Geplaatst op: 04-10-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen

Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Foto: 123RF

Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers. Dit blijkt uit recent onderzoek van Motivaction.

Even de feiten op een rijtje: Momenteel bedraagt de vliegbelasting 29 euro per passagier per vlucht. Deze belasting is niet hoger voor langere en vervuilendere vluchten, of businessclasspassagiers. Dit systeem houdt geen rekening met het feit dat landeafstandsvluchten, die slechts 20% van de vluchten uitmaken, maar verantwoordelijk zijn voor 80% van de uitstoot. Hierdoor worden minder vervuilende vluchten relatief zwaar belast.

Afstandsafhankelijke vliegbelasting breed gesteund

Het kabinet heeft in het hoofdlijnenakkoord aangekondigd deze ongelijkheid vanaf 2027 te willen corrigeren door de belasting afhankelijk te maken van het aantal gevlogen kilometers. Bijna driekwart (74%) van de Nederlanders steunt dit plan, blijkt uit onderzoek. Eenzelfde percentage vindt het logisch dat businessclasspassagiers meer belasting zouden moeten betalen dan reizigers in de eenvoudigere economy klasse, omdat ze door hun ruimere stoelen verantwoordelijk zijn voor een groter deel van de uitstoot.

Transferpassagiers ook belasten

Het onderzoek laat ook zien dat 75% van de Nederlanders het onrechtvaardig vindt dat transferpassagiers geen vliegbelasting betalen. Transferpassagiers, die via Schiphol naar hun eindbestemming reizen, gebruiken de luchthavenfaciliteiten op Schiphol zowel bij landen als opstijgen, maar zijn vrijgesteld van belasting. En dat terwijl zij een kleine 40% van alle Schipholpassagiers uitmaken. Bovendien profiteren zij van aanzienlijke kortingen op de beveiligingskosten en havengelden waardoor een passagier die in Nederland opstapt in totaal €68 aan vaste kosten heeft per persoon (vliegbelasting en havengelden) terwijl een overstappende passagier in totaal €19 aan vaste kosten heeft (korting op havengelden en geen vliegbelasting). Daardoor ontstaat een situatie waarin de Nederlandse passagier de transferpassagier subsidieert, wat 75% van de ondervraagden dus als oneerlijk beschouwt. Ruim zestig procent (64%) vindt dat deze voordelen voor transferpassagiers moet worden afgeschaft. Daarnaast is een kleine meerderheid van de Nederlanders (54%) van mening dat de in Nederland opstappende passagier de prioriteit van Schiphol moet zijn.

Zorgen over oplopende kosten

Nederlanders waarschuwen het kabinet dat beleid er niet voor mag zorgen dat vliegen alleen voor de rijken betaalbaar is, waardoor mensen met een kleiner budget zich dit niet meer kunnen veroorloven. 65% van de Nederlanders maakt zich hier serieuze zorgen over. Door de gestegen havengelden stelt Schipholtopman Van Oord dat de tickets ‘een paar tientjes’ duurder worden: deze verhoging komt binnen de huidige regels, waarin de transferpassagier kortingen krijgt, voornamelijk voor de kiezen van de in Nederland opstappende passagier.

Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart, beleid, belastingen, vliegbelasting, onderzoek

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...