Geplaatst op: 10-07-2024
Auteur: Marc Gerlings

Zomercampagne Groningen voor erfgoed en cultuur

Zomercampagne Groningen voor erfgoed en cultuur
Zomercampagne Groningen met aandacht voor erfgoed en cultuur.
In de tweede helft van juli start de nieuwe zomercampagne 'Ontdek wat je hebt' om inwoners en bezoekers te verleiden de provincie Groningen fietsend, varend en wandelend te verkennen.  De campagne krijgt een lange looptijd, tot en met zomer 2025.

De nadruk van de campagne ligt op erfgoed en cultuur; om te laten zien dat Groningen veel mooie plekken heeft om te recreëren en vakantie te vieren. De campagne is de opvolger van 'Gelukkig ben je in Groningen' en wordt uitgevoerd door Marketing Groningen. 

Reis naar locatie uitstippelen

In de provincie Groningen is veel te zien en te doen. De bestemmingen zijn vaak dichterbij dan gedacht. Daarom is er in deze campagne extra aandacht voor de reis naar de locatie. 'Ontdek wat je hebt' probeert bezoekers te verleiden door een uitje zo comfortabel mogelijk aan te bieden, bijvoorbeeld een reisadvies gecombineerd met een bestemming. Zo kunnen gasten hun bezoek van tevoren helemaal uitstippelen. Groningen richt zich met deze campagne vooral op inwoners en bezoekers die op zoek zijn naar ontspanning en niet te ver willen reizen voor een unieke ervaring.

Erfgoed en cultuur

De campagne moet gasten inspireren een bezoek te brengen aan één van de vele borgen in Groningen, zoals de Menkemaborg, Fraeylemaborg, Nienoord en Verhildersum. Of een bezoek aan Klooster Ter Apel, museum Wierdenland, het Abel Tasman Museum en de visserijmusea in Termunterzijl en Zoutkamp. 

Cultuur en erfgoed zijn goed te combineren met de fiets- en wandelroutes en het knooppuntennetwerk van Routebureau Groningen. Zo is er aandacht voor onder andere de Kinderfietsroutes en de vele ov-knooppunten (hubs). Dit is de reden dat er nauw samengewerkt wordt met het OV-bureau Groningen-Drenthe. 

Door naar 2025

De campagne wordt uitgevoerd in opdracht van de provincie, loopt door tot volgend jaar en zal op verschillende manieren zichtbaar zijn: op straat, in het openbaar vervoer en op sociale media. Er komen verrassingstripjes, pop-up evenementen, een vakantiegids 'Ontdek Groningen', podcasts en nog veel meer. 

In de winter loopt de campagne door om mensen in Nederland te enthousiasmeren de zomer van 2025 in Groningen door te brengen. Informatie is binnenkort te vinden op www.visitgroningen.nl.
Trefwoorden: Groningen, campagne, erfgoed, cultuur, locatie, reizen

CELTH





||| Nieuws |||

30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...