Geplaatst op: 05-03-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Zelfscan voor toegankelijke festivals en evenementen

Zelfscan voor toegankelijke festivals en evenementen

De Coalitie voor Inclusie heeft een zelfscan ontwikkeld voor festivals en evenementen. Dit instrument is ontwikkeld vanuit samenwerking tussen de Coalitie voor Inclusie, Ongehinderd, ESI, toegankelijkheidsexpert Marianne Dijkshoorn, ervaringsdeskundigen waaronder Annebelle de Groot, met feedback uit de festivalsector.

Laagdrempelig inzicht

Met de zelfscan krijgen organisatoren laagdrempelig inzicht in de toegankelijkheid van hun festival of evenement en krijgen ze praktische tips hoe ze de toegankelijkheid kunnen verbeteren. De zelfscan is in 5 minuten in te vullen en is bruikbaar voor organisatoren van kleine, middelgrote en grote evenementen. De scan is gratis in te vullen via de link: https://festival.ongehinderd.nl

Routekaart Toegankelijke Festivals

De zelfscan is gebaseerd op de Routekaart voor Toegankelijke Festivals. Het is een kennisinstrument dat bedoeld is als leidraad om festivals en evenementen inclusief en toegankelijk te maken. Deze routekaart is gratis te gebruiken of te downloaden via deze link: https://coalitievoorinclusie.nl/festivals-voor-iedereen/routekaart

Deze routekaart is ontwikkeld door de Coalitie voor Inclusie in brede samenwerking met ervaringsdeskundigen op het gebied van een beperking, toegankelijkheidsexpert Marianne Dijkshoorn, ESI, festivalorganisatoren (Mojo Concerts, Friendly Fire, Faul Productions, De Feestfabriek), VNG, gemeenten, Ieder(in), LKCA, Possibilize en brancheverenigingen VVEM en VNPF.

Toegankelijk voor iedereen

In Nederland hebben ongeveer 2 miljoen mensen een beperking of chronische ziekte. Dit betreft mensen met een fysieke, zintuiglijke (zien en horen), verstandelijke beperking en/of psychische kwetsbaarheid. Toegankelijkheid is voor veel mensen een voorwaarde om van een festival te kunnen genieten. De gratis zelfscan en routekaart zijn praktische hulpmiddelen om aan de toegankelijkheid van festivals of evenementen te werken.

Trefwoorden: evenementen, festivals, inclusie, toegankelijkheid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
Friesland Convention Partners nu officieel onderdeel van Merk Fryslân
Sinds 1 januari 2025 is Friesland Convention Partners (FCP) officieel onderdeel van Merk Fryslân. Deze strategische samenwerking versterkt de positie van Friesland als dé provincie voor innovatieve en duurzame zakelijke evenementen, congressen en vergaderingen.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Exclusief voor leden
Cash betalen vooral populair in buitenland
Menig toerist die Nederland bezoekt is verrast over de digitale betalingen terwijl zij met fysieke euro's in de hand staan. In Europa is cash nog steeds populair maar andere vormen van betalen groeien snel.
21/01/25
Texel op zoek naar nieuwe doelgroepen
VVV Texel lanceert vandaag een nieuwe televisiecampagne om het eiland opnieuw in de spotlights te zetten. De commercial, die te zien is op NPO 1 en NPO 2, benadrukt de unieke combinatie van rust, natuur en uitgebreide voorzieningen die Texel te bieden heeft en moet nieuwe doelgroepen aantrekken.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...