Geplaatst op: 12-01-2017

Kostenbesparing bij zakenreiziger voorbij?

Kostenbesparing bij zakenreiziger voorbij?
Foto: Tix.nl
De crisis ligt achter ons. Ook de zakenreiziger geeft weer meer uit. Business class vliegen naar je afspraak is niet meer raar. De omslag kwam in 2016.

Tijdens de financiële crisis kozen veel bedrijven er vanwege kostenbesparing voor om hun medewerkers niet meer business class, maar economy class te laten vliegen. Nu er steeds meer signalen zijn dat de crisis bezworen is, stijgt het aantal zakelijke business class-boekingen snel. Dit blijkt uit cijfers van vliegticket-website Tix.nl.

Het percentage business class reizigers neemt vooral sinds medio 2016 snel toe, terwijl het aantal zakelijk geboekte reizen stabiel bleef. Het percentage zakelijke reizigers dat per businessklasse vloog lag tijdens de laatste maanden van 2016 ruim 50% hoger, dan in dezelfde periode drie jaar eerder.

De particuliere reiziger houdt de hand vooralsnog op de knip, en vliegt niet vaker business class dan voorheen. Minder dan een half procent van de particuliere reizigers vliegt in de zakelijke klasse.

Priority boarding
Ook het aantal passagiers dat er voor kiest om, tegen betaling, met voorrang aan boord van het vliegtuig te gaan stijgt. In 2016 maakte bijna 11% meer reizigers gebruik van de premium instapservice dan in 2014.

Overigens bieden niet alle luchtvaartmaatschappijen priority boarding aan. Van de airlines die deze mogelijkheid wel bieden, is dit verhoudingsgewijs het meest in trek bij Wizzair. Gemiddeld één op de 10 passagiers van de lowcostairline, die vooral naar Oost-Europa vliegt, stapt het liefst met voorrang in.
Trefwoorden: vliegen, business class, boekingsgedrag, crisis, zakenreis

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...