Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-03-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Portlantis: Nieuw opvallend bezoekerscentrum Rotterdamse haven

Portlantis: Nieuw opvallend bezoekerscentrum Rotterdamse haven
Foto's: Port of Rotterdam, Robin Utrecht

Dit weekend is een interactief ervaringscentrum op Maasvlakte 2 geopend. Portlantis, zoals het centrum heet, belooft een unieke kijkervaring te bieden op de Rotterdamse haven. Het opvallende gebouw, ontworpen door architectenbureau MVRDV, zal dienen als een plek waar bezoekers de betekenis en toekomst van de haven kunnen ontdekken.

Portlantis, de opvolger van bezoekerscentrum Futureland, wil een uitdagend dagje uit bieden, vol verwondering over de haven. "In Portlantis beleef je op een verrassende wijze wat de haven betekent voor Rotterdam, Nederland en Europa”, aldus Boudewijn Siemons, CEO van Havenbedrijf Rotterdam. Het centrum maakt gebruik van diverse vertelvormen, waaronder virtual reality en augmented reality, om de haven tot leven te brengen. Bezoekers kunnen ook deelnemen aan chemische en technische proefjes in speciale laboratoria. Portlantis dient als knooppunt voor verschillende doelgroepen: scholieren, studenten, zakelijke bezoekers, internationale havenautoriteiten en het brede publiek.

Het gebouw omvat 3.500 vierkante meter verdeeld over vijf verdiepingen en is ontworpen door bureau MVRDV van de bekende architect Winy Maas. De vorm bestaat uit een stapeling van vijf gedraaide vierkante volumes, elk met een groot panoramavenster waarvan het uitzicht correspondeert met wat je binnen ziet en ervaart. Er is geen vaste looproute; bezoekers kunnen hun eigen ontdekkingstocht samenstellen. Rode buitentrappen slingeren om het gebouw en leiden bezoekers naar het panoramadek, dat gratis toegankelijk is voor bezoekers. Er worden jaarlijks 150.000 bezoekers verwacht. Er is zo’n 30 miljoen euro geïnvesteerd in Portlantis. De entreeprijs voor volwassenen ligt op 12 euro, kinderen betalen tussen de 6 en 9 euro. Voor elk tijdslot zijn 250 kaarten beschikbaar.

Portlantis

Een plek voor iedereen

Portlantis is ontworpen om een breed publiek aan te spreken. "Portlantis wordt een plek voor jong en oud. Van doorgewinterde havenliefhebbers tot dagjesmensen en van scholieren tot professionals op zoek naar een bijzondere vergaderplek”, vertelt Eileen Niks, programmamanager namens Havenbedrijf Rotterdam. In Portlantis wordt gebruik gemaakt van allerlei verschillende vertelvormen. Denk daarbij aan virtual reality en augmented reality, exposities met grote 3D-modellen en laboratoria waar je chemische en technische proefjes kunt doen. Het centrum zal ook een restaurant herbergen, dat een breed scala aan gerechten aanbiedt. Het dak van Portlantis is vrij toegankelijk en biedt een panoramisch uitzicht over de Noordzee en Maasvlakte 2.

Portlantis

Het nieuwe 'Huis van de haven'

Naast de exposities en evenementen zal Portlantis ook onderdak bieden aan het EIC Mainport Rotterdam. "Straks kunnen jongeren vanuit Portlantis de haven nog beter verkennen en zo ontdekken wat hun toekomst in de haven zou kunnen zijn”, aldus Michiel Breijs, directeur van EIC Mainport Rotterdam. Dit centrum organiseert excursies en activiteiten voor scholieren en studenten om hen kennis te laten maken met de haven en haar mogelijkheden en verhuist van Rozenburg naar de Maasvlakte.

Portlantis

Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, bezoekerscentra, Rotterdam, haven

CELTH



||| Nieuws |||

10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.
10/04/25
Dormio Group breidt internationaal uit
De Dormio Group heeft in Portugal Duna Parque overgenomen en breidt ook op Curaçao en in Europa uit. Dormio groeit daarmee van 41 naar 61 locaties.
10/04/25
Exclusief voor leden
Meer kampeerders willen comfort en privacy op het toilet en onder de douche
Sinds begin 2024 is het aantal campings dat privé-sanitair aanbiedt met 20% gestegen, zo concludeert campingspecialist ACSI na de jaarlijkse inventarisatie van bijna 10.000 campings in heel Europa. Bij ruim 1 op de 10 campings is het nu mogelijk om een eigen douche en toilet te reserveren, waarbij Nederland de boventoon voert.
10/04/25
Exclusief voor leden
Plopsa Group gaat voor één merknaam
De Plopsa Group heeft bekendgemaakt dat twee van haar grote themaparken een nieuwe naam krijgen. Holiday Park in Duitsland zal voortaan door het leven gaan als Plopsaland Deutschland, terwijl Plopsa Coo in de Belgische Ardennen de naam Plopsaland Ardennes krijgt. Deze naamsveranderingen zijn onderdeel van een bredere Europese groeistrategie van Plopsa.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...