Geplaatst op: 04-10-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie

Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie

Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.

De sector horeca en recreatie is van behoorlijke omvang met zo’n 60.000 bedrijven en 800.000 werknemers. Maar het is ook een hele diverse sector waar bedrijven voor grote transitie-uitdagingen staan. Niet in de laatste plaats omdat ook de consument verandert. Zo hebben demografische ontwikkelingen als vergrijzing en de toename van mensen met een migratieachtergrond impact op het vakantiegedrag en eetgewoontes en hechten jongere generaties minder aan spullen en meer aan beleving. Dat vereist aanpassingsvermogen en strategische keuzes van ondernemers.

Ketenvorming

Grootste ontwikkeling is voortgaande ketenvorming. Door de grote opgaven waar ondernemers voor staan en ontwikkelingen in de markt worden ketens steeds dominanter: van landelijke en zelfs mondiale horecaconcepten tot local heroes met meerdere vestigingen.

De experts van de Rabobank hebben vijf transitiepaden ontwikkeld.

1 De consument

Dat ‘de gast’ niet bestaat is genoegzaam bekend maar de gast in al zijn facetten verandert wel. Zo zullen demografische ontwikkelingen leiden tot een veranderende vraag bij de gast. o ontstaan er meer "adults only” vakantieverblijven en zullen we een meer divers beeld zien in de restaurantwereld, waarbij gerechten minder traditioneel en juist op andere culturen gericht zijn. Ondernemers kunnen daarop inspelen door de rol van verbinder op zich te pakken en ontmoetingen te faciliteren. Veranderingen gaan razendsnel, net als de voorkeuren van de consument. Zorg dus dat je concept flexibel is en je kosten in de hand houdt.

2 Digitalisering

Ondernemers in de sector vrezen, ten onrechte, dat de gastvrijheid leidt onder digitalisering. Het tegenovergestelde is evenwel het geval. Geen gast staat met plezier in de rij voor de incheckbalie van een hotel of voor de bar om te kunnen betalen. Door dit te digitaliseren, maak je de gast blij en heb je meer tijd voor een persoonlijk gesprek of om extra service te bieden. Bedrijven zullen in toenemende mate AI en robots moeten inzetten om het tekort aan arbeidskrachten het hoofd te kunnen bieden. Om efficient te kunnen plannen en in te kopen moeten ondernemers meer data uit hun kassasystemen halen.

3 Arbeidsmarkt

Grote uitdaging voor de sector is om de komende jaren aan voldoende personeel te komen. Wat niet helpt is dat de lonen in horeca en recreatie gemiddeld laag zijn. Grotere bedrijven en ketens hebben daarbij een voordeel, omdat ze meer loon, doorgroeimogelijkheden en ontwikkeling kunnen bieden. Speel als ondernemer in op de wensen van nieuwe generaties, die zoeken naar meer flexibiliteit én zingeving in hun werk.

4 Klimaat en circulariteit

De Rabobank signaleert dat de tijd gaat dringen op het gebied van duurzaamheid waar in de sector horeca en recreatie nog veel werk te verzetten is. Om gebouwen aan de energie-eisen te laten voldoen is al een tour de force. Niet in de laatste plaats omdat het vaak een gedeeld en getrapt eigendom betreft. Daar bovenop komen nog eens uitdagingen rond electrificatie, waterverbruik en het verkleinen van de CO2-voetafdruk door minder dierlijke eiwitten te gebruiken.

5 Ruimte

De komende jaren komt de strijd om de ruimte in Nederland tot een hoogtepunt. De vrijetijdssector en haar ondernemers moeten het belang van recreatie in de buurt verdedigen met goede plannen waarbij ook aandacht moet zijn voor landschapsontwikkeling, natuurbehoud en bevordering van biodiversiteit. Het meervoudig gebruik van gebouwen en ruimtes zal nadrukkelijk aan de orde komen.

Samenvattend

Tot slot benadrukt Rabobank het belang van de horeca- en recreatiesector voor een vitale samenleving en een krachtig economisch ecosysteem. De sector speelt een cruciale rol in het verhogen van de vitaliteit en productiviteit van mensen door ontspanning en ontmoetingen te faciliteren.

Link: https://pub.rabobank.nl/Sectorvisie-horeca---recreatie/02.html
Trefwoorden: ondernemen, horeca, verblijfsrecreatie, arbeidsmarkt, digitalisering, ruimte, consumentengedrag

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...