Ook Hoorn pakt overlast toerisme aan
De riviercruisevaart is een sterke groeimarkt. In de afgelopen jaren is de Hoornse haven uitgegroeid tot een van de meest favoriete aanmeerplekken in Nederland. In 2016 deden ruim 450 schepen met in totaal ongeveer 65.000 passagiers Hoorn aan. Uit onderzoek uit 2014 bleek dat de riviercruisevaart ongeveer 1 miljoen euro bijdraagt aan de Hoornse economie en dat er potentie is om dit uit te breiden.
Groei heeft keerzijde
De groei van de markt en de aantrekkingskracht van Hoorn als aanmeerplaats hebben ook een keerzijde. Het grote aantal schepen in de haven en de touringcars die de bezoekers heen en weer rijden zorgen voor overlast voor met name omwonenden van Oostereiland, de haven en Visserseiland. "Iedereen is het erover eens dat de huidige situatie niet langer houdbaar is,” legt wethouder Samir Bashara van Verkeer en Vervoer uit. "Daarom hebben wij een plan uitgewerkt om deze overlast tegen te gaan.”
Verbod touringcars
De belangrijkste wens is om touringcars vanaf 1 maart 2017 uit de binnenstad te weren. Daar zou dan alternatief duurzaam vervoer van en naar de stad voor terug moeten komen. De gemeente is al volop in gesprek met marktpartijen om hier invulling aan te geven. Om dit verbod voor touringcars kracht bij te zetten, wil het college in 2017 40.000 euro uittrekken voor extra handhaving van het nieuwe verbod.
Maatregelen in haven
Ook in de haven wil het college maatregelen treffen. Zo zouden er geen cruiseschepen meer mogen aanmeren bij het Houten Hoofd. Daarnaast stelt het college de gemeenteraad voor om het gebruik van walstroom verplichten en een vaarverbod voor de schepen tussen 23:00 uur en 6:00 uur in te stellen, om zo de nachtrust van bewoners van het Oostereiland niet te verstoren.
Wethouder Ben Tap van Economische Zaken: "Dit betekent dat er in de toekomst niet meer dan 4 schepen tegelijk in Hoorn kunnen aanmeren. In 2017 willen we al zoveel als mogelijk volgens deze regels werken, maar gemaakte reserveringen zullen wij uiteraard respecteren. Vanaf 2018 zou dit de praktijk moeten zijn.”
Betere balans
"Wij denken dat wij met deze maatregelen een betere balans hebben gevonden tussen de belangen van bewoners en de belangen van ondernemers en rederijen. Een situatie die meer geschikt is voor de Hoornse maat,” aldus wethouder Bashara.
Het plan voor de aanpak van overlast van riviercruises wordt naar verwachting in januari 2017 besproken in de algemene raadscommissie.