Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-04-2022
Auteur: Julia van Bokhoven
Breda University of Applied Sciences
Publicatie: VTS 2021-3

Een gezond leisure klimaat voor iedereen

Een gezond leisure klimaat voor iedereen
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

In de scriptie "Een gezond leisure klimaat voor iedereen” ging ik, samen met het project Een Gezond Leisureklimaat, op zoek naar de manier waarop ondernemers in de vrijetijdssector het best kunnen communiceren over doorgevoerde duurzaamheidsmaatregelen. Ook onderzocht ik of dit een onderwerp is waarin bezoekers überhaupt geïnteresseerd zijn. De aanleiding van dit onderzoek is dat opdrachtgever Een Gezond Leisureklimaat ondernemers helpt om duurzame keuzes te maken en ze zo goed en actueel mogelijk adviseert om daarover passend te communiceren richting hun bezoekers.

Julia van Bokhoven, studente Breda University of Applied Sciences, juulbok@hotmail.com

Ouders met jonge kinderen

Het begrip duurzaamheid is door de jaren heen veranderd van een trend naar een maatstaf voor consumenten. Omdat het belang van duurzaamheid zo sterk is gegroeid, werd tijdens dit onderzoek gekeken of dit voor ondernemers in de vrijetijdssector in Hart van Brabant relevant is en hoe ze dit kunnen aanpakken. In eerste instantie is er kwalitatief onderzoek gedaan naar de kijk van de ondernemers en de meest voorkomende doelgroep. Dit, met ondersteuning van de bevindingen van VisitBrabant leidde tot de conclusie dat de meest voorkomende doelgroep ouders met jongere kinderen (onder de 12 jaar) was. Naar aanleiding van deze uitkomst heb ik zowel een kwalitatief als een kwantitatief onderzoek gedaan in de vorm van 16 diepte-interviews en een enquête met 212 respondenten.

Duurzaamheid steeds belangrijker

Uit onderzoek bleek dat deze doelgroep zeker geïnteresseerd is in duurzaamheid in de vrijetijdssector. Terwijl we zien dat duurzaamheid nog geen zoekcriterium is bij het kiezen van een vrijetijdsactiviteit, werd wel duidelijk dat aandacht voor duurzaamheid doorslaggevend kan zijn bij de keuze bij welk bedrijf ze hun vrijetijdsactiviteit willen doorvoeren. Hierdoor kan het doorvoeren van duurzaamheidsmaatregelen in het voordeel werken van de onderneming. Deze doelgroep vindt dit met name belangrijk omdat ze een goede toekomst willen creëren voor hun kinderen en ze vinden het ook belangrijk dat een bedrijf hier ook mee bezig is. Communiceren over wat de onderneming doet aan duurzaamheid en waarom ze dit doen, zorgt voor meer begrip en nieuwe inzichten. De resultaten van het onderzoek lieten zien dat de belangrijkste momenten voor duurzaamheidscommunicatie vóór en tijdens het bezoek zijn. Voorafgaand aan het bezoek draait het voornamelijk om de reden waarom de duurzaamheidsmaatregelen zijn genomen en de keuzes die hierbij gemaakt zijn. Hierbij werd de voorkeur gegeven aan online communicatie. Tijdens het bezoek gaat het om korte en bondige communicatie die op de plek zelf laat zien wat er gedaan is en hoe dit terug is te zien tijdens het bezoek. Bij deze doelgroep werd aangegeven dat schriftelijke communicatie het meest effectief is. Dit kan een bedrijf bijvoorbeeld doen door bordjes te plaatsen bij de plek waar de duurzaamheidsmaatregelen zichtbaar zijn.

Vertel vooral wat en waarom

Op basis van de resultaten wordt geadviseerd om de duurzaamheidscommunicatie kort en bondig te houden. De reden hiervan is dat duurzaamheid uiteindelijk niet de reden is dat deze doelgroep de onderneming bezoekt. Voor communicatie vooraf is het advies om te beginnen op de eigen media omdat dit het makkelijkste te beïnvloeden is. Zorg dat op de eigen website duidelijk wordt WAT er gedaan wordt aan duurzaamheid, maar voornamelijk WAAROM. Hierbij is het essentieel om tekst te combineren met duidelijke foto’s. Op sociale media vindt de doelgroep het leuk om ontwikkelingen te volgen en meer te zien over het proces van verduurzaming.

Info op de plek zelf

Op locatie is aanbevolen om te focussen op schriftelijke communicatie door middel van bordjes en/of informatieboekjes. Hierbij werkt het bij deze doelgroep goed om de informatie te geven op de exacte plek van de duurzaamheidsmaatregel, zodat de bezoeker meteen ziet hoe deze geïmplementeerd is. Een speelse tip is om de informatie interactief te maken en kunnen kinderen in een spelvorm erbij betrokken worden. Combineer dit interactieve element met een paar korte zinnen over de genomen maatregel om het zowel educatief als recreatief te maken.

Oprecht en eerlijk

Ten slotte is het belangrijkste aan duurzaamheidscommunicatie dat het oprecht en eerlijk is. Deze doelgroep waardeert het meer als een onderneming toegeeft als sommige dingen niet werken, dan als het zichzelf ophemelt. Door dicht bij jezelf te blijven als ondernemer vergroot je je betrouwbaarheid en verminder je de kans dat duurzaamheidscommunicatie wordt gelinkt aan greenwashing. Dat is uiteindelijk het belangrijkste: mensen inspireren, activeren en informeren over wat jij en zij kunnen doen voor de natuur, de toekomst en het milieu.

Trefwoorden: duurzaam toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

25/04/25
Provincie Groningen investeert in vrijetijdsaanbod Ommeland
Groningen wil deze zomer bruisen en de provincie trekt de portemonnee. Met een nieuwe subsidieregeling wil de provincie ondernemers en organisaties stimuleren om het vrijetijdsaanbod in het Ommeland te versterken en onder de aandacht te brengen.
25/04/25
Nieuwe Weerbaarheidsscan Overijssel helpt vakantieparken in strijd tegen ondermijning
Vakantieparkeigenaren in Overijssel kunnen vanaf heden gebruikmaken van een nieuwe Weerbaarheidsscan om zich beter te wapenen tegen ondermijnende criminaliteit. De scan is ontworpen om eigenaren van vakantieparken inzicht te geven in hun kwetsbaarheden en hen te helpen signalen van criminele inmenging te herkennen en hierop te anticiperen.
25/04/25
Recreatief fietsroutenetwerk Utrecht vernieuwd en uitgebreid
De provincie Utrecht heeft in samenwerking met het Routebureau Utrecht en alle 26 Utrechtse gemeenten, grondeigenaren, terreinbeheerders en fietsorganisaties, het complete recreatieve fietsroutenetwerk vernieuwd en uitgebreid naar ruim 1.850 kilometer.
25/04/25
Exclusief voor leden
Hoger rendement voor vakantiehuizen met wellness en thuiswerkmogelijkheden,
Vakantiehuizen die beschikken over wellnessfaciliteiten zoals een sauna of jacuzzi genereerden in 2024 een aanzienlijk hoger rendement dan vergelijkbare woningen zonder deze extra’s. Andere trends die de verhuurbaarheid beïnvloeden zijn thuiswerkmogelijkheden, laadpalen, privacy, gezinsvriendelijke voorzieningen en niet onbelangrijk een instagramwaardig interieur.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
25/04/25
Heerlijke Huisjes koppelt met reserveringssystemen
Vakantiehuisaanbieder Heerlijke Huisjes en Channel Manager Qenner hebben de handen ineengeslagen. Deze nieuwe samenwerking maakt het mogelijk voor vakantieparken die reserveringssystemen zoals Bookzo, Tommy en Recranet gebruiken, om eenvoudig een koppeling te maken met het platform van Heerlijke Huisjes.
25/04/25
Vanaf 2027 minimumjeugdloon omhoog
Minister Van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) verhoogt per 1 januari 2027 het minimumjeugdloon. Dat is door het kabinet afgesproken in de Voorjaarsnota.
24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...