Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei

De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei, met een toename van 140% in app-downloads en een bereik van miljoenen via de website en social media.
De store fungeert als een centrale ontmoetingsplek voor zowel bewoners als toeristen en draagt bij aan de positieve bezoekcijfers van de stad Breda. Het aantal binnenlandse bezoekers van Breda is het afgelopen jaar met 8% gestegen naar 1.440.000. Gemiddeld bezochten zij de stad 3,4 maal, dat is 10% hoger dan het landelijke gemiddelde.
Lokale samenwerking als basis voor succes
De sleutel tot het succes van de Explore Breda Store ligt in de nauwe samenwerking met ruim 40 lokale organisaties en communities. Partners zoals BredaPhoto, Blind Walls Gallery en Avans dragen bij aan een divers aanbod van verhalen, activiteiten en lokale producten die zowel bewoners als bezoekers aanspreken.
Meer dan alleen toeristische informatie
Bewoners bezoeken de store voornamelijk voor unieke lokale producten en de steeds wisselende exposities op het 'Podium voor Verhalen'. Tijdens stadsevenementen fungeert de winkel als informatiepunt en verkooppunt voor bijvoorbeeld officiële merchandise. Toeristen komen vooral voor routes en persoonlijk advies, waarbij de lokale producten en exposities als een positieve verrassing worden ervaren die hen het verhaal van de stad laat ontdekken.
Wisselende thema's houden store levendig
Storemanager Fenne Verhoeven benadrukt de rol van de store als een plek "van, voor en over de stad". Ze geeft aan dat de wisselende thema-exposities de store het hele jaar door relevant houden voor een breed publiek. "Tijdens BredaPhoto Festival waren we infopunt, verkochten we themaproducten en organiseerden we een expo over de ontwikkeling van het festival door de jaren heen. Op dit moment staat de store in het teken van de expositie ‘NAC - Meer dan voetbal’. Hier ervaar je hoe diep de club verweven is met de stad en bewoners. Met historische voetbalverhalen, iconische foto's en unieke t-shirts met onvergetelijke NAC-momenten. Door de steeds wisselende onderwerpen blijft de store het hele jaar interessant voor bewoners en bezoekers.”
Sterke online groei versterkt bezoekersbeleving
Naast het fysieke succes groeit ook het online platform Explore Breda aanzienlijk. De combinatie van de fysieke winkel en het digitale aanbod zorgt voor een optimale bezoekersbeleving, afgestemd op persoonlijke interesses. In 2024 noteerde Explore Breda een toename van 140% in app-downloads, 31 miljoen Google-vertoningen, 700.000 websitegebruikers en 30.000 volgers op social media.
Toekomstplannen en erkenning
Fenne Verhoeven ziet de toekomst positief in en stelt dat er jaarrond on- en offline themacampagnes worden ingezet om de stijgende lijn in bezoekersaantallen door te trekken en bijzondere plekken in Breda onder de aandacht te brengen. Hierbij wordt samengewerkt met onder andere Ondernemersfonds Breda en VisitBrabant. Het succes van Explore Breda heeft er mede voor gezorgd dat Breda Marketing is genomineerd voor de Digital Interactive Award en de Nationale City Marketing Award 2025.