Geplaatst op: 23-09-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Van Gogh Kerk Etten-Leur krijgt multimediale Van Gogh experience

Nieuwe beleving neemt bezoeker mee in start carrière van Van Gogh

Van Gogh Kerk Etten-Leur krijgt multimediale Van Gogh experience

Etten-Leur krijgt een hoogwaardige Van Gogh attractie in de Van Gogh Kerk dankzij de investeringen van in de Brabant samenwerkende Van Gogh organisaties. Gemeente Etten-Leur heeft ingestemd met de verkoop van de Van Gogh Kerk aan de provinciale Van Gogh Sites NV. Met deze stap kan Stichting Vincent van Gogh Etten-Leur de kerk langdurig exploiteren en kunnen de samenwerkende Van Gogh organisaties investeringen voor de lange termijn doen. Met een multimediale experience beleven bezoekers hier, op de plek waar Van Goghs vader predikte, vanaf het voorjaar 2025 de eerste levensjaren van Van Gogh als kunstenaar.


Achter de schermen heeft Van Gogh Sites Foundation in nauwe samenwerking met de lokale Van Gogh stichting voorbereidingen getroffen om een bijzondere en unieke experience te ontwikkelen voor in de kerk. Het gerenommeerde ontwerpbureau Tinker Imagineers uit Utrecht heeft een museale en multimediale experience ontwikkeld die de komende maanden wordt opgebouwd in de Ettense kerk waar de vader van Vincent dominee was. In het verhaal "Vincents passie” komt een nog relatief onbekende periode van Vincents leven aan bod, waarin hij de start van zijn leven als kunstenaar letterlijk kleur gaf.


De organisatie en de bedenkers achter het concept voor de Van Gogh Kerk hebben in 2023 in Nuenen het succesvolle Van Gogh Village Museum opgeleverd. Daarmee worden inmiddels tienduizenden bezoekers uit binnen- en buitenland aangetrokken. Lex Besselink, voorzitter van Stichting Vincent van Gogh in Etten-Leur is erg blij met deze ontwikkeling: "We hebben erg lang toegewerkt naar dit moment. Over de invulling en het concept was iedereen het snel eens, maar we weten ook dat we zorgvuldig om moeten gaan met zo’n belangrijk en beeldbepalend monument in Etten-Leur. Het past precies in de toeristische visie van de gemeente Etten-Leur en de toenemende bezoekersaantallen zijn ook aantrekkelijk voor de ondernemers in ons mooie centrum. Wij geloven sterk dat iedereen trots zal zijn op deze nieuwe Van Gogh beleving.”


Bijdragen aan de inrichting

Met de aankoop van de Van Gogh Kerk start het traject van herinrichting en aanleg van de experience. Dit vraagt om een pittige investering waaraan de Van Gogh Sites Foundation kan bijdragen naast de subsidie van Brabant-C. Ankie de Hoon, directeur Stichting Vincent van Gogh Etten-Leur die de Van Gogh Kerk exploiteert, ziet nog wel een uitdaging: "We hebben behoorlijk wat wensen om van de Van Gogh Kerk een volwaardig onderdeel van het totale Van Gogh erfgoed te maken. Daarvoor zoeken wij nog bedrijven en particulieren die ons hierin willen ondersteunen. Zij kunnen hiermee mede-eigenaar worden van de Van Gogh Kerk en bijdragen aan de instandhouding van de Van Gogh Monumenten in Brabant. Wij gaan hierover graag in gesprek met het bedrijfsleven”.


Wethouder Jean-Pierre Schouw: "Wij zijn ontzettend blij met de verkoop van de Van Gogh Kerk aan de Van Gogh Sites NV. Dit markeert een belangrijke stap in het behoud en de verdere ontwikkeling van dit prachtige monument in Etten-Leur. We wensen Stichting Vincent van Gogh Etten-Leur veel succes bij het realiseren van hun ambitieuze plannen. We kijken ernaar uit om te zien hoe deze unieke ervaring niet alleen het culturele aanbod versterkt, maar ook onze lokale gemeenschap en economie ten goede komt."


Heropening

De Van Gogh organisaties hebben een ambitieuze planning gemaakt om de multimediale attractie te realiseren. Volgens Lex Besselink wordt in rap tempo gewerkt, maar moet wel voorzichtig omgegaan worden met de kerk: "We willen de kerk volledig intact laten en de kwaliteit van het gebouw versterken. Dit vraagt om een aanpak waarbij er geen ingrepen gedaan worden die het monumentale karakter kunnen schaden.”

Als de herinrichting en verbetering van de toegankelijkheid van de kerk verloopt volgens planning, opent de nieuwste Van Gogh beleving van Nederland in het voorjaar van 2025.

Trefwoorden: Van Gogh experience, stichting, foundation, cultuur, toerisme, lesuren

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
03/10/24
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking MECC en EMG
Event Management Group (EMG) en MECC Maastricht gaan samenwerking. Daarmee willen de twee hun marktpositie versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...