Geplaatst op: 11-05-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Toeristische basisstructuur redden met private investeerders

Toeristische basisstructuur redden met private investeerders
In de Gelderse regio Rivierenland is toerisme een belangrijke sector. Ook hier komen, dankzij de coronacrisis, bedrijven in de problemen. Om ervoor te zorgen dat de toeristisch basisinfrastructuur overeind blijft, wordt aan vermogende regionale investeerders gevraagd om (tijdelijk) een bedrijf te helpen met een financiële- en bedrijfsmatige ondersteuning. Daarnaast liggen er plannen om de toeristische budgetten van overheden efficiënter in te zetten voor de periode van herstel. 

Wat is het probleem?

Richard de Bruin, directeur van het Regionaal Bureau Toerisme (RBT) schetst de problematiek in de regio: "Veel recreatie- en horecabedrijven zijn verplicht gesloten of draaien met een zeer lage bezetting. Wij ontvangen nu al signalen dat bedrijven in Rivierenland om gaan vallen. En dat worden er alleen maar meer als de beperkende maatregelen langer gaan duren. De afgelopen jaren hebben we in Rivierenland de toeristisch recreatieve sector langzaam maar zeker zien groeien. Er is een mooie infrastructuur aan het ontstaan van dag- en verblijfsrecreatie, die elkaar ondersteunen. Het zou eeuwig zonde zijn als er, dankzij deze crisis, weer een groot deel van de bedrijven van het toneel gaat verdwijnen.”

Een crisisplan op drie sporen

De Bruin heeft een innovatief plan bedacht om de toeristische sector in de regio Rivierenland slim door de crisis heen te loodsen. Richting de huidige subsidiënten heeft hij een geruststellende boodschap: "Nee, we gaan niet om meer geld vragen. Gemeenten en andere overheden dragen al bij om de plannen te realiseren. We vragen wel om mee te denken om het geld wat anders te besteden. Dat is in deze bijzondere tijd toch niet onlogisch?”Het behoud- en herstelplan voor toeristisch Rivierenland is georganiseerd rond drie sporen:         

Spoor 1: Voorkomen dat bedrijven omvallen 
De toeristische infrastructuur wordt bepaald door het netwerk van bedrijven, die vaak sterk onderling verweven zijn. Dit eerste spoor is ook het startpunt geweest voor de regionale aanpak. Accountants in de regio krijgen een belangrijke rol binnen dit breed opgezette plan. Zij herkennen vaak als eerste de bedrijven die dreigen om te vallen. Die kunnen worden voorgedragen voor een ondersteuningsroute. Daarvoor wordt o.a. private investeerders gevraagd om (eventueel tijdelijk) financieel deel te nemen in de onderneming. De Bruin: "In Rivierenland wonen relatief veel vermogende mensen waarvan ik signalen krijg dat zij graag bereid zijn om hun kapitaal en kennis voor dit project in te zetten.” Ook gemeenten of kredietverstekkers worden betrokken bij dit plan om bedrijven op de been te houden. 

De sporen 2 en 3 spelen in op de initiatieven die in spoor 1 werden genomen. Hiermee worden bestaande plannen in de regio aangepast aan de nieuw ontstane situatie. Door initiatieven te koppelen ontstaat een breder draagvlak en kan efficiënter worden omgegaan met de financiële mogelijkheden. De sporen 2 en 3 worden geïnitieerd met de gemeenten in Rivierenland en bedrijfsleven.

Spoor 2: Ondersteuning van sterke bedrijven met goede ideeën
Tijdens de crisis komen veel ontwikkelprocessen stil te liggen. Daar zitten ook een aantal bedrijven bij die bezig zijn om met vernieuwende ideeën de toeristisch recreatieve markt in Rivierenland verder te ontwikkelen. Kansrijke projecten met een grote spin-off, of een duurzame doelstelling, verdienen het om juist in deze tijd extra ondersteuning te krijgen. Dat kan bijvoorbeeld worden gerealiseerd door een versnelde ontheffing van het bestemmingsplan, gedogen, of verbinding met andere marktpartijen te faciliteren… etc..

Spoor 3: Vliegende start van de sector na de coronacrisis
Zodra de sector weer gaat draaien moeten zaken worden oppakt die bijdragen aan een spoedig herstel van de sector. Gemeenten, provincie en andere belanghebbenden hebben al middelen beschikbaar gesteld voor toeristische doelstellingen in het gebied. Gezien de nieuwe ontstane situatie, na de coronacrisis, is het logisch om deze doelstellingen te heroverwegen. Zo kunnen bestaande budgetten voor andere zaken worden ingezet om daarmee het meest optimale effect te bereiken. Hier ligt een gedegen kans voor de regio! 

De verwachting is dat het binnenlandse toerisme na de Coronacrisis als eerste weer op gang komt, maar dat mensen nog schuw zullen zijn voor locaties met massa’s mensen. De Bruin ziet hierin juist een kans voor de regio: "Onze regio biedt rust en ruimte voor recreanten om in de anderhalve meter economie veilig op vakantie te gaan. Het is de kunst om ons hierop goed voor te bereiden en verbindingen te maken tussen ondernemingen die bijvoorbeeld verwijzen naar mooie en veilige binnensteden in de regio.” De gemeenten in Rivierenland zijn bij dit spoor 3 leidend.

Provincie Gelderland reageert enthousiast

Richard de Bruin heeft de plannen inmiddels voorgelegd bij de provincie Gelderland, die daar zeer positief tegenover staan.  Dit ook omdat de regio zelf het initiatief neemt en dat daarbij nadrukkelijk de samenwerking wordt opgezocht tussen de gemeentelijke overheden, RBT Rivierenland en het bedrijfsleven.Provincie en RBT Rivierenland hebben samen de oplossing gevonden om het budget dat nodig is voor de verdere uitvoering en ontwikkeling van de plannen te vinden. De financiering wordt gevonden binnen zoveel mogelijk bestaande plannen, die nu grotendeels worden omgebogen naar de crisissituatie. Beide partijen hopen hiermee een bijdrage te kunnen doen om de toeristische- recreatieve sector te ondersteunen.
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, Gelderland, rivierenland

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/11/24
Exclusief voor leden
Papendal van de Esports in Breda
Breda wil dé gaminghotspot van Nederland te worden. Die ambities werden afgelopen week helemaal duidelijk tijdens de Game Week in de stad waar ook initiatieven als de Esports Talenthub en de B'GAME incubator werden gepresenteerd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...