Geplaatst op: 20-06-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Eindhoven groeit toeristisch sterk en weet jonger publiek te trekken

Eindhoven groeit toeristisch sterk en weet jonger publiek te trekken
Eindhoven kan terugkijken op een succesvol 2015. Alle toeristische indicatoren stonden in de plus. De uitgekiende strategie van Eindhoven365, waarover Peter Kentie in Recreatie & Toerisme vertelde, lijkt haar vruchten af te werpen.


Sterke groei in verblijfstoerisme, +12%

Er bleven in 2015 veel meer toeristen in Eindhovens hotel overnachten, ruim 735 duizend, een groei van 12% ten opzichte van 2014.


Veel meer jongeren bezoeken de stad

Ook het dagbezoek zat in de lift. Vorig jaar steeg het aantal binnenlandse toeristische bezoeken met 2,74% naar 3,4 miljoen. De bestedingen groeiden fors, van € 46 naar € 48,30 per bezoek. Opvallender was de verschuiving in leeftijd van de bezoekers. Waren in 2014 de 50-plussers met een aandeel van 35% nog in de meerderheid, in 2015 was de grootste bezoekersgroep (39%) tussen de 25 en 49 jaar. De 50-plussers moesten het doen met een aandeel van 32%. De jongeren (15-24 jaar) kwamen minder naar Eindhoven, hun aandeel daalde van 20% naar 12% ten kosten van de tieners (0-14 jaar) die met een aandeel van 17% op de derde plaats stonden.



Evenementenbezoekers geven meer uit

In de stad worden ook steeds meer evenementen georganiseerd, vorig jaar 144, een flinke toename ten opzichte van 2014 toen Eindhoven365 nog 108 evenementen telde. Het aantal evenementenbezoekers steeg met 1,32% naar 3,7 miljoen. In de top 5 van grootste evenementen zat de groei in aantallen bezoekers vooral bij Glow (730.000, +12%) en de Dutch Design Week (275.000, +6%). De andere evenementen in de top vijf noteerden evenveel bezoekers. De economische betekenis van de evenementen groeide met 6,6% naar 68,6 miljoen euro. Samengevat kunnen we basis van deze cijfers concluderen dat in Eindhoven weliswaar veel meer evenementen werden georganiseerd (+33%) maar dat de aantallen bezoekers met slechts 1,32% die wel meer uitgaven (+6%).


Link: https://gallery.mailchimp.com/4a6105bfd4b3e55db90360e3b/files/Facts_Figures_Eindhoven_2015_NL.pdf
Trefwoorden: stedelijk toerisme, dagtoerisme, verblijfsrecreatie, noord-brabant

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...