Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben op de Vakantiebeurs een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.
Het BBC is een direct gevolg van de lessen die zijn getrokken uit de coronapandemie. Toen bleek hoe belangrijk het is dat overheid, verzekeraars en reisorganisaties goed samenwerken om vastgelopen Nederlanders snel en veilig naar huis te krijgen. Dit convenant legt vast hoe deze samenwerking er in de toekomst uit moet zien, bijvoorbeeld bij natuurrampen, oorlogen of andere grote crises.
Verantwoordelijkheden en taken afgebakend
Met het BBC is er een duidelijke afbakening van de verantwoordelijkheden en taken van elke partij. Zo kunnen reizigers in een crisis sneller en efficiënter geholpen worden. Minister van Buitenlandse Zaken, Caspar Veldkamp, benadrukt het belang van goede voorbereiding: "Het advies aan Nederlanders is in de eerste plaats zich goed voor te bereiden door het reisadvies te lezen op NederlandWereldwijd.nl of in de Reisapp. Voor uitzonderlijke situaties zoals hierboven benoemd vormt het BBC een essentiële stap in het versterken van de samenwerking tussen de overheid, verzekeraars en de reisbranche”. Bij de presentatie van het convenant op de Vakantiebeurs benadrukte de minister het belang dat reizigers zich bij een bezoek aan het buitenland bij het ministerie van Buitenlandse Zaken registereren: "Wij kunnen ze dan bij een crisis direct benaderen en ze krijgen updates van de veiligheidssituatie in het land.”
Frank Radstake, directeur ANVR benadrukt: "Reisbedrijven zijn wettelijk verplicht hun klanten hulp en bijstand te verlenen en doen dat normaliter ook. Er zijn echter situaties waarin dit redelijkerwijze niet goed lukt. Het is verstandig om dan met elkaar goede werkafspraken te hebben hoe reizigers dan toch kunnen worden geholpen”.
Flexibele aanpak
Het convenant is bewust flexibel opgesteld, omdat elke crisis anders is. Zoals Erik Jan Reuver van het SGR aangeeft: "Het convenant is flexibel en geeft de ruimte om maatwerk te leveren. Want elke crisis is anders, zo hebben we geleerd in het verleden.”
Geeke Feiter, namens het Verbond van Verzekeraars vindt het vooral belangrijk dat nu gezamenlijk gestroomlijnd kan worden opgetreden voor de veiligheid van Nederlanders in het buitenland. "Het convenant biedt ons vooraf richting om Nederlanders in veiligheid te brengen, zodat we voorbereid zijn op dergelijke crises. Verzekeraars hebben direct en via alarmcentrales contact met hun reizigers en springen in uitzonderlijke situaties bij om reizigers uit de brand te helpen.”