Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-05-2020
Auteur: Rolf Nijdam
Saxion Hogeschool

Wat staat vakantieparken over 10 tot 20 jaar allemaal te wachten?

Wat staat vakantieparken over 10 tot 20 jaar allemaal te wachten?
"Go digital, stay human”, "de consument verwácht gewoon dat wij een duurzaam vakantiepark zijn en een nette ‘footprint’ achterlaten”, "de ‘verhotelisering’ zien we als grootste kans”: zo maar wat citaten die tijdens de (voor de coronacrisis)  georganiseerde Rondetafelconferentie op Kennemerduincamping De Lakens over de toekomst van het vakantiepark naar boven kwamen. 


De toekomst van het vakantiepark

De conferentie werd georganiseerd in het kader van het boek ‘Het Vakantiepark in Nederland’ dat momenteel per hoofdstuk online te verkrijgen is en tevens als fysiek boek zal verschijnen (in 2020). Het laatste hoofdstuk van dit boek zal de toekomst van het vakantiepark behandelen en aan de hand van scenario’s weergeven waartoe alle huidige ontwikkelingen over 10 tot 20 jaar kunnen leiden. Doel van de bijeenkomst was dan ook om aan de hand van de hoofdvraag ("Welke toekomstscenario’s voor vakantieparken in Nederland ziet u de komende 10 – 20 jaar ontstaan?”) de diverse experts te verleiden om hun kennis en gedachten over de toekomst met elkaar te delen. Dit werd gedaan door de deelnemers apart en met elkaar te laten brainstormen, aan de hand van moderator Michiel Flooren, lector Regio-ontwikkeling bij Saxion. Door de hoge mate van expertise die samenkwam tijdens de conferentie, zijn meerdere interessante inzichten verzameld die als input dienen voor het afsluitende hoofdstuk van het boek.  


Rolf Nijdam

Blurring

In dit artikel willen we alvast enkele ontwikkelingen delen die naar voren kwamen tijdens de interessante middag. Een punt dat meerdere keren werd benoemd is de functievervaging op vakantieparken. "Vrije tijdsbesteding en werktijd zullen meer en meer het traditionele patroon verlaten.” Op vakantieparken dichtbij grote steden lijkt het een zeer reële optie om woon- en werkfunctie te combineren.

Maar ook een mix van recreatie en wonen wordt als een reëel scenario gezien. Het overaanbod van parken en de grote woningbehoefte lijken dit proces te versnellen. En bovendien – wordt tegenwoordig een groot deel van de vakantiewoningen al niet gebruikt voor andere dan recreatieve doeleinden? Ook zal recreatieve bewoning juist deels meer buiten het vakantiepark ingevuld worden, zo is de verwachting. Op de parken zelf zal ook meer verwevenheid ontstaan, vooral in het kader van het probleem om voldoende personeel aan te trekken. Functies als restaurant, winkel en receptie en wellicht fun & entertainment zullen bij elkaar gezet worden en door dezelfde medewerkers worden bediend. Tevens kun je zo als park maximale openingstijden aanbieden en inspelen op alle consumptiemomenten van de gast door de dag heen. 



Digitaal of juist niet? 

Een interessant onderwerp dat ook werd besproken, is hoe je als vakantiepark de exponentiële groei van de techniek op een gastvrije manier toepast. De voortschrijdende techniek zal operationele processen kunnen verbeteren en versnellen, maar dit dient wel te matchen met de behoefte van de gast. Het risico zit volgens één van de deelnemers vooral in wáar je je op gaat focussen: is wifi bijvoorbeeld nog de technologie of gaat dat vervangen worden door 5G?

Datamining wordt als een belangrijke digitale ontwikkeling gezien. Hoe ga je als bedrijf zo goed mogelijk om met alle data die je verzamelt? Daarnaast zullen we een tegenbeweging zien ontstaan van mensen die juist niet met alle technologische mogelijkheden geconfronteerd willen worden tijdens hun vrije tijd en wellicht op zoek gaan naar een ‘digitale detox’ of naar stralingsvrije zones.  

De Grote Crisis

Een wat minder florissant toekomstbeeld kwam ook aan de orde. Afgezien van de onvoorspelbaarheid die volgens meerdere deelnemers aan de overheid kleeft -en grote invloed kunnen hebben op de sector-, noemden enkelen ook de volgens hen grote waarschijnlijkheid dat het in de komende 20 jaar een keer echt goed mis gaat. Alhoewel geen van de deelnemers een pandemie voorzag, kwamen wel klimaatrampen of grote digitale terreuracties als mogelijke grote crisis voorbij. Maar ook kwam de mogelijkheid van een grote oorlog aan bod, of een eventuele aanslag op een vakantiepark. Dit schrikbeeld is niet prettig om aan te denken, laat staan dat je je daar goed op kan voorbereiden, maar kan tragische gevolgen hebben voor een deel van de sector.  



Toekomstscenario’s

Nog veel meer interessante toekomstvisioenen zijn geschetst tijdens deze bijeenkomst. De kansen die de multiculturele samenleving bieden bijvoorbeeld, goed ‘visitor management’, of de toenemende macht van de grote ketens. Demografische veranderingen zullen veel impact hebben. En laten we ons vooral goed voorbereiden op een sterke groei van de Duitse gast…Analyse van alle input zal, tezamen met een uitgebreid deskresearch en aangevuld door expertsessies met mensen buiten de branche, leiden tot toekomstscenario’s zoals die aannemelijk worden geacht voor de sector van vakantieparken in Nederland.  

Tips

Negen tips voor vakantieparken om zich voor te bereiden op de toekomst en ook in het coronatijdperk zeker relevant zijn:
  1. Gasten willen gezien worden en zingeving ervaren. Personaliseer daarom het product.
  2. Verbreed je doelgroep, denk vooral aan Duitse gasten, maar ook aan Belgische, Franse en Deense, en neem de niet -toeristische gast mee (bv. de festivalganger).
  3. Gebruik de omgeving als differentiërende factor: vermarkt ook de regionale cultuur en de stad.
  4. Zorg dat nieuwe accommodaties direct circulair gebouwd worden en over een aantal jaar een andere functie kunnen krijgen.
  5. Neem circulariteit mee in je inkoop.
  6. Zorg dat je de technologische ontwikkelingen hand in hand laat gaan met de marketing van je bedrijf en met het verbeteren van operationele processen. 
  7. De gemiddelde verblijfsduur daalt; maak zowel de aankomsttijden als de verblijfsduur flexibel.
  8. Bereid je voor op personeelskrapte door het ‘stapelen’ van functies, gebruik van nieuwe technieken, inzet van senioren en bv. het bieden van woonruimte. 
  9. Weet dat de gast verandert, zowel de senior als de junior, en al meer zijn vakantie-ervaringen deelt. 
Het rapport ‘Het Vakantiepark in Nederland’ is te bestellen via de site van NRIT: https://www.nritmedia.nl/store/50/

De deelnemers aan de rondetafelconferentie:·      
- Ingrid de Sain, bestuurslid bij Vekabo
- Johanneke Hagedoorn, mede-eigenaar van De Beerze Bulten
- Willemieke de Waal, directeur Kennemer Duincampings
- Joanne Zuijdwegt-De Pree, sr. relatiemanager commercial clients bij ABN AMRO
- Kees van der Most, eigenaar Trends & Tourism
- Ruud Rerink, product development manager bij Center Parcs
- Wander Groot, director park & product development bij Landal GreenParks
- Edwin Bomers, directeur-eigenaar bij Marveld Recreatie
- Rochelle Bomers, dochter van Edwin Bomers
- Jan Jehee, eigenaar Recre-Invest / Recreatiefactor
- Willem Kraanen, senior adviseur bij ZKA
- Erik van Nuland, voorzitter Ardoer en directeur adviesbureau
- Marc Riemens, head of sales bij Roompot Projects
- Stef Driessen, sector banker leisure bij ABN AMRO


Trefwoorden: verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, toekomst, scenarios

CELTH





||| Nieuws |||

13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...