Geplaatst op: 13-11-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld

Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Op de foto, vlnr: Anna Koens-Waddilove, Frans Melissen, Sogand Barzalein, bestuursvoorzitter Jorrit Snijder, Nina Nesterova op de campus van BUas

Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld, geschreven door studenten, onderzoekers en docenten van BUas.

Het initiatief

Het idee van de tijdcapsule komt voort uit een verlangen om meer bewustzijn te creëren over de urgentie van klimaatverandering en om de hoop en vastberadenheid van de huidige BUas-gemeenschap te delen met toekomstige generaties. Nina Nesterova, professor van het Centre for Sustainability, Tourism and Transport, schreef de eerste boodschap voor de tijdcapsule als onderdeel van haar inaugurele rede op 8 oktober van dit jaar. "Ik wens een toekomst waarin dichterbij reizen ons verder brengt, waarin elke reis een diepere betekenis heeft,” schreef ze. Hiermee deelt ze een visie voor een wereld waarin duurzaamheid en welzijn centraal staan in iedere reisbeleving.

Een blik op de toekomst

Elke brief is een persoonlijke boodschap die reflecteert op de huidige situatie van natuur, milieu en klimaat en schetst een toekomstvisie waarin duurzaamheid centraal staat. "Ik wens een meer levendige, gezonde, verbonden, gelijke en inclusieve toekomst voor al het leven op de planeet,” schreef Anna Koens-Waddilove, programmaleider Klimaat en Duurzaamheid bij BUas. De brieven zijn divers en inspirerend, krachtige boodschappen van hoop en verantwoordelijkheid. "Door de tijdcapsule te begraven, bewaren we een stukje van ons heden voor toekomstige generaties om te ontdekken,” zegt Nina Nesterova.

Klimaatpositief

BUas streeft ernaar om tegen 2035 een klimaatpositieve hoger onderwijsinstelling te zijn. Dit streven is merkbaar in de hele community, waar studenten, onderzoekers, docenten en medewerkers elkaar inspireren en motiveren om bij te dragen aan een veilige, rechtvaardige en bloeiende planeet. Dit is zichtbaar in de bedrijfsvoering, het onderzoek en vooral in het onderwijs. Elke bacheloropleiding bevat leerdoelen en activiteiten gericht op het tegengaan van klimaatverandering. Studenten worden aangemoedigd hun rol in deze uitdaging te verkennen, zowel persoonlijk als professioneel. "Ik hoop dat wij, in het onderwijs, hebben herontdekt waar het bij het opleiden van jonge mensen écht om draait; dat onderwijs is geëvolueerd naar een omgeving waarin jongeren worden geholpen om goede mensen te worden,” schrijft Frans Melissen, Transversal Professor of Sustainability Transitions bij BUas.

Dichterbij onze idealen

De tijdcapsule werd niet zomaar begraven. Sogand Barzalein, een masterstudent in Leisure and Tourism Studies en lid van de Green Office van BUas, droeg haar persoonlijke bijdrage voor tijdens de ceremonie. "We hopen dat, wanneer de tijdcapsule over vele jaren wordt opgegraven, de wereld een stuk dichterbij onze ideeën over en idealen van duurzaam samenleven is gekomen,” aldus Nina Nesterova.

Trefwoorden: duurzaam toerisme, klimaatverandering, onderwijs, onderzoek

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...