Geplaatst op: 29-03-2024
Auteur: Klaas van Erp

La, la, la geld!

Waarom kost het financieringstraject van recreatiebedrijven veel tijd?

La, la, la geld!
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt van allerlei ontwikkelingen doorgemaakt. Wat de laatste tijd opvalt is de houding van de banken in financieringstrajecten. 

Door Klaas van Erp

Vroeger

Tot medio 2005 was het verkrijgen van een financiering een substantieel onderdeel van een aan- of verkoopproces. Met name de inbreng van zo’n 40% tot 50% eigen vermogen zorgde ervoor dat het kopers potentieel veelal beperkt bleef tot ondernemers die al een recreatie- of watersportbedrijf hadden. In die tijd werd dan ook de kiem gelegd voor de concernvorming. Starters op de markt, tenzij ze over substantiële bedragen aan eigen vermogen beschikten, kwam je minder tegen.

Vanaf medio 2005 werd daar een kentering in waargenomen. Banken werden makkelijker in het verstrekken van financieringen en ook de inbreng van eigenvermogen werd beperkt. Dit duurde voort tot ergens medio 2009. In de zomer van 2007 was weliswaar de start van de kredietcrisis, maar de wereld werd pas echt wakker toen Lehman Brothers in september 2008 failliet ging. Terwijl in de woningmarkt direct de gevolgen van de kredietcrisis waren waar te nemen, kwam dat in de markt van recreatie- en watersportbedrijven beduidend later.

De kredietcrisis toonde dat de huidige kapitaaleisen, gesteld onder Basel II, onvoldoende bleken te zijn. Op voordracht van de vertegenwoordigers van centrale banken en toezichthouders van de 27 grootste economieën ter wereld, werd in juli 2009 de eerste aanvulling op Basel II gepresenteerd. De extra regels moesten er onder andere voor zorgen dat er meer kapitaal aangehouden diende te worden als buffer. Deze nieuwe eisen werden op 31 december 2010 van kracht.
Dat zorgde ervoor dat de banken weer meer eisen gingen stellen bij het beoordelen van financieringen. In die zin leek die tijd weer meer op de periode 2001 tot en met 2005. De focus lag echter anders. Waar "vroeger” met name werd gekeken naar de waarde van het recreatie-/watersportbedrijf en de inbreng van het eigen vermogen, ligt nu de focus meer op de verhouding van de financiering opzichte van de kasstromen (EBITDA). Verder wordt er veel meer dan voorheen gekeken naar de huidige exploitatie, de ondernemer, zijn ervaring, zijn plannen, de mogelijkheden tot verbetering van de exploitatie en nog veel meer zakelijke ontwikkelingen. 

Know your client

De rol van de banken is afgelopen jaren alleen nog maar intenser geworden. Banken hebben immers te maken met de wettelijke plicht om witwassen te voorkomen. Zij moeten zich houden aan de regels in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Voor de verplichtingen uit de Wwft staan banken onder toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB) en moeten zij verdachte transacties herkennen en deze melden bij de Financial Intelligence Unit – Nederland (FIU)
Onderdeel van deze regels is onder meer het zogenaamde KYC (know your client). Dit is een proces waarbij de bank informatie verzamelt over een (potentiële) klant om te bepalen of het een klant is met wie zij zaken kan (blijven) doen. 

Advies voor recreatieondernemer

Dit impliceert dat een financieringstraject veel tijd in beslag neemt. Of eigenlijk neemt alles bij de bank thans veel tijd in beslag. Als is het maar het openen van een nieuwe bankrekening. De (nieuwe) klant van de bank zal veel informatie moeten aanleveren en geduld moeten hebben. De processen zijn tijdrovend en frustrerend. Zonder opgaaf van redenen kan een bank een klant of een financiering weigeren. Wat dat betreft is er maar één advies als je een recreatie- of watersportbedrijf wilt aankopen: begin tijdig met je bankzaken (aanvraag financiering, nieuwe bankrekening, etc.). Gok nooit op 1 bank, dat kan kostbare tijd schelen en geeft je wellicht de gelegenheid om uit twee banken te kiezen. 

Ook eens praten over de markt?

Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp 06-53424147 
Maas recreatie bedrijfsmakelaardij 
Trefwoorden: Maas, makelaar, financiering, trends, regelgeving, markt, Klaas van Erp

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
03/10/24
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking MECC en EMG
Event Management Group (EMG) en MECC Maastricht gaan samenwerking. Daarmee willen de twee hun marktpositie versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...