Geplaatst op: 23-12-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Keukenhof: 2019 in cijfers

Keukenhof: 2019 in cijfers

Keukenhof sluit 2019 af met 7 miljoen bloembollen in de grond. De tuinmannen hebben de bollen de afgelopen maanden handmatig geplant waardoor ze voor eventuele vorst in de grond zitten.

 

2019 was een succesvol seizoen voor Keukenhof. Bezoekers waardeerden de bloemententoonstelling met een 9,0. Bovendien is Keukenhof de meest populaire Nederlandse attractie onder Instagrammers, waarbij #Keukenhof ruim 459.000 keer is gebruikt.

 

Recordaantal bezoekers

Keukenhof werd in 8 weken bezocht door het recordaantal van 1,5 miljoen mensen. Bezoekers komen uit 100 landen. De meeste bezoekers komen uit Nederland (20 procent), gevolgd door Duitsland, Amerika, Frankrijk, Groot-Brittannië en China. Het gemiddeld aantal bezoekers ligt rond de 25.500. Net als voorgaande jaren waren er vier dagen met meer dan 45.000 bezoekers. Mensen lopen tijdens hun bezoek gemiddeld 8 kilometer langs de bloeiende voorjaarsbloemen.


Steeds meer bezoek met openbaar vervoer

Steeds meer bezoekers kiezen het openbaar vervoer om naar Keukenhof te komen. Meer dan 300.000 Keukenhofbezoekers maakten dit jaar gebruik van de Keukenhof Express vanuit Schiphol, Leiden, Amsterdam RAI, Hoofddorp en Haarlem.

 

Leuk om te weten

Keukenhof is in de maanden maart tot en met mei een grote werkgever in de Bollenstreek. Het aantal medewerkers op het park stijgt in die periode van 50 naar ruim 1.300 medewerkers. Deze medewerkers werken onder andere in een van de horecagelegenheden van waaruit in 2019 400.000 kopjes koffie zijn geschonken. Keukenhof krijgt iets meer vrouwen dan mannen op bezoek (54 procent vs. 46 procent) en bezoek van kinderen aan Keukenhof is in 2019 toegenomen tot 108.000.

 

Aantal openingsdagen 2019                                 

60 dagen (53 dagen   in 2018)


Bezoekersaantallen

2013                    853.000

2014                 1.000.000

2015 en 2016   1.200.000

2017 en 2018   1.400.000

2019                 1.535.000 (12%)

                                   

Gemiddeld aantal bezoekers per dag: 25.500 (0%)

Aantal dagen boven de 45.000 bezoekers: 4


Vervoer

14.500 touringcars

180.000 auto’s

300.000 met OV (40% Schiphol, 30% RAI, 15% Leiden, 10% Hoofddorp, 5% Haarlem)

 

Bezoekerstevredenheid

9.0 (van 8,5 naar 9,0 in 7 jaar)

 

Thema 2020:

A World of Colours  - een wereld aan kleuren

 

PR en events

o.a.

-           Keukenhof concert

-           Tulpdoop Mark Rutte -Frans Timmermans

-           Eigen winkel Amsterdam

-           Bloemen voor Paasviering in Rome

 

Gemiddelde leeftijd bezoekers: 46

 

Toename aantal kinderen (4-17) die Keukenhof bezochten:  108.000 in 2019 vs. 88.000 in 2018

                                                          

Herkomst bezoeker top 10 

  

2019

2018

Nederland

20%

300.000

250.000

Duitsland

15%

220.000

170.000

VS

10%

153.000

100.000

Frankrijk

7%

110.000

100.000

UK

6%

90.000

70.000

China

4%

60.000

90.000

India

4%

55.000

60.000

België

3%

40.000

50.000

Italië

2%

30.000

50.000

    

 

Gemiddeld aantal kilometers dat een bezoeker aflegt in het park: 8


Aantal werknemers tijdens een seizoen Keukenhof: 1.300

 

Aantal kopjes koffie: 400.000

 

Gemiddelde leeftijd bezoekers top 5 landen

Nederland:      53 jaar

Duitsland:       54 jaar

VS:                  53 jaar

Frankrijk:        48 jaar

GB:                 53 jaar

Azië:               40 jaar

 

Herkomst bezoeker Nederland

Zuid-Holland               35%

Noord-Holland            22%

Utrecht                        10%

Gelderland                   9%

Noord-Brabant             9%

Limburg                        4%

Flevoland                      3%

Friesland                       2%

Drenthe                         2%

Overijssel                      2%

Zeeland                         1%

Groningen                     1%

 

Bezoekers mannen vs vrouwen: 46% vs. 54%

 

 

Trefwoorden: Keukenhof, cijfers, bezoekers

CELTH





||| Nieuws |||

13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...