Het effect van ‘Wie is de Mol’ op bestemmingen

Na elk seizoen van "Wie is de Mol?" stijgt het aantal Nederlandse vakantieboekingen naar de landen waar het populaire tv-programma is opgenomen. Autoverhuurbedrijf Sunny Cars meldt een opvallende toename in de verhuur van auto’s in de landen waar de opnames waren.
Uitschieter is Albanië waar in 2022 de opnames plaatsvonden. In datzelfde jaar verviervoudigde het aantal boekingen voor hurauto’s in dat land. "Hier wordt wel vergeleken met een coronajaar, dus een grotere stijging is logisch. Maar als we Albanië vergelijken met het gemiddelde, groeide dit land twee keer zo snel”, legt Suzanne Al van Sunny Cars uit. De stijging zet door, want in 2023 groeide het aantal boekingen naar Albanië met nog eens 300 procent en in 2024 met nog eens 190 procent. "Naast de effecten van Wie is de Mol? waren er voor dit land ook andere aanjagers, zoals TikTok”, zegt Al.
Ook Zuid-Afrika, locatie van het 2023-seizoen, zag een aanzienlijke stijging met anderhalf keer meer boekingen. Al licht toe: "Dit was ook meer dan de gemiddelde groei van onze boekingen, die in 2023 op 35 procent uitkwam”. In Mexico, waar het seizoen van 2024 plaatsvond, is een vertraagde, maar duidelijke toename van boekingen te zien. Al legt uit: "De latere groei kan komen doordat dit een verre reis is. Bij dit soort bestemmingen zien we vaak een vertraging in de boekingen, omdat verre reizen meestal verder van tevoren worden gepland.” Wie is de Mol? wordt altijd aan het begin van het jaar uitgezonden van januari tot begin maart.
Voor Cambodja, de locatie van het huidige seizoen, wordt ook een toename verwacht, al is autoverhuur daar niet aan te raden. "Dit komt onder andere doordat een Cambodjaans rijbewijs verplicht is en de infrastructuur op veel plekken slecht is. Daarom wordt aangeraden om in dit land een auto met chauffeur te huren”, aldus Al.