Campingpark de Bongerd verkocht aan Frans bedrijf Capfun

Campingpark de Bongerd in Tuitjenhorn heeft een nieuwe eigenaar. Op 29 maart heeft het Franse Capfun alle aandelen overgenomen van Peter en Wilma Vriend. Zij blijven als directeur en bestuurder aan het bedrijf verbonden en blijven leidinggeven aan alle dagelijkse operationele activiteiten.
Franse bedrijven zijn behoorlijk op overnamepad in Nederland. Capfun kocht eerder in Nederland Camping Stoetenslagh in het Overijsselse Rheezerveen en park Zeumersehof in Voorthuizen. Eerder dit jaar werden twee Zeeuwse recreatiebedrijven (camping In de Bongerd in Oostkapelle en camping De Oase in Renesse) aan Siblu Villages verkocht.
Campingpark de Bongerd, gelegen in het groene hart van Noord-Holland Noord, is de afgelopen vier decennia uitgegroeid tot een kwalitatief hoog aangeschreven camping. Verblijfs- en dagrecreatie gaan er hand in hand, met gekoppeld aan de camping de regionale dagattractie de Holle Bolle Boom en twee restaurants, de Stamboom en het Klokhuis.
Continu vernieuwen
Door zich voortdurend te blijven ontwikkelen heeft het bedrijf zich meer dan staande gehouden in een sector die voortdurend aan verandering onderhevig is. Juist dit jaar streken Peter en Wilma Vriend vergunningsmatig de laatste plooien glad voor de ontwikkeling van het Natuurpark, een uitbreiding van de bestaande camping waar ruimte komt voor nieuwe en eigentijdse vormen van kamperen.

Peter en Wilma Vriend (rechts) bij de uitreiking van de Award Het Vakantiepark van de Toekomst
Voor de continuïteit van Campingpark de Bongerd was er dan ook geen beter moment denkbaar voor een overname. "De onderneming staat als een huis, organisatorisch zowel als financieel. De resultaten zijn goed en er is ondanks de economische crisis steeds voldoende geïnvesteerd. Maar verdere groei blijft gezien de toenemende concurrentie noodzakelijk. De komst van Capfun waarborgt dat al op korte termijn volgende stappen kunnen worden gezet”, zegt Peter Vriend.
Samen met Capfun toekomststrategie ontwikkelen
De overname heeft geen gevolgen voor de bedrijfsvoering, de werkgelegenheid, bestaande vormen van samenwerking of de sfeer op en uitstraling van het park, benadrukt hij. "De aandelen gaan over naar een andere partij. Verder blijft alles zoveel mogelijk zoals het was. Komende zomer ontwikkelen we samen met Capfun een toekomststrategie, met de inrichting en exploitatie van het Natuurpark als uitgangspunt. Het is de bedoeling dat voorzieningenpakket, werkgelegenheid en economische spin-off de komende jaren verdergroeien. Wilma ik gaan leiding en richting geven aan dat proces.”
Peter noemt familiebedrijf Capfun -met meer dan honderd campings in Frankrijk, Spanje, Italië en België - misschien wel de best denkbare overnamekandidaat. "Het is een bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van kwalitatief hoogstaande campings met uitstekende centrumvoorzieningen en met de focus op (jonge) gezinnen. Dat sluit perfect aan. Een betere ‘match’ is bijna niet denkbaar.”