Geplaatst op: 14-06-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Zomerprognose Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen

Gelderland populair bij binnen- en buitenlandse toerist

Zomerprognose Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen

Gelderland zal ook deze zomer een geliefde vakantiebestemming zijn voor binnen- en buitenlandse gasten, zo blijkt uit de zomerprognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Populaire verblijfslocaties zijn daarbij campings en huisjes op vakantieparken.

 

Het aantal binnenlandse toeristen stijgt deze zomer naar verwachting licht met 0,8 procent tot 1,3 miljoen ten opzichte van een jaar eerder. Vooral inwoners van Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland gaan kiezen voor een vakantie in Gelderland, zo blijkt uit gegevens van het CBS, geanalyseerd door Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.

 

Buitenlands bezoek

Ook het aantal buitenlandse bezoekers neemt naar verwachting toe. Zo stijgt het aantal Duitse bezoekers met 32 procent tot 185.000 en het aantal Belgische bezoekers met 18,4 procent tot 57.000. Zij verblijven voornamelijk op campings en in vakantieparken. Directeur van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Herre Dijkema: "Het is goed om te zien dat bezoekers onze mooie provincie weten te vinden. Toerisme is goed voor ondernemers, gemeenten, werkgelegenheid en de leefbaarheid van kleine dorpskernen.” 

 

Populairste recreatieplek

Het aantal Gelderlanders dat in eigen provincie recreëert, zal naar verwachting iets dalen ten opzichte van 2023, zo blijkt uit de gegevens van de Visitor Data Monitor (VDM) dat dagbezoek registreert. Directeur van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Herre Dijkema legt uit: "Gelderlanders brengen hun vrije tijd graag door in eigen omgeving, maar zijn zomers ook weer vaker weg naar het buitenland. Een trend die je overigens overal ziet. Mensen hebben weer zin om verder te reizen.”

Uit de data komt ook de verwachting naar voren dat de Gelderse natuurgebieden, parken en recreatieplassen geliefde en veel bezochte bestemmingen zullen zijn deze zomer. Het bezoek zal hier volgens VDM met 4,5 procent toenemen. Voor binnensteden geldt een kleine 2 procent stijging. Bij attracties blijft het aantal bezoekers naar inschatting gelijk.

Trefwoorden: zomerprognose, toename, toeristen

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
03/10/24
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking MECC en EMG
Event Management Group (EMG) en MECC Maastricht gaan samenwerking. Daarmee willen de twee hun marktpositie versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...