Geplaatst op: 01-11-2020
Auteur: Misael Bergman & Karel Werdler
Inholland University of Applied Sciences
Publicatie: VTS 2019-2

Narco toerisme in Medellin als toeristisch product

Narco toerisme in Medellin als toeristisch product
Afbeelding van Ulises Casaraz via Pixabay
Na een periode vol geweld en het verlies van vele mensenlevens lijken Colombia en de stad Medellin zich langzamerhand te onttrekken aan hun negatieve imago. Maar dat laat onverlet dat het duistere verleden nog wel degelijk aanwezig is en door sommige toeristen juist gezocht wordt. Dit kan mede het gevolg zijn van de succesvolle Netflix-series zoals Narcos waarin een prominente rol is weggelegd voor Pablo Escobar als de belangrijkste handelaar in cocaïne. Dit onderzoek richt zich echter niet op de bezoekers, maar juist op de lokale bevolking en in het bijzonder op twee partijen die ten opzichte van het fenomeen narco-tourism een andere positie innemen. Aan de ene kant zijn dat ondernemers die tours aanbieden waarin de focus vaak gericht is op de meer extravagante levensstijl van de misdadigers, aan de andere kant is daar de lokale overheid die eigenlijk liever een ander verhaal vertelt dat meer gericht is op de slachtoffers van het conflict. 

Het onderzoek werd in het voorjaar en de zomer van 2019 uitgevoerd in Medellin en richtte zich op de problematiek rondom het aanbod van de zogenaamde Narco-Tours. Meer specifiek was het gericht op de houding van verschillende partijen ten opzichte van dergelijke tours, hun mogelijke belangen en de verhaallijnen (narratives). Het succes van dergelijke tours bij vooral buitenlandse bezoekers heeft bij het bestuur van de stad geleid tot een aantal vragen. Zoals : Hoe kunnen de verschillende belanghebbenden bij de tours samenwerken? Wat moet men vertellen over Pablo Escobar? Hoe kunnen de tours respectvol worden uitgevoerd ten aanzien van de slachtoffers en in het bijzonder als die tours worden georganiseerd door voormalige leden van het drugs-kartel?  En wie heeft het recht om bepaalde verhalen te vertellen? Tot op heden is de houding van het stadsbestuur ten opzichte van de tours negatief en gaat men zelfs over tot het verwijderen van het overgebleven ‘narco-erfgoed’. Dit leidde tot grote verontwaardiging bij de organisatoren van dergelijke excursies die hun voornaamste product dreigen te verliezen. Ook de slachtoffers van het conflict zijn schijnbaar niet tevreden met de huidige gang van zaken, zij voelen zich tekort gedaan en niet gehoord. Het huidige conflict tussen alle betrokken partijen was voor het gemeentebestuur de aanleiding om dit onderzoek te laten uitvoeren. 

Tijdens het onderzoek werd duidelijk dat de toeristische autoriteiten, waaronder het gemeentebestuur, een negatieve houding tonen ten opzichte van het aanbod van de narco-tours omdat die te weinig respect tonen voor de slachtoffers en het foute en misdadige imago van Medellin eerder bevestigen en ten gelde maken op een moment dat de stad zich juist wil laten voorstaan op zijn positieve transformatie. De touroperators aan de andere kant stellen zich juist defensief op en benadrukken dat het aanbod tegemoet komt aan de wensen en verwachtingen van de toeristen. Daarnaast blijken de tours op social media en review-sites veel genoemd als één van de best verkopende toeristische producten van de stad. De slachtoffers van de narco-oorlog tonen over het algemeen desinteresse en vinden over het algemeen dat de huidige tours te weinig respect tonen voor hun lijden tijdens die periode. Volgens hen zou dat in positieve zin veranderd kunnen worden door juist de slachtoffers als gidsen in te zetten in plaats van voormalige kartelleden en de focus meer te richten op het onrecht dan op het snelle geld en de verering van misdadigers.

Uiteindelijk blijkt dat Medellin nog een lange weg te gaan heeft als het gaat om het verwerken van het recente verleden en het aanbod van narco-tours opent wonden die nog niet geheeld zijn. Misschien moet men zich hier dan ook wel afvragen of het niet te vroeg is om het recente en gewelddadige verleden als toeristisch product aan te bieden.

Volledig rapport : Re-telling the violent past of Medellin through tourism, the case of narco-tours. Bachelor thesis Inholland.
Opdrachtgever : Alcaldia de Medellin, subsecretario de turismo.En met veel dank aan Anne Marie van Broeck!
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, speciaal toerisme, Colombia

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...