Geplaatst op: 08-07-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlandse vakantiegangers zoeken warmte op en mijden Parijs

Nederlandse vakantiegangers zoeken warmte op en mijden Parijs
Afbeelding van sulox32 via Pixabay

De afgelopen periode hebben heel wat touroperators en platforms hun meest geboekte vakantielanden bekend gemaakt. Vanwege hun specialisme vaak met bijzondere bestemmingen aan de top. Maar hoe boekt nu de gemiddelde Nederlander? Daarvoor zijn de boekingsgegevens van Nederlands grootste touroperator, TUI, relevant. Ze onderscheiden vier segmenten: vliegvakanties Europa, verre vliegvakanties, autovakanties en stedenreizen.

Opvallende conclusie is dat Nederlanders de warmte rond de Middellandse Zee blijven opzoeken en TUI geen boekingstrend richting koelere vakantielanden ziet. Grote verschuiving zien we bij stedentrips waar Parijs wordt gemeden. 

Vliegvakanties in Europa: Antalya aan top

Nederlandse vakantiegangers vliegen binnen Europa vooral naar Spanje, Griekenland en Turkije voor een zomervakantie. Meest populaire vakantieregio in Europa is Antalya in Turkije de plaats waar de meeste reizigers heen gaan. Zelfs bijna 10% meer dan vorige zomer. De tweede grootste bestemming is het Spaanse eiland Gran Canaria. Ook het Griekse eiland Kos trekt veel Nederlandse gasten, nog voor Kreta, het grootste en wellicht bekendste eiland voor de Nederlandse vakantieganger. En dat terwijl Kos qua oppervlakte niet eens bij de 10 grootste Griekse eilanden hoort.

TUI ziet geen verschuiving naar ‘koelere’ vliegbestemmingen zoals de Azoren, dat aantal reizigers blijft ongeveer gelijk aan vorige zomer. Die boekingscijfers van TUI onderschrijven de eerdere conclusie die Trends & Tourism trok uit recent onderzoek dat ondanks de recente media-aandacht voor extreem weer, vrijwel alle vliegvakantiegangers van plan zijn de komende drie jaar naar het Middellandse Zee gebied te blijven reizen. Wel verwacht de grootste groep dat zij vaker in voor- en naseizoen zullen reizen.

Verre Vliegvakanties: Curaçao favoriet

Curaçao is veruit de grootste bestemming binnen verre vliegvakanties gevolgd door Bonaire en Bali. Het sterkst groeit sinds een paar jaar Zanzibar, dat eiland stoomt hard door naar de bovenste regionen van deze lijst verre bestemmingen. De combinatie van een safari op het vasteland van Tanzania of Kenia met een strandverblijf op Zanzibar, is aantrekkelijk voor veel reizigers.

Autovakanties: Koele vakantielanden niet meer geboekt

Populairste autovakantielanden voor TUI-reizigers zijn Italië, Denemarken en Oostenrijk. De vakantiegangers die met de auto naar Italië gaan, verblijven vooral aan het Gardameer en in Toscane. Slovenië is relatief onbekend, maar trekt steeds meer reizigers aan en maakt de grootste groeispurt in aantallen autovakantiegangers.

Kijkend naar ‘koelere’ landen zoals Nederland, Duitsland en Oostenrijk constateert TUI geen grotere aantallen vakantiegangers ten opzichte van vorig jaar, maar een gelijk niveau. Denemarken blijft populair voor familievakanties, vooral Jutland en dat heeft veel te maken met de aanwezigheid Legoland.

Stedenreizen: Toerist laat Parijs links liggen

Als Nederlanders een stedentrip bij TUI boeken dan gaan ze naar Valencia, New York, Londen of Barcelona. Valencia is onbetwist de favoriete stad voor een stedentrip in de zomer en heeft Parijs van de eerste plaats gestoten. En New York komt van onderaan de top tien vorige zomer, nu binnen op de tweede plaats. Die populariteit heeft mogelijk ook te maken met het aanbod van twee grote hotels van de RIU keten.

Parijs was vorig jaar nog de favoriete stedentrip in de zomer, maar is qua aantallen stedenreizigers meer dan gehalveerd. Dat wordt met name veroorzaakt door de Olympische Spelen; hoteliers gaven slechts zeer beperkt kamers uit aan reisorganisaties en tegen torenhoge prijzen. Dat maakt dat de vakantievierende stedenreiziger Parijs komende zomer mijdt.

Trefwoorden: vakanties, toerisme, reisbranche, touroperators, boekingen

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

19/09/24
Wat zijn de kansen van de reissector in de arbeidsmarkt?
Wat is het imago van werken in de Nederlandse reissector? In de sector zelf wordt de afwisseling van het werk hoog gewaardeerd. Nog niet alle potentiële medewerkers hebben dat in de gaten. Met heel veel communicatie op verschillende kanalen wil Esther Gathier manager van Reiswerk dat gat dichten.
19/09/24
Exclusief voor leden
Eurostar ziet 5% groei door sportzomer
Treinbedrijf Eurostar vervoerde 1,9 miljoen klanten naar en van de Olympische en Paralympische Spelen werden gebracht. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van vorige zomer.
19/09/24
Kick-off exposanten Recreatie Vakbeurs 2024
De jaarlijkse exposanten kick-off van Recreatie Vakbeurs vond afgelopen dinsdag (17 september) plaat...
18/09/24
Exclusief voor leden
H'ART Museum en 750 jaar Amsterdam
Vandaag kondigt H’ART Museum in Amsterdam de programmering om aan te haken bij het 750-jarig bestaan van de Nederlandse hoofdstad. Veel wordt verwacht van 17 Rembrandts uit een Amerikaanse collectie.
17/09/24
Doe mee met de Digitaliseringsmonitor Gastvrijheidsdomein
NBTC streeft ernaar om de digitale transformatie van het gastvrijheidsdomein te versnellen. Om de mate van digitalisering in het toerisme te kunnen meten, zet het bureau jaarlijks een digitaliseringsmonitor uit. Doe mee en maak het beeld over digitalisering in de sector compleet!
17/09/24
Exclusief voor leden
Fall towns
Wat zijn de trends in het reizen op dit moment? We waren als redactie op zoek naar opkomende trends. Met wat rondspeuren op sociale media duikt er een mooi relatief jong reisbegrip op, 'fall towns'.
16/09/24
Bieb motor voor veel kleine evenementen en activiteiten
De bieb blijkt een motor in kleine evenementen in de buurt. Daarmee is het goed voor veel recreatieve activiteiten. In 2023 organiseerden de openbare bibliotheken 32 procent meer activiteiten dan een jaar eerder.
16/09/24
Exclusief voor leden
Kossmanndejong levert immersieve tentoonstelling op Boerenoorlog
In het Engelse Cornwall heeft Amsterdams ontwerpbureau Kossmanndejong een immersieve, multimediale tentoonstelling gemaakt over de weerstand en strijd van een unieke historische gebeurtenis. Het vertelt het verhaal van de Tweede Anglo-Boerenoorlog (1899-1902) in Zuid-Afrika en de Britse concentratiekampen, waarbij het activisme van Emily Hobhouse centraal staat.

||| Agenda |||

23/09/24
23/09/24 t/m 23-09-24: Toerisme Top 2024
De zevende editie van de Toerisme Top wordt op maandag 23 september 2024 in Venlo georganiseerd. Het...
24/09/24 t/m 26-09-24
24/09/24 t/m 26-09-24: IAAPA EXPO EUROPE 2024
The leisure industry’s premier event in Europe arrives to Amsterdam, the Netherlands in 2024. Get...
27/09/24
27/09/24 t/m 27-09-24: Masterclass voor Startende Reisorganisaties
De VvKR organiseert op vrijdag 27 september in Nieuwegein de zesde Masterclass voor Startende Reisor...
01/10/24
01/10/24 t/m 01-10-24: De Legacy van Themajaren
Op dinsdag 1 oktober organiseert Netwerk Citymarketing Nederland de bijeenkomst ‘Legacy van themaj...
02/10/24
02/10/24 t/m 02-10-24: Duurzaamheidscongres Kampeerbranche
ANWB, BOVAG, HISWA-RECRON, Kampeer & Caravan Industrie (KCI), Kampeer & Caravan Jaarbeurs (K...