Eerste eigen Airbus Transavia
Transavia heeft haar eerste eigen Airbus A321neo in ontvangst genomen als onderdeel van de omvangrijke vlootvernieuwing bij de luchtvaartmaatschappij. Het nieuwe toestel, met de registratie PH-YHA landt dinsdagavond op Schiphol.
Het is voor Transavia de vierde A321neo die in gebruik wordt genomen. De drie eerder geleverde Airbussen zijn geleased als onderdeel van een langjarige leaseovereenkomst met ALC.
Transavia vervangt komende jaren de volledige Boeing-vloot. De luchtvaartmaatschappij snapt de noodzaak van een schonere, stillere en zuinigere luchtvaart, ook om de hinderbeleving bij omwonenden van luchthavens te verminderen.
Bewezen stiller
De Airbus A320-familie is bewezen stiller dan de oudere generatie vliegtuigen. Dat blijkt onder meer uit onderzoek van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en wordt ook bevestigd door het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) dat het aantal meldingen over geluidshinder rond de luchthaven bijhoudt. Het BAS concludeert onder meer dat de vlootvernieuwing van positieve invloed kan zijn op het aantal meldingen. En daarmee op de ondervonden overlast.
Transavia snapt de noodzaak van het terugbrengen van de hinderbeleving. Deze zomer zal circa een vijfde van alle nachtvluchten van de luchtvaartmaatschappij met een Airbus worden gevlogen. Volgend jaar is al meer dan de helft van het aantal vliegtuigen van Transavia op Schiphol een Airbus, die verder voor meer dan 15 procent reductie van CO2-uitstoot zorgt ten opzichte van de vorige generatie vliegtuigen.
Marcel de Nooijer, CEO Transavia. "We lopen niet weg voor onze verantwoordelijkheid om schoner, stiller en zuiniger te vliegen. In vier maanden tijd hebben wij al vier nieuwe toestellen ingefaseerd. Voor de zomer volgen nog Airbus nummer vijf en zes. Zeven en acht komen eind dit jaar binnen. Het tempo waarmee we middels deze miljardeninvestering onze vloot vernieuwen is ongekend."
Passagiers
De komst van de nieuwe vliegtuigen brengt, naast verbeteringen voor omwonenden van luchthavens, meer comfort voor passagiers. In de cabine is plaats voor maximaal 232 reizigers waar dat er in de huidige Boeing 737-800 nog 189 zijn. De bredere cabine geeft een gevoel van extra ruimte, waarbij de grotere bagagebakken met verbeterde toegang ervoor zorgen dat cabinebagage gemakkelijker is op te bergen. Alle stoelen beschikken verder over USB C-poortjes om mobiele apparatuur op te laden.
Eind 2021 plaatste Air France-KLM een order voor 100 vliegtuigen uit de Airbus A320neo-familie - met de optie om nog eens 60 vliegtuigen aan te schaffen. Deze bestelling is bedoeld om de vloot van Transavia Nederland, Transavia Frankrijk en KLM te vernieuwen en uit te breiden. De order omvat zowel Airbus A320neo als Airbus A321neo vliegtuigen.