Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-04-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei

Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
Foto: Breda Marketing

De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei, met een toename van 140% in app-downloads en een bereik van miljoenen via de website en social media.

De store fungeert als een centrale ontmoetingsplek voor zowel bewoners als toeristen en draagt bij aan de positieve bezoekcijfers van de stad Breda. Het aantal binnenlandse bezoekers van Breda is het afgelopen jaar met 8% gestegen naar 1.440.000. Gemiddeld bezochten zij de stad 3,4 maal, dat is 10% hoger dan het landelijke gemiddelde.

Lokale samenwerking als basis voor succes

De sleutel tot het succes van de Explore Breda Store ligt in de nauwe samenwerking met ruim 40 lokale organisaties en communities. Partners zoals BredaPhoto, Blind Walls Gallery en Avans dragen bij aan een divers aanbod van verhalen, activiteiten en lokale producten die zowel bewoners als bezoekers aanspreken.

Meer dan alleen toeristische informatie

Bewoners bezoeken de store voornamelijk voor unieke lokale producten en de steeds wisselende exposities op het 'Podium voor Verhalen'. Tijdens stadsevenementen fungeert de winkel als informatiepunt en verkooppunt voor bijvoorbeeld officiële merchandise. Toeristen komen vooral voor routes en persoonlijk advies, waarbij de lokale producten en exposities als een positieve verrassing worden ervaren die hen het verhaal van de stad laat ontdekken.

Wisselende thema's houden store levendig

Storemanager Fenne Verhoeven benadrukt de rol van de store als een plek "van, voor en over de stad". Ze geeft aan dat de wisselende thema-exposities de store het hele jaar door relevant houden voor een breed publiek. "Tijdens BredaPhoto Festival waren we infopunt, verkochten we themaproducten en organiseerden we een expo over de ontwikkeling van het festival door de jaren heen. Op dit moment staat de store in het teken van de expositie ‘NAC - Meer dan voetbal’. Hier ervaar je hoe diep de club verweven is met de stad en bewoners. Met historische voetbalverhalen, iconische foto's en unieke t-shirts met onvergetelijke NAC-momenten. Door de steeds wisselende onderwerpen blijft de store het hele jaar interessant voor bewoners en bezoekers.”

Sterke online groei versterkt bezoekersbeleving

Naast het fysieke succes groeit ook het online platform Explore Breda aanzienlijk. De combinatie van de fysieke winkel en het digitale aanbod zorgt voor een optimale bezoekersbeleving, afgestemd op persoonlijke interesses. In 2024 noteerde Explore Breda een toename van 140% in app-downloads, 31 miljoen Google-vertoningen, 700.000 websitegebruikers en 30.000 volgers op social media.

Toekomstplannen en erkenning

Fenne Verhoeven ziet de toekomst positief in en stelt dat er jaarrond on- en offline themacampagnes worden ingezet om de stijgende lijn in bezoekersaantallen door te trekken en bijzondere plekken in Breda onder de aandacht te brengen. Hierbij wordt samengewerkt met onder andere Ondernemersfonds Breda en VisitBrabant. Het succes van Explore Breda heeft er mede voor gezorgd dat Breda Marketing is genomineerd voor de Digital Interactive Award en de Nationale City Marketing Award 2025.

Trefwoorden: dmo's, cmo's, Noord-Brabant, Breda, Infopunten, vvv's

CELTH



||| Nieuws |||

18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.
18/04/25
Nationale Campermarkt trekt ruimt 3.200 bezoekers
De grootste particuliere campermarkt van Europa laat 25% van de campers van eigenaar wisselen
18/04/25
Favoriete Paasbestemmingen volgens Booking.com
Welke bestemmingen zijn voor Nederlanders rond de Paasdagen favoriet voor een korte vakantie? Booking.com dook in haar data en ziet interessante trends.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...