Geplaatst op: 10-12-2024
Auteur: Marc Gerliings

Leiden start met AI Whatsapp functie I Ask Leiden

Leiden start met AI Whatsapp functie I Ask Leiden
Logo van I ask Leiden. Logo: Leiden&Partners
Destinatieorganistie Leiden&Partners biedt vanaf maandag 9 december een pilot met Whatsapp. De tool, deels op basis van Artificiële Intelligentie en deels beheerde content, is 24/7 in alle talen beschikbaar voor iedereen die vragen heeft over een bezoek aan sleutelstad Leiden. 

Met de WhatsApp functie breidt Leiden, Stad van Ontdekkingen de gastvrijheidsrol van de VVV uit, gebruikmakend van slimme AI technologie. De functie heet 'I ask Leiden'. Bezoekers aan de stad Leiden, potentiële bezoekers, maar ook (regio)bewoners, congresbezoekers en internationals kunnen nu in hun eigen taal vragen stellen via de I Ask Leiden Whatsapp over hun bezoek aan Leiden. Of het nu gaat om de openingstijden van een museum, de aankomende kerstmarkt tijdens de Winter Wonder Weken of wanneer de Keukenhof weer opengaat, Whatsapp geeft 24/7 antwoord. 

"Een hele mooie, innovatieve aanvulling op onze huidige dienstverlening”, zo geeft Mincke Pijpers, Head of Marketing & Strategy van Leiden&Partners aan. "Met de nieuwe tool, kunnen wij ook buiten de openingstijden van VVV Leiden, zichtbaar zijn bij bezoekers aan de stad en ze voorzien van de juiste informatie. Bij mijn weten zijn we de eerste citymarketingorganisatie die dit nu op deze manier gaat toepassen”.

Scan de QR code 

De I Ask Leiden app wordt ontsloten via de verschillende websites van Leiden&Partners, zoals www.leiden.nl, www.visitleiden.nl maar ook www.leidenconventionbureau.nl en www.leideninterationalcentre.nl. Via een Whatsapp icoontje kunnen webbezoekers 24/7 in hun eigen taal antwoord krijgen op de door hun gestelde vraag. 

Daarnaast wordt de I Ask Leiden Whatsapp via een QR code zichtbaar gemaakt voor (potentiële) bezoekers. Wie de I Ask Leiden QR code scant komt meteen in het Whatsapp conversatiescherm terecht en kan daar de vraag stellen. De I Ask Leiden QR code wordt samen met de partners van Leiden&Partners zichtbaar gemaakt in de stad, op regionaal, nationaal en internationale schaal en loopt de code mee in campagnes en uitingen van Leiden&Partners.

"We starten deze maand met de pilot, zodat we ook het bezoek aan de stad rondom de Winter Wonder Weken kunnen meenemen”, zo geeft Pijpers aan. "Daarna focussen we uiteraard op het bollenseizoen. Maar ook reguliere vragen als ‘waar kan ik het beste parkeren, of wanneer is het ook al weer precies markt in Leiden’ zijn voor ons relevant. En die kunnen ook gewoon van een (regio)bewoner komen. Whatsapp gaat ons van data voorzien, waarmee we meer inzicht krijgen in de gebruikersbehoefte”, aldus Pijpers.

Uitbreiding met verdienmodel ticketing?

De pilot loopt in ieder geval tot 1 juni 2025. De eerste maand wordt vooral gebruikt om de content te finetunen en automatische koppelingen te leggen. Ook wordt er gekeken naar de frequentie en het gebruik van de Whatsapp functie. "Bij succes kunnen we uitbreiden naar een betere follow-up in vragen door bijvoorbeeld ticketing en reserveringen toe te voegen. Dan kan iemand meteen een parkeerplek reserveren in een van de garages, een restaurant, rondvaart boeken of een museumticket kopen”, zo geeft Pijpers aan. "Maar ook feedback ophalen van bezoekers over de stad of het delen van een ervaring behoort tot de mogelijkheden”. 

Ga naar www.leiden.nl voor meer informatie of stel I Ask Leiden je vraag via Whatsapp nummer +31 85 0605516.
Trefwoorden: Leiden, whatsapp, AI, communicatie, dmo

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

18/12/24
Exclusief voor leden
Booking.com niet eens met Consumentbond over 'onzindiensten'
Consumentenbond publiceerde op 16 december een veelbesproken onderzoek naar boekingssites in de reiswereld. De organisatie vond vaak hoge prijzen voor bagage en stoelreserveringen. Booking.com reageert op de bevindingen en is het niet eens met de conclusies van de Consumentenbond.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
17/12/24
Stagevergoeding gaat niet mee met inflatie
Het aandeel studenten op het mbo en hbo dat een stagevergoeding krijgt is tussen 2015 en 2022 gestegen van 56% naar 65%. Tegelijkertijd zijn de gemiddelde vergoedingen niet volledig meegegroeid met de inflatie.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
17/12/24
Nederlandse vakantiegangers geven het meeste uit in Duitsland
Volgens het CBS hebben Nederlandse reizigers in de zomer van 2024 meer dan 8,7 miljard euro uitgegeven aan goederen en diensten in het buitenland. Het overgrote deel hiervan, namelijk 92%, was voor privédoeleinden. Buitenlandse reizigers gaven ruim 6,7 miljard euro uit in ons land.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Meer Nederlanders boeken vroeg voor Oud en Nieuw, Breda en Rotterdam dit jaar populairder
HotelSpecials , een van de grootste Nederlandse aanbieders van hotelovernachtingen, ziet dit jaar een stijging van 32% in het aantal boekingen in Nederland vergeleken met dezelfde periode in 2023.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...