Geplaatst op: 30-04-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Nederland en Vlaanderen ontwikkelen Wijnstraat

Nederland en Vlaanderen ontwikkelen Wijnstraat
Van links naar rechts: Gunther Coppens, Igor Philtjens, Zuhal Demir en Léon Faassen.

Nederland en Vlaanderen willen vier wijngebieden met elkaar verbinden in een zogenaamde Wijnstraat. De duurzame toeristische beleving staat voorop. Een Europese subsidie moet het project een vliegende start geven.

De Wijnstraat gaat door vier wijngebieden lopen: Hageland, Haspengouw, de Belgisch-Nederlandse Maasvallei en Mergelland/Zuid-Limburg. Maar zover is het nog niet. Eerst is er nog onderzoek nodig over de regionale wijnidentiteit, productontwikkeling van een wijnroute, wijnbeleving en een innovatief & duurzaam wijnecosysteem. Met de opstart van de wijnstraat hoopt het consortium niet alleen wijnliefhebbers aan te trekken maar ook een breed publiek te inspireren om te genieten van een duurzame en betekenisvolle toeristische (wijn)ervaring.

Partners

Partners Hogeschool PXL, Toerisme Vlaanderen, Toerisme Vlaams-Brabant vzw, Visit Zuid-Limburg, KU Leuven, Herita, Bisschoppelijk Centrum Rolduc, Gemeente Kerkrade, Stad Borgloon, Visit Limburg en Wijngoed Raar Saint Remi werken gedurende 3 jaren samen om dit te realiseren. Het project wordt mede gefinancierd door Interreg VI Vlaanderen-Nederland, het samenwerkingsprogramma met financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.

In het gebied zijn een groeiend aantal wijnmakers met kwaliteitswijnen actief op een unieke geologische stapeling van ijzerzandsteen, mergel, grind en löss. Op een korte afstand (80 km) van elkaar hebben ze een gedeelde cultuurhistorische wijngeschiedenis.  

Grensoverschrijdend toeristisch verhaal

De initiatiefnemers zien een wijnregio in opmars en willen die verbinden met een uniek, grensoverschrijdend toeristisch verhaal. Een wijnstraat waarin de wijnbeleving centraal staat met synergiën naar andere sectoren zoals de lokale keuken, cultureel erfgoed, landschapsbeleving en andere toeristische ervaringen die zich uitstekend lenen voor verdere toeristische uitbouw. Uiteindelijk moet er een fysieke wijnroute komen die bezoekers te voet, met de fiets en/of in etappes kunnen afleggen over 3 provincies heen.

Wijnstraat

Kans voor groen toerisme

Limburgs gedeputeerde voor het landelijk gebied, Léon Faassen: "We hebben in Nederland en Vlaanderen een aantal fantastische wijngebieden, die bovendien aan elkaar grenzen. Het is één van de voorbeelden van kansen voor verbinding tussen onze mooie provincies. De Wijnstraat is een perfecte gelegenheid voor groen toerisme en de verdere ontwikkeling van onze wijnbouwers. De unieke natuur, het historisch erfgoed en de lokale smaak kunnen elkaar allemaal versterken. In een tijd waarin ‘beleven’ voor veel mensen voorop staat, is dit een buitenkans om iets moois neer te zetten samen. De diversiteit tussen de gebieden zal ongetwijfeld verrijkend werken voor bezoekers.”

Trefwoorden: duurzaam toerisme, wijntoerisme, dmo, Vlaanderen, Nederland, Limburg

CELTH





||| Nieuws |||

14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...