Geplaatst op: 01-03-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Groeikansen voor toerisme in een klimaatneutrale wereld

Groeikansen voor toerisme in een klimaatneutrale wereld

In een wereld zonder uitstoot van broeikasgassen zijn er voor toerisme nog steeds groeimogelijkheden. Dat is de meest bemoedigende boodschap voor de toeristische sector in het internationale rapport 'Envisioning Tourism in 2030 and beyond' van de Travel Foundation. Dat vergt evenwel grote investeringen in duurzaam transport en accommodaties én in maatregelen om de groei van lange vluchten te beperken. Vliegvakanties binnen het eigen continent en tussen continenten zijn dan nog steeds mogelijk maar het aantal vluchten kan tot 2050 niet meer groeien.

 Aan het internationale rapport 'Envisioning Tourism in 2030 and beyond' hebben Nederlandse onderzoekers van CELTH, European Tourism Futures Institute, Breda University of Applied Sciences en NBTC een belangrijke bijdrage geleverd. 

 Een florerende toeristische sector zonder emissie

Kern van het onderzoek is een verkenning van toekomstige scenario’s waarbij het effect van 40 klimaatinterventies op de uitstoot door de toeristische sector is berekend. In het rapport zijn de doelen van de ‘Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism’ vertaald naar een visie op een bloeiende toeristische sector met nul emissie in 2050. 

De Travel Foundation roept alle bij toerisme betrokken bedrijven en organisaties op de ‘Glasgow Declaration for Climate Action’ ondertekenen en implementeren om zo bij te dragen aan de realisatie van het nul-emissie-scenario. 

Biljoenen aan investeringen nodig

De onderzoekers hebben een reeks interventies en beleidsmaatregelen gecombineerd en concluderen dat slechts één verreikend Tourism Decarbonisation Scenario (TDS) de doelstellingen van de Glasgow Declaration kan halen. Daarvoor moet de sector wereldwijd biljoenen dollars investeren in het verminderen van CO2-uitstoot. Dat lijkt veel maar kan al bereikt worden door 2% tot 3% van de omzet te investeren in emissieloos weg- en railtransport, elektrische uitstootvrije accommodaties, de productie van e-fuels en de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigen.

Toerisme kan groeien maar wel anders

Het feit dat toerisme in het Tourism Decarbonisation Scenario nog steeds kan groeien, in aantallen reizen, overnachtingen en inkomsten, moet een belangrijk argument zijn voor de toerismesector om niet langer te aarzelen klimaatmaatregelen te nemen. Maar groeimogelijkheden betekenen niet dat alles hetzelfde kan blijven. Het grote verschil tussen het Business as Usual Scenario en het Tourism Decarbonisation Scenario is dat in het laatste scenario de groei afkomstig is van andere segmenten dan luchtvaart en langeafstandsreizen. De groei in dat scenario wordt gedreven door alternatieve vervoerswijzen met trein, bus, veerdiensten en (elektrische) auto's en uit reizen op een korte en middellange afstand. De luchtvaart daarentegen zal een langzamer groeitraject volgen totdat het volledig emissievrij kan vliegen. Het Tourism Decarbonisation Scenario vraagt wel om een wereldwijd plan om de groei van het toerisme en de verdeling van bezoekersstromen te optimaliseren. 

Meer informatie:

Een uitgebreide samenvatting van het onderzoek is te lezen op de CELTH-site. Daar treft u ook een link aan naar het internationale persbericht van The Travel Foundation en de downloads.

Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, duurzaam toerisme, CELTH

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...