Goed derde kwartaal voor easyJet
easyJet heeft een prima derde kwartaal, dat op 30 juni eindigde, achter de rug. Het aantal passagiers groeide met 8% en de winst met 16%. Het ging ook erg goed met easyJet Holidays dat het aantal passagiers met 33% zag groeien en de winst met zelfs 49%. De gemiddelde vluchtlengte groeide met 1%.
easyJet vervoerde in het derde kwartaal 25,3 miljoen passagiers en behaalde daarmee een bezettingspercentage van 90,0%, dat is 0,4 procentpunt beter dan hetzelfde kwartaal van 2023. De luchtvaartmaatschappij realiseerde 156.487 vluchten. De opbrengst per stoel groeide met 1% naar 81,61 Engelse pond. Uit passagiersvervoer bedroeg de omzet 1,6 miljard pond. De omzet uit easyJet Holidays is met 336 miljoen pond nog bescheiden maar groeit sterk (+42%).
Voor het vierde kwartaal blijven de boekingen toenemen. Op dit moment is 69% van de tickets verkocht, een stijging van 1 procentpunt op jaarbasis. Dit betekent dat easyJet momenteel 1,5 miljoen meer stoelen voor het hoogseizoen heeft verkocht vergeleken met hetzelfde moment vorig jaar. easyJet Holidays zal dit gehele boekjaar naar verwachting meer dan £180 miljoen winst maken. Dit is een groei van meer dan 48% op jaarbasis.
Johan Lundgren, CEO van easyJet, in een toelichting op de resultaten: "Onze sterke prestaties dit kwartaal zijn te danken aan het feit dat steeds meer klanten voor easyJet kiezen vanwege ons ongeëvenaarde netwerk van bestemmingen en de goede prijs-kwaliteitverhouding. We hebben dit resultaat behaald, ondanks dat Pasen dit jaar in maart viel en dus is meegerekend met het vorige kwartaal. Dit toont aan hoe belangrijk reizen blijft en zorgt ervoor dat we op schema liggen voor een zeer sterke zomer, waardoor we dichter bij onze middellangetermijndoelen komen."