Hildegard Assies tafelgast bij uitzending Trendcongres 19 januari
Hildegard Assies, directeur van Breda
Marketing zit op 19 januari aan tafel in de eerste uitzending van het Trendcongres in 2023.
Daar zijn we blij mee. Breda Marketing liet zich van zijn beste kant zien in
2022. Maar hoe moet het verder met samenwerking, creativiteit, duurzaamheid en
bewonersprofijt?
Assies geeft al een schot voor de boeg
voor haar interview. "Ons meerjarenthema is 'de kracht van samen de stad
van morgen bouwen'." Daar zitten heel veel trends in en we willen weten
hoe ze die activeert.
19 januari van 12.00 tot 13.00 is de eerst gratis online uitzending van het
Trendcongres. Op 16 maart volgt een tweede uitzending en op 20 april 2023 een
slotcongres bij NHL Stenden in Leeuwarden.
Gratis inschrijving 1e
uitzending.
De 1e online uitzending vindt plaats op donderdag 19 januari 2023
Thema: stedelijk
toerisme kreeg een enorme dreun tijdens de coronacrisis. De gevolgen zijn nog
steeds merkbaar. Het aantal overnachtingen ligt ongeveer 20% achter bij 2019.
De zakelijke bezoekersmarkt zakte in elkaar en nu na de crisis zijn hotels,
eventlocaties, gemeenten en destinatie management organisaties hard bezig met
de wederopbouw. De wereld is getransformeerd en vraagt om nieuwe oplossingen.
Uitzending: 19 januari 12.00 – 13.00.
5 sprekers komen aan
bod. Onder andere Iris Kerst van het dit jaar opgerichte brede
netwerk ENSUT. De hogescholen hebben de krachten gebundeld in onderzoek en Iris
Kerst leidt die samenwerking. In de uitzending de primeur op welke onderdelen
de kennis wordt opgebouwd. ENSUT zit helemaal in het hart van de grote vragen
in toerisme op dit moment. "Hoe kunnen we stedelijk toerisme op een
duurzame en veerkrachtige manier (her)construeren?”
Iris Kerst is Programma Manager van zowel het Urban Leisure & Tourism
Lab Rotterdam als het Expertise Netwerk Sustainable Urban Tourism (ENSUT). Binnen deze rollen
verbindt zij onderzoekers, studenten, ondernemers, bedrijven en burgers om
oplossingen op het gebied van duurzaam stedelijk toerisme tot stand te brengen.
Ook Marcel Bastiaansen (BUas) komt vertellen over de jongste
inzichten over crowding in steden. Hoe beleeft de toerist een stad, drukte en
rust? En heeft een bezoeker een prijs over voor de rust? Bastiaansen is
mede-oprichter van het Eperience lab. Dat lab is volop ingezet voor dit
waardevolle onderzoek. Hoe kijkt hij naar revival van het toerisme?
Daarmee komt een uitdaging in beeld voor het toerisme. Lead-onderzoeker Marcel
Bastiaansen: "Dit onderzoek draagt bij aan leefbare toeristische
bestemmingen en past daarmee naadloos in ons onderzoeksprogramma ‘Leisure for a
better society’.”
De uitzending kun je gratis zien, schrijf je in. Als waardering
voor je inschrijving ontvang je een klein Dossier Stad met aanvullende
informatie na de uitzending.
De 2e online uitzending vindt plaats op donderdag 16 maart 2023
Thema: De coronacrisis
versnelde de vraag naar recreatie in het buitengebied en andere
recreatielocaties. Het was druk met bootjes en sloepen tijdens de crisis op het
water. Regelmatig moesten burgemeesters recreatiegebieden en strandtoegangen
afsluiten. Nu na de coronacrisis blijft de vraag naar mogelijkheden voor
recreatie ongekend hoog. Met tal van onderzoeken en projecten van
LOTM-hogescholen wordt gewerkt aan balans en ontwikkeling voor het
buitengebied. Uitzending 16 maart 12.00-13.00.
Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd met netwerkmiddag vindt plaats op donderdag 20 april 2023
Thema: versterking van
de relatie tussen de buzz van steden en de rust in het buitengebied. Steden
zijn geen losse eilanden in Nederland maar zijn onlosmakelijk met hun regio’s
verbonden. Routes, erfgoed, bijzondere accommodaties, attracties kunnen bloeien
door het delen van elkaars expertise. Met de congresbezoekers wordt interactief
gebouwd aan de scenario's voor toerisme.
De twee uitzendingen
en Het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd worden mogelijk gemaakt door Breda
University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, LOI Hogeschool,
Hogeschool Saxion, NHL Stenden, HZ University of Applied Sciences, TIO en
mediapartner NRIT. Ondersteunend partner is Kennisnetwerk Destinatie Nederland.