Geplaatst op: 16-04-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten leveren ruim 60 miljard euro op

2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten leveren ruim 60 miljard euro op
Afbeelding van Angela Huang via Pixabay

Nederlanders maken jaarlijks 2,4 miljard uithuizige vrijetijdsactiviteiten. Daaraan wordt 60,4 miljard euro aan uitgegeven. Wandelen, fietsen en uit eten gaan zijn favoriet. Dat blijkt uit het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) dat in opdracht van NBTC is uitgevoerd. De resultaten zijn samengevat in een rapport. Gebruikers kunnen zelf analyses uitvoeren in het dasboard.

Het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) biedt een diepgaand inzicht hoe Nederlanders hun vrije tijd doorbrengen buitenshuis. Daarvoor zijn in de periode november 2022 en november 2023 werkelijks Nederlanders uitgenodigd de vragenlijst in te vullen. In totaal hebben 28.145 respondenten de vragenlijst volledig en correct ingevuld. De uithuizige vrijetijdsmarkt die onder de loep is genomen omvat ‘alle (dag)recreatieve activiteiten die worden ondernomen buiten de eigen woning in Nederland met een minimale duur van één uur (inclusief eventuele reistijd)’. Hierbij zijn alleen activiteiten meegenomen die vallen binnen het toeristisch en recreatief beleid; sportactiviteiten en hobbymatige activiteiten zijn buiten beschouwing gelaten.

Participatie

Uit het onderzoek blijkt dat bijna de gehele Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder (98,6%) op jaarbasis deelneemt aan tenminste één vrijetijdsactiviteit buitenshuis. In de provincies Flevoland (100%), Limburg (99,5%), Groningen (99,3%) en Overijssel (99,2%) lag de deelname nog hoger dan het landelijk gemiddelde. In Drenthe (97,2%) en Friesland (97,4%) juist lager. De participatie aan vrijetijdsactiviteiten ligt bij 65-plussers lager (96,5%) dan gemiddeld. Ook mensen met een laag opleidingsniveau hebben een lagere participatiegraad. De meeste vrijetijdsbesteders in Nederland zijn Rustzoekers (25%) en Stijlzoekers (16%).

Activiteiten

In totaal hebben Nederlanders 2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten ondernomen. Wandelen blijkt veruit de meest populaire activiteit te zijn, met 811 miljoen activiteiten (34% van alle activiteiten). Gevolgd door fietsen (249 miljoen), uit eten gaan (219 miljoen) en bezoek bar/café/terras (192 miljoen).

Afstand en vervoermiddel

Driekwart van de activiteiten wordt in de eigen gemeente ondernomen. Voor 16% van de activiteiten reist men naar aan andere plaats in de eigen provincie en 9% van de activiteiten vindt plaats buiten de eigen provincie. Voor routegebonden activiteiten blijven Nederlanders veelal (84%) binnen de eigen gemeente. Voor culturele uitjes, attractiebezoek en wellness reist men vaker buiten de eigen gemeente. Voor ruim vier op de tien activiteiten hoeft men niet te reizen. Een kwart van alle vrijetijdsactiviteiten  wordt met de auto bereikt, 15% met de fiets en 11% te voet. Voor 5% van de activiteiten maakt men gebruik van het openbaar vervoer.

Bestedingen

Nederlanders geven gemiddeld 25 euro per persoon per vrijetijdsactiviteit uit. Dit resulteert in een totale uitgave van 60,4 miljard euro aan vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. Vooral aan winkelen (85 euro), uitgaansactiviteiten (61 euro) en bezoeken aan cultuur en attracties (30 euro) wordt door de vrijetijdsbesteders het meeste geld gespendeerd. Veruit het meeste geld aan vrijetijdsbestedingen komt in Zuid-Holland terecht (13,8 miljard euro), gevolgd door Noord-Brabant (9,4 miljard euro) en Noord-Holland (9,14 miljard euro). Jongeren (18-39 jaar) geven per activiteit meer uit (27 euro) dan 65-plussers (22 euro). Naar opleidingsniveau bekeken zijn de verschillen minder groot en geven vooral middelbaar opgeleiden relatief meer geld uit aan vrijetijdsactiviteiten.

NVTO
Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/over-lda/nieuws-agenda/inzichten-uit-het-nederlandse-vrijetijdsonderzoek
Trefwoorden: leisure, vrijetijd, onderzoek, dagrecreatie, cultuur, evenementen, wellness, retail, watersport, lda

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

18/09/24
Exclusief voor leden
H'ART Museum en 750 jaar Amsterdam
Vandaag kondigt H’ART Museum in Amsterdam de programmering om aan te haken bij het 750-jarig bestaan van de Nederlandse hoofdstad. Veel wordt verwacht van 17 Rembrandts uit een Amerikaanse collectie.
17/09/24
Doe mee met de Digitaliseringsmonitor Gastvrijheidsdomein
NBTC streeft ernaar om de digitale transformatie van het gastvrijheidsdomein te versnellen. Om de mate van digitalisering in het toerisme te kunnen meten, zet het bureau jaarlijks een digitaliseringsmonitor uit. Doe mee en maak het beeld over digitalisering in de sector compleet!
17/09/24
Exclusief voor leden
Fall towns
Wat zijn de trends in het reizen op dit moment? We waren als redactie op zoek naar opkomende trends. Met wat rondspeuren op sociale media duikt er een mooi relatief jong reisbegrip op, 'fall towns'.
16/09/24
Bieb motor voor veel kleine evenementen en activiteiten
De bieb blijkt een motor in kleine evenementen in de buurt. Daarmee is het goed voor veel recreatieve activiteiten. In 2023 organiseerden de openbare bibliotheken 32 procent meer activiteiten dan een jaar eerder.
16/09/24
Exclusief voor leden
Kossmanndejong levert immersieve tentoonstelling op Boerenoorlog
In het Engelse Cornwall heeft Amsterdams ontwerpbureau Kossmanndejong een immersieve, multimediale tentoonstelling gemaakt over de weerstand en strijd van een unieke historische gebeurtenis. Het vertelt het verhaal van de Tweede Anglo-Boerenoorlog (1899-1902) in Zuid-Afrika en de Britse concentratiekampen, waarbij het activisme van Emily Hobhouse centraal staat.
16/09/24
Exclusief voor leden
VakantieVeilingen van Talpa naar House of Tickets
Megaster Robbie Williams wordt Feel-Good-Ambassadeur van het nieuwe cruiseschip Mein Schiff Relax. TUI Cruises gaat een meerjarig partnerschap aan met de bekende artiest voor Mein Schiff.
16/09/24
Exclusief voor leden
Robbie Williams wordt ambassadeur bij TUI Mein Schiff Relax
Megaster Robbie Williams wordt Feel-Good-Ambassadeur van het nieuwe cruiseschip Mein Schiff Relax. TUI Cruises gaat een meerjarig partnerschap aan met de bekende artiest voor Mein Schiff.
13/09/24
Nooit eerder zo snel vloer Recreatie Vakbeurs volgeboekt
Over twee maanden vindt de 22e editie van Recreatie Vakbeurs plaats op 12, 13 en 14 november 2024. De beursorganisatie is trots op een nieuw record, de beursvloer is volledig volgeboekt. Nooit eerder is dit vakevenement zo snel volgeboekt geweest.

||| Agenda |||

23/09/24
23/09/24 t/m 23-09-24: Toerisme Top 2024
De zevende editie van de Toerisme Top wordt op maandag 23 september 2024 in Venlo georganiseerd. Het...
24/09/24 t/m 26-09-24
24/09/24 t/m 26-09-24: IAAPA EXPO EUROPE 2024
The leisure industry’s premier event in Europe arrives to Amsterdam, the Netherlands in 2024. Get...
27/09/24
27/09/24 t/m 27-09-24: Masterclass voor Startende Reisorganisaties
De VvKR organiseert op vrijdag 27 september in Nieuwegein de zesde Masterclass voor Startende Reisor...
01/10/24
01/10/24 t/m 01-10-24: De Legacy van Themajaren
Op dinsdag 1 oktober organiseert Netwerk Citymarketing Nederland de bijeenkomst ‘Legacy van themaj...
02/10/24
02/10/24 t/m 02-10-24: Duurzaamheidscongres Kampeerbranche
ANWB, BOVAG, HISWA-RECRON, Kampeer & Caravan Industrie (KCI), Kampeer & Caravan Jaarbeurs (K...