Nieuw Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd ten doop gehouden
Vlnr Falco de Klerk Wolters (Stenden), Wicher Meijer (NHTV), Nel Verhoeven (HZ), Theo Ruys (RvT CELTH/Figi), Bram Gräber (KLM/AF) en uitgever Arend Jan Kornet (NRITMedia) Op 4 december werd het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2015 ten doop gehouden. Daartoe werd het
aangeboden aan de Raad van toezicht van CELTH, die in Zeist bijeen was.
Het nu 570 pagina’s dikke Trendrapport is een veelgebruikt
inspiratiewerk voor de branche, dit jaar uitgebreid met gegevens van
CBS. Tevens voorziet in een belangrijke behoefte waar het de
terugkoppeling van onderzoeken naar het onderwijs betreft. Veel
hogescholen hebben een collectief abonnement voor hun studenten.
Het Trendrapport is inmiddels uitgegroeid
tot hét standaard jaarboek voor de hele vrijetijdssector. Het rapport biedt
naast een actueel (statistisch) overzicht in vraag en aanbod een toegespitst
inzicht in voor de vrijetijdssector relevantie trends, innovaties en
ontwikkelingsrichtingen. Op het NRIT Media Vrijetijdsplatform hebben we veel over het rapport gepubliceerd. Een overzicht van alle artikelen staat hier: www.nritmedia.nl/kennisbank/35268Met ingang
van deze editie (2015) gaat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in het
Trendrapport participeren. Zij geven in deel
twee van het rapport een overzicht van de belangrijkste statistische
ontwikkelingen op het gebied van toerisme, vakanties en vrijetijdsbesteding. In deel één van het Trendrapport zoals
vertrouwd een concreet en helder overzicht van de demografische, economische,
politieke en maatschappelijke ontwikkelingen waarbinnen de sector moet
opereren. Dit deel wordt afgesloten met een overzicht van de belangrijkste
trends waar we volgens toonaangevende deskundigen in de nabije toekomst mee te
maken krijgen. In deel drie van het Trendrapport toerisme,
recreatie en vrije tijd worden twaalf verschillende deelsectoren van de
gastvrijheidseconomie nader beschreven. Elk deel van
het Trendrapport wordt afgesloten met het hoofdstuk Capita selecta, een serie interessante en verdiepende artikelen die
door diverse deskundigen van onder andere CELTH zijn geschreven:
- Belevingsbenchmark
van dagattracties - Bert Smit en Tjeerd Zandberg
- iBeacons
en de customer journey: verbetering van de beleving van de binnenstad van Bergen op Zoom
dankzij een app - Marian van der Ent en Martijn Smeenge
- Effectief
reageren op online klachten en negatieve reviews: een model voor een
gestructureerde en actieve aanpak - Corné Dijkmans
- Voor
niets is nog te veel: bedrijven in Toerisme en Recreatie over tien jaar onherkenbaar –
Jeroen Vinkesteijn
- De
trends in dagattractiesnieuwe marktverdeling, schaalvergroting en
transmediale storytelling - Goof Lukken
- Wie eet
er van twee walletjes in de recreatiesector: de opkomst van tweezijdige
platforms - Tjeerd Zandberg
- Economische
impacts van toerisme berekenen met een (uitgebreid) input-outputmodel –
Jeroen Klijs
- CARMATOP,
een voorbeeld van duurzame samenwerking tussen sector en onderwijs – Eke
Eijgelaar en Paul Peeters
- De
(on)mogelijkheden van nieuwe data – Jorrit Bijl en Diana Korteweg Maris
- Toerisme
en duurzaamheid, Eke Eijgelaar, Paul Peeters, Kim de Bruijn, Rob Dirven en
Nico Heerschap
- Cultuur
en toerisme – Nico Heerschap
- De ANWB
wil leden geluk bieden tijdens dagjes uit – Diana Korteweg Maris en Carin
van Berkel
- De
belevingswaarde van podiumkunsten – Pieter de Rooij en Marcel Bastiaansen
- Nederlanders
houden van fietsen – Carin van Berkel en Jeanette van ’t Zelfde
- Wie is
de vaste gast? – Jorrit Bijl en Margreet Toonen
Link: http://www.nritmedia.nl/store/35/
Topics:Attractieparken, Beleid, CELTH, Cultuur, Dagrecreatie, Duurzaam toerisme, Evenementen, Horeca, Leisure, Marketing, Natuur, Onderzoek, Reis & vervoer, Retail, Sport, Toerisme, Vakanties, Verblijfsrecreatie, Watersport, Wellness, Zakelijk toerisme
|
|
12/11/24
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
|
12/11/24
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
|
12/11/24
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
|
12/11/24
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
|
12/11/24
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.
|
11/11/24
Bijna de helft van de logiesverstrekkers kampt met personeelstekorten. Hierdoor wordt innovatie in de hotelsector onvermijdelijk. Traditioneel hechten hotels veel waarde aan persoonlijke service en zijn vaak terughoudend met technologie. Echter, door de aanhoudende personeelstekorten is automatisering noodzakelijk geworden.
|
11/11/24
Team NRIT is deze week op de RecreatieVakbeurs in Hardenberg. We ontvangen je graag op onze stand onze stand (701) in het bezoekersrestaurant naast de Recreatie Studio. We geven ook twee trendpresentaties en organiseren daar het kennisevent ‘Zet je Regio op de Kaart’.
|
11/11/24
Werknemers in zorg en horeca ervaren het vaakst ongewenst gedrag op het werk, zoals seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten.
|
|
12/11/24 t/m 14-11-24
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...
|
14/11/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van t...
|
22/11/24
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
|
28/11/24
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
|
03/12/24
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
|
|