Geplaatst op: 01-10-2024
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Meer boekingen vakanties buiten hoogseizoen

Meer boekingen vakanties buiten hoogseizoen

Nederlanders en inwoners van de andere onderzochte landen blijven onverminderd vakantieplannen maken, ondanks uitdagingen zoals hoge prijzen en onvoorspelbare weersomstandigheden. Zo heeft 40% van de Nederlanders al een vakantie geboekt voor de komende 12 maanden, met veel boekingen voor dit najaar. Ook richten veel Nederlanders zich al op vakanties in het voorjaar van 2025. Daarnaast wint het direct boeken bij aanbieders in populariteit en is er een toename te zien in het gebruik van digitale tools.


Dit blijkt uit de nieuwste editie van de Vakantie Sentiment Monitor die het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) vandaag uitbrengt. Deze monitor in zes verschillende landen (Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten) geeft inzichten in vakantieplannen en de invloed van actualiteiten hierop.


Groei in boekingen buiten hoogseizoen

Uit de resultaten blijkt dat 42% van alle ondervraagden al een vakantie voor de komende 12 maanden heeft geboekt. Onder Nederlanders zijn vooral meer boekingen voor de maanden oktober, november en december dan vorig jaar. Opvallend is dat Nederlanders zich dubbel zo vaak oriënteren op vakanties in april 2025.


Direct boeken bij aanbieders neemt toe

Ondervraagden geven aan dit jaar vaker hun vakantie direct bij aanbieders te boeken, zoals accommodaties of vervoersmaatschappijen (gemiddeld 50%). Deze toename is zichtbaar in verschillende onderzochte landen, waaronder ook Nederland. Nederlanders die de eerstvolgende vakantie in eigen land doorbrengen, hebben in veel hogere mate direct bij de aanbieder geboekt (73%) dan Nederlanders die hun eerstvolgende vakantie elders in Europa spenderen (43%).


Forse toename in gebruik AI

De algemene bekendheid en het gebruik van AI-tools, zoals ChatGPT, is onder alle onderzochte landen significant gestegen ten opzichte van vorig jaar (gemiddeld 39% versus 30%). Er zijn grote verschillen zichtbaar tussen leeftijdsgroepen. Hoe jonger de leeftijdsgroep, hoe bekender men is met AI-tools. Van de Nederlanders die weleens gebruik maken van AI-tools geeft 32% aan dit te doen bij het opdoen van vakantie inspiratie. Vorig jaar was dit nog 27%.


Binnenlands toerisme sterk in Nederland

Binnenlandse vakanties blijven populair onder Nederlanders, met een kwart van de vakantiegangers die hun volgende vakantie in eigen land doorbrengt. Deze ontwikkelingen worden ondersteund door de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) van januari tot en met juli 2024. Uit deze cijfers blijkt dat het binnenlands toerisme aanzienlijk groeit met 3,4%. Dit is sterker dan verwacht door NBTC eerder dit jaar. Half oktober zal NBTC een geactualiseerde versie van de verwachting verblijfstoerisme 2024 publiceren waarin dit verder wordt geduid.

Trefwoorden: Onderzoek, vakanties, vakantieplannen, boekingen

CELTH





||| Nieuws |||

13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...