Geplaatst op: 26-03-2024
Auteur: Marc Gerlings

Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM

Travel Sustainable is misleidend

Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart. 

Via dit programma krijgen aangesloten accommodaties een score ("level”) met daarnaast een of meer groene blaadjes op de Booking website. De scores lopen van 1 tot 3+, afhankelijk van duurzaamheidsinspanningen van accommodaties. De ACM beoordeelde de presentatie van dit programma als misleidend. De claim Travel Sustainable kan ten onrechte de indruk wekken dat reizen duurzaam is. 

Ook was het niet voldoende duidelijk op welke aspecten de claim ziet, waardoor een vertekend beeld kan ontstaan van de daadwerkelijke duurzaamheidsinspanningen van accommodaties. Booking.com verwijdert wereldwijd de onjuiste duurzaamheidclaims van het Travel Sustainable programma en heeft de ACM geïnformeerd te werken aan een verbeterd systeem. De ACM moedigt initiatieven aan die consumenten in staat stellen duurzame keuzes te maken. 

Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM: "Het is belangrijk dat bedrijven duidelijke, juiste en relevante duurzaamheidsclaims gebruiken. Consumenten zijn zich steeds meer bewust van de impact die zij zelf hebben op het klimaat, ook als ze op reis gaan. In hun keuze voor een accommodatie moeten consumenten daarom ook de gebruikte duurzaamheidsclaims kunnen begrijpen en vertrouwen.”

Geconstateerde knelpunten

Het Travel Sustainable programma van Booking.com voldeed volgens de ACM niet aan de eisen die de wet stelt en zijn uitgewerkt in de leidraad duurzaamheidsclaims van de ACM. Het systeem dat inmiddels offline is, voldeed niet op de volgende punten:

  • De naam van het programma Travel Sustainable was een mogelijk misleidende duurzaamheidsclaim. Het impliceert dat reizen en het verblijf in de accommodaties die zijn aangesloten bij het programma duurzaam is, terwijl dit onjuist is. Het gebruik van het groene blaadje versterkt dit.
  • Het programma gaf een vertekend beeld van de accommodaties die niet bij het programma zijn aangesloten. Doordat bij deze accommodaties geen blaadjes en claims stonden, kon het lijken alsof deze accommodaties geen duurzaamheidsinspanningen verrichtten.
  • Het was onduidelijk voor consumenten waarop de scores zijn gebaseerd. Dit werd door Booking.com onvoldoende duidelijk uitgelegd op de algemene pagina over het programma.
  • Niet alle maatregelen die bij de accommodaties werden genoemd kun je kwalificeren als maatregelen die een significant duurzaamheidsvoordeel opleveren. Bijvoorbeeld het afschaffen van wegwerpplastic in een hotel. Dit is in de Europese Unie al verboden en is dus geen extra duurzaamheidsinspanning op initiatief van het hotel.

Toekomstige duurzaamheidsclaims

Booking.com heeft toegezegd te stoppen met het gebruik van de claim Travel Sustainable en de bijbehorende scores. Ook zal zij niet langer iconen als groene blaadjes gebruiken bij de weergave van accommodaties. De ACM is tevreden dat Booking.com actie onderneemt en werkt aan een verbeterd programma dat gebruik maakt van externe certificering en gericht is op verduurzaming van de accommodaties. Dit helpt consumenten bij het maken van duurzame keuzes en stimuleert bedrijven te investeren in duurzaamheid.

Juist of onjuist?

Om de ontwikkeling naar een duurzamere samenleving te steunen, richt de ACM zich op voorlichting en de aanpak van onjuiste duurzaamheidsinformatie. Het toezicht op duurzaamheidsclaims van bedrijven draagt hieraan bij. Consumenten moeten met vertrouwen een duurzame keuze kunnen maken. Bedrijven die zich inspannen voor duurzaamheid moeten worden beschermd tegen bedrijven die oneerlijk concurreren door gebruik te maken van misleidende claims. Ook wil de ACM de juiste voorwaarden scheppen om de transitie naar een meer duurzame economie te bevorderen. De ACM neemt belemmeringen weg en geeft ruimte waar het kan.
Trefwoorden: accommodatie, vakantiehuis, duurzaam, sustainable

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

19/09/24
Wat zijn de kansen van de reissector in de arbeidsmarkt?
Wat is het imago van werken in de Nederlandse reissector? In de sector zelf wordt de afwisseling van het werk hoog gewaardeerd. Nog niet alle potentiële medewerkers hebben dat in de gaten. Met heel veel communicatie op verschillende kanalen wil Esther Gathier manager van Reiswerk dat gat dichten.
19/09/24
Exclusief voor leden
Eurostar ziet 5% groei door sportzomer
Treinbedrijf Eurostar vervoerde 1,9 miljoen klanten naar en van de Olympische en Paralympische Spelen werden gebracht. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van vorige zomer.
19/09/24
Kick-off exposanten Recreatie Vakbeurs 2024
De jaarlijkse exposanten kick-off van Recreatie Vakbeurs vond afgelopen dinsdag (17 september) plaat...
18/09/24
Exclusief voor leden
H'ART Museum en 750 jaar Amsterdam
Vandaag kondigt H’ART Museum in Amsterdam de programmering om aan te haken bij het 750-jarig bestaan van de Nederlandse hoofdstad. Veel wordt verwacht van 17 Rembrandts uit een Amerikaanse collectie.
17/09/24
Doe mee met de Digitaliseringsmonitor Gastvrijheidsdomein
NBTC streeft ernaar om de digitale transformatie van het gastvrijheidsdomein te versnellen. Om de mate van digitalisering in het toerisme te kunnen meten, zet het bureau jaarlijks een digitaliseringsmonitor uit. Doe mee en maak het beeld over digitalisering in de sector compleet!
17/09/24
Exclusief voor leden
Fall towns
Wat zijn de trends in het reizen op dit moment? We waren als redactie op zoek naar opkomende trends. Met wat rondspeuren op sociale media duikt er een mooi relatief jong reisbegrip op, 'fall towns'.
16/09/24
Bieb motor voor veel kleine evenementen en activiteiten
De bieb blijkt een motor in kleine evenementen in de buurt. Daarmee is het goed voor veel recreatieve activiteiten. In 2023 organiseerden de openbare bibliotheken 32 procent meer activiteiten dan een jaar eerder.
16/09/24
Exclusief voor leden
Kossmanndejong levert immersieve tentoonstelling op Boerenoorlog
In het Engelse Cornwall heeft Amsterdams ontwerpbureau Kossmanndejong een immersieve, multimediale tentoonstelling gemaakt over de weerstand en strijd van een unieke historische gebeurtenis. Het vertelt het verhaal van de Tweede Anglo-Boerenoorlog (1899-1902) in Zuid-Afrika en de Britse concentratiekampen, waarbij het activisme van Emily Hobhouse centraal staat.

||| Agenda |||

23/09/24
23/09/24 t/m 23-09-24: Toerisme Top 2024
De zevende editie van de Toerisme Top wordt op maandag 23 september 2024 in Venlo georganiseerd. Het...
24/09/24 t/m 26-09-24
24/09/24 t/m 26-09-24: IAAPA EXPO EUROPE 2024
The leisure industry’s premier event in Europe arrives to Amsterdam, the Netherlands in 2024. Get...
27/09/24
27/09/24 t/m 27-09-24: Masterclass voor Startende Reisorganisaties
De VvKR organiseert op vrijdag 27 september in Nieuwegein de zesde Masterclass voor Startende Reisor...
01/10/24
01/10/24 t/m 01-10-24: De Legacy van Themajaren
Op dinsdag 1 oktober organiseert Netwerk Citymarketing Nederland de bijeenkomst ‘Legacy van themaj...
02/10/24
02/10/24 t/m 02-10-24: Duurzaamheidscongres Kampeerbranche
ANWB, BOVAG, HISWA-RECRON, Kampeer & Caravan Industrie (KCI), Kampeer & Caravan Jaarbeurs (K...