Geplaatst op: 06-01-2023
Auteur: Marc Gerlings

Hildegard Assies tafelgast bij uitzending Trendcongres 19 januari

Hildegard Assies tafelgast bij uitzending Trendcongres 19 januari


Hildegard Assies, directeur van Breda Marketing zit op 19 januari aan tafel in de eerste uitzending van het Trendcongres in 2023. Daar zijn we blij mee. Breda Marketing liet zich van zijn beste kant zien in 2022. Maar hoe moet het verder met samenwerking, creativiteit, duurzaamheid en bewonersprofijt?

Assies geeft al een schot voor de boeg voor haar interview. "Ons meerjarenthema is 'de kracht van samen de stad van morgen bouwen'." Daar zitten heel veel trends in en we willen weten hoe ze die activeert.

19 januari van 12.00 tot 13.00 is de eerst gratis online uitzending van het Trendcongres. Op 16 maart volgt een tweede uitzending en op 20 april 2023 een slotcongres bij NHL Stenden in Leeuwarden.

Gratis inschrijving 1e uitzending.

 

De 1e online uitzending vindt plaats op donderdag 19 januari 2023

Thema: stedelijk toerisme kreeg een enorme dreun tijdens de coronacrisis. De gevolgen zijn nog steeds merkbaar. Het aantal overnachtingen ligt ongeveer 20% achter bij 2019. De zakelijke bezoekersmarkt zakte in elkaar en nu na de crisis zijn hotels, eventlocaties, gemeenten en destinatie management organisaties hard bezig met de wederopbouw. De wereld is getransformeerd en vraagt om nieuwe oplossingen. Uitzending: 19 januari 12.00 – 13.00.

5 sprekers komen aan bod. Onder andere Iris Kerst van het dit jaar opgerichte brede netwerk ENSUT. De hogescholen hebben de krachten gebundeld in onderzoek en Iris Kerst leidt die samenwerking. In de uitzending de primeur op welke onderdelen de kennis wordt opgebouwd. ENSUT zit helemaal in het hart van de grote vragen in toerisme op dit moment. "Hoe kunnen we stedelijk toerisme op een duurzame en veerkrachtige manier (her)construeren?”

Iris Kerst is Programma Manager van zowel het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam als het Expertise Netwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT). Binnen deze rollen verbindt zij onderzoekers, studenten, ondernemers, bedrijven en burgers om oplossingen op het gebied van duurzaam stedelijk toerisme tot stand te brengen.

Ook Marcel Bastiaansen (BUas) komt vertellen over de jongste inzichten over crowding in steden. Hoe beleeft de toerist een stad, drukte en rust? En heeft een bezoeker een prijs over voor de rust? Bastiaansen is mede-oprichter van het Eperience lab. Dat lab is volop ingezet voor dit waardevolle onderzoek. Hoe kijkt hij naar revival van het toerisme?

Daarmee komt een uitdaging in beeld voor het toerisme. Lead-onderzoeker Marcel Bastiaansen: "Dit onderzoek draagt bij aan leefbare toeristische bestemmingen en past daarmee naadloos in ons onderzoeksprogramma ‘Leisure for a better society’.” 


De uitzending kun je gratis zien, schrijf je in. Als waardering voor je inschrijving ontvang je een klein Dossier Stad met aanvullende informatie na de uitzending.

 

De 2e online uitzending vindt plaats op donderdag 16 maart 2023

Thema: De coronacrisis versnelde de vraag naar recreatie in het buitengebied en andere recreatielocaties. Het was druk met bootjes en sloepen tijdens de crisis op het water. Regelmatig moesten burgemeesters recreatiegebieden en strandtoegangen afsluiten. Nu na de coronacrisis blijft de vraag naar mogelijkheden voor recreatie ongekend hoog. Met tal van onderzoeken en projecten van LOTM-hogescholen wordt gewerkt aan balans en ontwikkeling voor het buitengebied. Uitzending 16 maart 12.00-13.00.

 

Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd met netwerkmiddag vindt plaats op donderdag 20 april 2023

Thema: versterking van de relatie tussen de buzz van steden en de rust in het buitengebied. Steden zijn geen losse eilanden in Nederland maar zijn onlosmakelijk met hun regio’s verbonden. Routes, erfgoed, bijzondere accommodaties, attracties kunnen bloeien door het delen van elkaars expertise. Met de congresbezoekers wordt interactief gebouwd aan de scenario's voor toerisme.

 

De twee uitzendingen en Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd worden mogelijk gemaakt door Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, LOI Hogeschool, Hogeschool Saxion, NHL Stenden, HZ University of Applied Sciences, TIO en mediapartner NRIT. Ondersteunend partner is Kennisnetwerk Destinatie Nederland.

Trefwoorden: Trendcongres, Breda, marketing, interview, dmo

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...