Geplaatst op: 12-12-2024
Auteur: Marc Gerlings

25% Nederland boekt 75% van de vliegtickets

13% is veelvlieger - 3 of meer vliegreizen per jaar

25% Nederland boekt 75% van de vliegtickets
Een kwart van de inwoners van Nederland maakt het merendeel van alle vliegreizen (75%). Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) naar het vlieggedrag van Nederlanders tussen september 2023 en augustus 2024. 

De helft van de inwoners vloog in deze periode niet. 13% is ‘veelvlieger’. Deze reizigers maken 3 of meer vliegreizen per jaar. Dit en meer staat in de publicatie ‘De Vliegende Hollander 2024’ die vandaag verscheen.

19% zakelijk

Nederlanders vliegen vooral om op vakantie te gaan, voor een stedentrip, of om familie of vrienden te bezoeken. Het gaat hier om 81% van alle gemaakte vliegreizen. De overige 19% van de vliegreizen is vooral zakelijk (voor werk of opleiding bijvoorbeeld), terwijl slechts 7% van de inwoners van Nederland aangeeft zakelijke vliegreizen te hebben gemaakt. Veel zakenreizigers maken dus meer dan één vliegreis per jaar. Veelvliegers vinden we vooral in de hoogste inkomensgroep (meer dan €165.000 per jaar) en in de leeftijdsgroep 25-29 jaar.

Spanje populair

Spanje is de meest populaire bestemming bij de laatst gemaakte vliegreis. In totaal gaat ruim 1 op de 5 vliegreizen door de inwoners van Nederland naar dit mediterrane land. Andere populaire bestemmingen zijn Griekenland, voor vakantie, en het Verenigd Koninkrijk voor zakelijk vliegen.

Schiphol is veruit de belangrijkste vertrekluchthaven voor de inwoners van Nederland. Kijken we naar de laatst gemaakte vliegreis van Nederlanders, dan begon 67% van die vluchten op Schiphol. Het aandeel inwoners van Nederland dat vertrekt vanaf een luchthaven net over de landsgrenzen is ongeveer 13%. Dat zijn vaak mensen die nabij de grens wonen.

Reden om niet te vliegen: klimaat

Het overgrote deel (77%) van de inwoners van Nederland verwacht ook in de nabije toekomst vliegreizen te (blijven) maken. De voornaamste reden die mensen opgeven om in de toekomst niet (meer) te vliegen is de belasting op het milieu of het klimaat.

Reismotieven gecombineerd

Voor de toeristische sector zijn de reismotieven een bron van inspiratie voor product- en dienstverlening. Bij ongeveer 20% van de laatst gemaakte vliegreizen worden verschillende reismotieven met elkaar gecombineerd. Met name bij bezoek aan familie of vrienden gebeurt dat. Bij 57% van de vliegreizen met als primair motief ‘bezoek aan familie en/of vrienden’ wordt als secundair motief ‘vakantie’ opgegeven. Omgekeerd wordt bij 9% van de reizen die vakantie als primair reismotief hebben een bezoek gebracht aan familie of vrienden. Bij 18% van de zakelijke reizen spelen ook niet-zakelijke reismotieven mee: dit zijn de zogenoemde ‘bleisure’ reizen.

Vragenlijstonderzoek

De uitkomsten van het KiM-onderzoek zijn gebaseerd op ingevulde vragenlijsten van 4.000 respondenten van een internetpanel. De vragenlijst is aan het einde van de zomer 2024 afgenomen en heeft betrekking op de periode september 2023 – augustus 2024.

 
Trefwoorden: reizen, vliegen, KiM, onderzoek

CELTH





||| Nieuws |||

13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...