Geplaatst op: 22-10-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Cadeaubonnenmarkt van ruim een miljard euro, met infographic

Cadeaubonnenmarkt van ruim een miljard euro, met infographic
Het lijkt een onpersoonlijk cadeau maar toch is 90% van de Nederlanders blij met een cadeaubon. We kopen gemiddeld vijf bonnen per jaar met een gemiddelde waarde van € 25,-, In totaal wordt de totale markt van cadeaubonnen op 1 miljard euro geschat. Ook voor de vrijetijdssector is deze markt van groot belang want consumenten kopen veel specifieke bonnen voor belevenissen, om uit eten te gaan of voor een weekendje weg. Dat blijkt uit onderzoek van VVV Nederland naar de ervaringen van Nederlandse consumenten met cadeaubonnen.

Maar liefst 90% van de Nederlanders tussen de 18 en 85 jaar was blij met de laatst gekregen cadeaubon. Nederlanders zijn vrijgevig en kopen gemiddeld 14 cadeaus per jaar. Daarvan worden er 5 (ca. 37%) gegeven in de vorm van een cadeaubon of cadeaukaart. Twee derde (66%) van de Nederlander geeft liever een cadeaubon dan geld. Brede besteedbaarheid en een lange geldigheid van de cadeaubon zijn daarbij belangrijk. In juli 2015 gaf 47% van de Nederlanders aan het komende half jaar een cadeaubon of cadeaukaart te gaan kopen.

Ontvangers besteden meer dan bonwaarde
De gemiddelde waarde van een cadeaubon bedraagt € 25,-. De geschatte totale omvang van de markt van cadeaubonnen en cadeaukaarten komt uit op zo’n 1,1 miljard euro per jaar. "Cadeaubonnen zijn een vast onderdeel geworden van het cadeaurepertoire van de Nederlandse consument”, aldus Raymond Smits van Waesberghe, manager marketing & businessontwikkeling van VVV Nederland. "Daarnaast levert een verkochte cadeaubon het bedrijf dat die cadeaubon accepteert ook extra omzet op, want maar liefst 41% van de ontvangers besteedt meer dan de bonwaarde; gemiddeld wel tot € 34.70 per aankoop. Hiermee leveren cadeaubonnen plezier aan de ontvanger ervan, en toegevoegde waarde bij de deelnemende bedrijven.”

Vrijetijdsbonnen populair
De populairste cadeaubonnen zijn die cadeaubonnen die bij veel verschillende winkels/locaties besteed kunnen worden. Maar liefst 71% van de verkochte cadeaubonnen betreft zo’n breed besteedbare cadeaubon. Daarnaast zijn cadeaubonnen die bij één specifieke winkel(keten) kunnen worden besteed of die recht geven op een bepaald product, ook in trek. Ook bonnen voor een weekendje weg, uit eten te gaan of een belevenis zijn populair.


Link: http://www.vvvnederland.nl/
Topics:Retail
Trefwoorden: cadeaubonnen

CELTH
 








||| Nieuws |||

23/08/24
Zuid-Limburg in Europees project duurzaam toerisme meetbaar maken
Europese samenwerking Tourism4SDG, waar provincie Limburg bij betrokken is, doet onderzoek om duurzaam toerisme meetbaar. Met betere meetmethoden en data hoopt het initiatief duurzaam toerisme te ontwikkelen.
23/08/24
Otium leisure opent op 18 september
Op 18 september openen Wethouder Sanneke Vermeulen en Maarten van Kempen officieel drie belangrijke nieuwe voorzieningen op het Leisurepark in Roosendaal: het Otium Wellness Hotel Roosendaal, Vitae Wellnessresort en Otium Vergaderplein.
23/08/24
Exclusief voor leden
Thijmense Berg mag verder met uitbreidingsplannen
Vakantiepark de Thijmense Berg op de Utrechtse Heuvelrug mag verder met haar uitbreidingsplannen. Dat heeft de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland beslist.
22/08/24
Exclusief voor leden
Kinderen beslissen mee over camperbestemming
Uit onderzoek onder bijna 2.000 Nederlandse gebruikers van Campercontact blijkt dat 67% van de Nederlandse camperaars hun kinderen laat meebeslissen over de bestemming van het volgende camperavontuur. Deze trips duren gemiddeld zes dagen.
20/08/24
Center Parcs en Festival TREK slaan handen ineen voor groene picknick
Festival TREK viert dit jaar zijn tiende jubileum met een bijzondere samenwerking. Midden in het Máximapark, tijdens het grootste rondreizende foodfestival van Nederland, wordt een speciale picknickarea ingericht door Center Parcs.
20/08/24
Exclusief voor leden
Euromonitor voorziet comeback van pakketreizen
Pakketreizen gaan in Europa een comeback maken. Dat voorspelt marktonderzoeksbureau Euromonitor waarover persbureau Reuters schrijft. Volgend jaar zullen Europeanen 125,9 miljard euro aan pakketreizen uitgeven. Die zullen wel duurder zijn dan dit jaar.
16/08/24
Weinig draagvlak voor btw-verhoging betaalde sport
Onder Nederlanders is weinig draagvlak voor de verhoging van de btw op sport. Een deel gaat minder sporten of stopt met betaalde sport. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van het Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS).
16/08/24
Nederlandse luchtvaart weer bijna op niveau van voor corona
In het tweede kwartaal van 2024 reisden 20,1 miljoen passagiers van en naar een van de vijf Nederlandse luchthavens van nationaal belang. Dat is 5,9% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Het aantal passagiers ligt daarmee nog maar 7,8% achter op 2019.

||| Agenda |||

28/08/24
28/08/24 t/m 01-09-24: HISWA te Water
Eind augustus is de Bataviahaven van Lelystad omgetoverd tot een waar watersport-paradijs. Dan ligge...
03/09/24
03/09/24 t/m 03-09-24: Online Kennissessie Landelijke database logiesaccommodaties
De Landelijke Data Alliantie organiseert op dinsdag 3 september 2024 tussen 11:00 en 12:00 de online...
10/09/24
10/09/24 t/m 10-09-24: Horwath HTL Hotel Event 2024
Op de Tweede Dinsdag van September (dat is 10 september) organiseert Horwath HTL het Hotel Even...
23/09/24
23/09/24 t/m 23-09-24: Toerisme Top 2024
De zevende editie van de Toerisme Top wordt op maandag 23 september 2024 in Venlo georganiseerd. Het...
24/09/24 t/m 26-09-24
24/09/24 t/m 26-09-24: IAAPA EXPO EUROPE 2024
The leisure industry’s premier event in Europe arrives to Amsterdam, the Netherlands in 2024. Get...