Geplaatst op: 31-12-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Erfgoedbeleving in kaart gebracht

Erfgoedbeleving in kaart gebracht

Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN). Daartoe hebben ze 5.000 Nederlanders ondervraagd naar hun erfgoedbeleving.

Dat erfgoed onder Nederlanders leeft blijkt wel uit klinkende rapportcijfers. Van alle Nederlanders heeft 88% interesse in erfgoed, heeft 77% de afgelopen twaalf maanden erfgoed bezocht en heeft 38% zich actief voor erfgoed ingezet. Slechts 12% van de ondervraagden heeft geen interactie met erfgoed gehad. Onder erfgoed verstaan de onderzoekers voorwerpen, gebouwen, landschappen of tradities uit het verleden die mensen willen behouden voor de toekomst.

De actieve erfgoedbeoefenaar

Zoomen we nader in op de Nederlander die zich actief inzet voor erfgoed dat valt op dat vooral jongeren zich daarvoor actief inzetten en senioren van 50 tot 64 jaar juist weinig. Verder zetten met name hoog opgeleiden en inwoners van weinig tot niet stedelijke gebieden zich in voor erfgoed. In het noorden (40%) en oosten (39%) van Nederland is de actieve betrokkenheid bij erfgoed hoger van in het westen en zuiden (beiden 37%).

Plezier en belemmeringen

De grootste belemmering zich actief in te zetten voor erfgoed is het gebrek aan tijd. Voor mensen die zich wel inzetten voor erfgoed is het plezier en het opdoen van kennis over het verleden het belangrijkst. Gevolgd door het behouden van cultureel erfgoed, een bijdrage leveren aan de samenleving, nieuwe mensen ontmoeten en nieuwe vaardigheden en technieken te leren.

Meest favoriete erfgoedactiviteit is onderzoek doen (29%), helpen organiseren van activiteiten of bijeenkomsten (20%) of beheren, onderhouden, opknappen, restaureren of schoonmaken van erfgoed (17%).

Link: https://erfgoedmonitor.cultureelerfgoed.nl/mosaic/dashboard/erfgoedbeoefening
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, erfgoed, beleving

CELTH





||| Nieuws |||

14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...