Geplaatst op: 08-07-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Traditionele luchtvaartmaatschappijen vervuilender dan prijsvechters

Traditionele luchtvaartmaatschappijen vervuilender dan prijsvechters
Afbeelding van Dirk Daniel Mann via Pixabay

Staan de grote traditionele luchtvaartmaatschappijen in een onderzoek van de Consumentenbond mooi in hun hemd. Binnen Europa vliegen budgetmaatschappijen efficiënter en vervuilen daarmee minder dan traditionele luchtvaartmaatschappijen. Dat komt omdat prijsvechters over het algemeen met zuinigere toestellen vliegen, die beter bezet zijn en minder overstappers vervoeren.

De Consumentenbond vergeleek verschillende Europese maatschappijen en routes. Budget airlines zoals Corendon, easyJet, Ryanair, TUI en WizzAir vliegen over het algemeen hun passagiers rechtstreeks naar de bestemming. Bovendien hebben ze geen businessclass waardoor hun toestellen beter zijn gevuld. Dat speelt traditionele maatschappijen als KLM, Lufthansa en British Airways parten met minder goed gevulde toestellen en daardoor gemiddeld per passagier meer vervuiling. Bovendien vervoeren traditionele luchtvaartmaatschappijen veel overstappers. Dat is overigens een groot deel van hun businessmodel. Maar overstappen is vervuilender. Taxiën, opstijgen en landen zorgen namelijk voor veel uitstoot van allerlei schadelijke broeikasgassen zoals CO2.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "KLM hanteert voor vluchten met een overstap lagere prijzen dan voor rechtstreekse vluchten. Daarmee concurreert het direct met de minder vervuilende vluchten. Dat strookt niet met de duurzame ambities die KLM zegt te hebben.”

Oude toestellen

De Consumentenbond bekeek ook de leeftijd van vliegtuigen op directe vluchten van Nederland naar Lissabon en naar Rome. De vliegtuigen van easyJet, ITA (voorheen Alitalia) en Wizz Air zijn op die routes gemiddeld maar 1 tot 5 jaar oud. KLM, TAP Air Portugal en Transavia vliegen met de oudste toestellen: respectievelijk 18, 17 en 16 jaar oud. Oudere toestellen verbruiken meer kerosine dan nieuwere. Toch vervangen traditionele maatschappijen hun toestellen gemiddeld maar eens in de 20 à 25 jaar.

Molenaar: "Je zou denken dat het duurzaam is om oude toestellen ‘op te gebruiken’, maar de productie van een toestel is slechts verantwoordelijk voor 5% van de CO2-uitstoot. 95% van de uitstoot komt van het gebruik.”

Greenwashing

Luchtvaartmaatschappijen adverteren graag met hun duurzame ambities en hanteren ten onrechte groene claims. Op 22 juni 2023 riep de Consumentenbond daarom samen met 15 andere Europese consumentenorganisaties de toezichthouders op iets te doen aan de greenwashing van 17 Europese luchtvaartmaatschappijen. Er werd aan de maatschappijen opgeroepen om te stoppen met misleidende reclame-uitingen. En in maart van dit jaar werd KLM door de rechter op de vingers getikt vanwege valse duurzaamheidsclaims. Deze zaak werd aangespannen door Fossielvrij NL.

Molenaar: "Duurzaam vliegen bestaat niet. Vliegen is met afstand de meest vervuilende manier van vervoer. Maar consumenten hebben wel enige invloed op hun ecologische footprint bij vliegen. Negeer de groene praatjes van de maatschappijen en kijk hoe efficiënt een maatschappij vliegt.”

Minst vervuilende vliegreis

Consumenten die de minst vervuilende vliegreis willen kiezen, kunnen op Google Flights checken of een bestemming rechtstreeks te bereiken is. Die website schat ook de uitstoot van alle broeikasgassen van de vlucht in. Er wordt rekening gehouden met vliegtuigtype, stoelindeling en hoe vol het toestel waarschijnlijk is. De leeftijd van de vliegtuigen wordt helaas (nog) niet meegenomen.

Trefwoorden: luchtvaart, duurzaam toerisme

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...