid, sociale inclusie, digitalisering, en meer. Die beleidsveldoverschrijdende samenwerking kan bijvoorbeeld uitgewerkt worden in de vorm van proeftuinen in Vlaanderen of de Living Labs van de Europese Commissie.

Toerismebeleid van morgen

In dit memorandum geeft Toerisme Vlaanderen aanbevelingen voor het toerismebeleid van morgen. Het document kwam tot stand op basis van interne en externe workshops en consultatierondes met medewerkers en kernpartners. Het bouwt verder op de huidige strategie waarbij de principes van Reizen naar Morgen centraal blijven staan. Het einddoel: een toekomst waarin toerisme meerwaarde creëert voor bezoeker, ondernemer en bewoner.

Op het Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 2024 dat NRIT samen met de hbo-opleidingen Tourism Management organiseert licht CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen de vernieuwde strategie toe.

Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, toerisme, dmo, cmo

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...