Kennisbank
Kennisbank

Geplaatst op: 12-12-2024
Auteur: Marc Gerlings

25% Nederland boekt 75% van de vliegtickets

13% is veelvlieger - 3 of meer vliegreizen per jaar

25% Nederland boekt 75% van de vliegtickets
Een kwart van de inwoners van Nederland maakt het merendeel van alle vliegreizen (75%). Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) naar het vlieggedrag van Nederlanders tussen september 2023 en augustus 2024. 

De helft van de inwoners vloog in deze periode niet. 13% is ‘veelvlieger’. Deze reizigers maken 3 of meer vliegreizen per jaar. Dit en meer staat in de publicatie ‘De Vliegende Hollander 2024’ die vandaag verscheen.

19% zakelijk

Nederlanders vliegen vooral om op vakantie te gaan, voor een stedentrip, of om familie of vrienden te bezoeken. Het gaat hier om 81% van alle gemaakte vliegreizen. De overige 19% van de vliegreizen is vooral zakelijk (voor werk of opleiding bijvoorbeeld), terwijl slechts 7% van de inwoners van Nederland aangeeft zakelijke vliegreizen te hebben gemaakt. Veel zakenreizigers maken dus meer dan één vliegreis per jaar. Veelvliegers vinden we vooral in de hoogste inkomensgroep (meer dan €165.000 per jaar) en in de leeftijdsgroep 25-29 jaar.

Spanje populair

Spanje is de meest populaire bestemming bij de laatst gemaakte vliegreis. In totaal gaat ruim 1 op de 5 vliegreizen door de inwoners van Nederland naar dit mediterrane land. Andere populaire bestemmingen zijn Griekenland, voor vakantie, en het Verenigd Koninkrijk voor zakelijk vliegen.

Schiphol is veruit de belangrijkste vertrekluchthaven voor de inwoners van Nederland. Kijken we naar de laatst gemaakte vliegreis van Nederlanders, dan begon 67% van die vluchten op Schiphol. Het aandeel inwoners van Nederland dat vertrekt vanaf een luchthaven net over de landsgrenzen is ongeveer 13%. Dat zijn vaak mensen die nabij de grens wonen.

Reden om niet te vliegen: klimaat

Het overgrote deel (77%) van de inwoners van Nederland verwacht ook in de nabije toekomst vliegreizen te (blijven) maken. De voornaamste reden die mensen opgeven om in de toekomst niet (meer) te vliegen is de belasting op het milieu of het klimaat.

Reismotieven gecombineerd

Voor de toeristische sector zijn de reismotieven een bron van inspiratie voor product- en dienstverlening. Bij ongeveer 20% van de laatst gemaakte vliegreizen worden verschillende reismotieven met elkaar gecombineerd. Met name bij bezoek aan familie of vrienden gebeurt dat. Bij 57% van de vliegreizen met als primair motief ‘bezoek aan familie en/of vrienden’ wordt als secundair motief ‘vakantie’ opgegeven. Omgekeerd wordt bij 9% van de reizen die vakantie als primair reismotief hebben een bezoek gebracht aan familie of vrienden. Bij 18% van de zakelijke reizen spelen ook niet-zakelijke reismotieven mee: dit zijn de zogenoemde ‘bleisure’ reizen.

Vragenlijstonderzoek

De uitkomsten van het KiM-onderzoek zijn gebaseerd op ingevulde vragenlijsten van 4.000 respondenten van een internetpanel. De vragenlijst is aan het einde van de zomer 2024 afgenomen en heeft betrekking op de periode september 2023 – augustus 2024.

 
Trefwoorden: reizen, vliegen, KiM, onderzoek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/12/24
25% Nederland boekt 75% van de vliegtickets
Een kwart van de inwoners van Nederland maakt het merendeel van alle vliegreizen (75%). Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) naar het vlieggedrag van Nederlanders tussen september 2023 en augustus 2024.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
11/12/24
Meer dag- en verblijfsbezoek voor Gelderland
Gelderland blijft een populaire vakantiebestemming. Het afgelopen derde kwartaal, met daarin de zomervakantie, trok de provincie ruim 1,6 miljoen overnachtende gasten. Dat is een stijging van 5,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
10/12/24
Exclusief voor leden
Arriva neemt afscheid van busvervoer in Friesland
Toeristen die met het ov in Friesland reizen zien het merk Arriva alleen nog in de regionale treinen. Arriva neemt afscheid van het busvervoer in deze provincie.
10/12/24
Trendpublicatie 2025: Een blik op de toekomst van reizen
NBTC heeft de Trendpublicatie 2025 uitgebracht. Daarin 12 trends waarop toeristisch Nederland kan inspelen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...