Geplaatst op: 01-11-2020
Auteur: Misael Bergman & Karel Werdler
Inholland University of Applied Sciences
Publicatie: VTS 2019-2

Narco toerisme in Medellin als toeristisch product

Narco toerisme in Medellin als toeristisch product
Afbeelding van Ulises Casaraz via Pixabay
Na een periode vol geweld en het verlies van vele mensenlevens lijken Colombia en de stad Medellin zich langzamerhand te onttrekken aan hun negatieve imago. Maar dat laat onverlet dat het duistere verleden nog wel degelijk aanwezig is en door sommige toeristen juist gezocht wordt. Dit kan mede het gevolg zijn van de succesvolle Netflix-series zoals Narcos waarin een prominente rol is weggelegd voor Pablo Escobar als de belangrijkste handelaar in cocaïne. Dit onderzoek richt zich echter niet op de bezoekers, maar juist op de lokale bevolking en in het bijzonder op twee partijen die ten opzichte van het fenomeen narco-tourism een andere positie innemen. Aan de ene kant zijn dat ondernemers die tours aanbieden waarin de focus vaak gericht is op de meer extravagante levensstijl van de misdadigers, aan de andere kant is daar de lokale overheid die eigenlijk liever een ander verhaal vertelt dat meer gericht is op de slachtoffers van het conflict. 

Het onderzoek werd in het voorjaar en de zomer van 2019 uitgevoerd in Medellin en richtte zich op de problematiek rondom het aanbod van de zogenaamde Narco-Tours. Meer specifiek was het gericht op de houding van verschillende partijen ten opzichte van dergelijke tours, hun mogelijke belangen en de verhaallijnen (narratives). Het succes van dergelijke tours bij vooral buitenlandse bezoekers heeft bij het bestuur van de stad geleid tot een aantal vragen. Zoals : Hoe kunnen de verschillende belanghebbenden bij de tours samenwerken? Wat moet men vertellen over Pablo Escobar? Hoe kunnen de tours respectvol worden uitgevoerd ten aanzien van de slachtoffers en in het bijzonder als die tours worden georganiseerd door voormalige leden van het drugs-kartel?  En wie heeft het recht om bepaalde verhalen te vertellen? Tot op heden is de houding van het stadsbestuur ten opzichte van de tours negatief en gaat men zelfs over tot het verwijderen van het overgebleven ‘narco-erfgoed’. Dit leidde tot grote verontwaardiging bij de organisatoren van dergelijke excursies die hun voornaamste product dreigen te verliezen. Ook de slachtoffers van het conflict zijn schijnbaar niet tevreden met de huidige gang van zaken, zij voelen zich tekort gedaan en niet gehoord. Het huidige conflict tussen alle betrokken partijen was voor het gemeentebestuur de aanleiding om dit onderzoek te laten uitvoeren. 

Tijdens het onderzoek werd duidelijk dat de toeristische autoriteiten, waaronder het gemeentebestuur, een negatieve houding tonen ten opzichte van het aanbod van de narco-tours omdat die te weinig respect tonen voor de slachtoffers en het foute en misdadige imago van Medellin eerder bevestigen en ten gelde maken op een moment dat de stad zich juist wil laten voorstaan op zijn positieve transformatie. De touroperators aan de andere kant stellen zich juist defensief op en benadrukken dat het aanbod tegemoet komt aan de wensen en verwachtingen van de toeristen. Daarnaast blijken de tours op social media en review-sites veel genoemd als één van de best verkopende toeristische producten van de stad. De slachtoffers van de narco-oorlog tonen over het algemeen desinteresse en vinden over het algemeen dat de huidige tours te weinig respect tonen voor hun lijden tijdens die periode. Volgens hen zou dat in positieve zin veranderd kunnen worden door juist de slachtoffers als gidsen in te zetten in plaats van voormalige kartelleden en de focus meer te richten op het onrecht dan op het snelle geld en de verering van misdadigers.

Uiteindelijk blijkt dat Medellin nog een lange weg te gaan heeft als het gaat om het verwerken van het recente verleden en het aanbod van narco-tours opent wonden die nog niet geheeld zijn. Misschien moet men zich hier dan ook wel afvragen of het niet te vroeg is om het recente en gewelddadige verleden als toeristisch product aan te bieden.

Volledig rapport : Re-telling the violent past of Medellin through tourism, the case of narco-tours. Bachelor thesis Inholland.
Opdrachtgever : Alcaldia de Medellin, subsecretario de turismo.En met veel dank aan Anne Marie van Broeck!
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, speciaal toerisme, Colombia

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.

||| Agenda |||

18/01/25 t/m 19-01-25
18/01/25 t/m 19-01-25: Camperbeurs
Op donderdag 18 en vrijdag 19 januari 2025 vindt in het Autotron Rosmalen de Camperbeurs plaats.&nbs...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...