Geplaatst op: 22-10-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Cadeaubonnenmarkt van ruim een miljard euro, met infographic

Cadeaubonnenmarkt van ruim een miljard euro, met infographic
Het lijkt een onpersoonlijk cadeau maar toch is 90% van de Nederlanders blij met een cadeaubon. We kopen gemiddeld vijf bonnen per jaar met een gemiddelde waarde van € 25,-, In totaal wordt de totale markt van cadeaubonnen op 1 miljard euro geschat. Ook voor de vrijetijdssector is deze markt van groot belang want consumenten kopen veel specifieke bonnen voor belevenissen, om uit eten te gaan of voor een weekendje weg. Dat blijkt uit onderzoek van VVV Nederland naar de ervaringen van Nederlandse consumenten met cadeaubonnen.

Maar liefst 90% van de Nederlanders tussen de 18 en 85 jaar was blij met de laatst gekregen cadeaubon. Nederlanders zijn vrijgevig en kopen gemiddeld 14 cadeaus per jaar. Daarvan worden er 5 (ca. 37%) gegeven in de vorm van een cadeaubon of cadeaukaart. Twee derde (66%) van de Nederlander geeft liever een cadeaubon dan geld. Brede besteedbaarheid en een lange geldigheid van de cadeaubon zijn daarbij belangrijk. In juli 2015 gaf 47% van de Nederlanders aan het komende half jaar een cadeaubon of cadeaukaart te gaan kopen.

Ontvangers besteden meer dan bonwaarde
De gemiddelde waarde van een cadeaubon bedraagt € 25,-. De geschatte totale omvang van de markt van cadeaubonnen en cadeaukaarten komt uit op zo’n 1,1 miljard euro per jaar. "Cadeaubonnen zijn een vast onderdeel geworden van het cadeaurepertoire van de Nederlandse consument”, aldus Raymond Smits van Waesberghe, manager marketing & businessontwikkeling van VVV Nederland. "Daarnaast levert een verkochte cadeaubon het bedrijf dat die cadeaubon accepteert ook extra omzet op, want maar liefst 41% van de ontvangers besteedt meer dan de bonwaarde; gemiddeld wel tot € 34.70 per aankoop. Hiermee leveren cadeaubonnen plezier aan de ontvanger ervan, en toegevoegde waarde bij de deelnemende bedrijven.”

Vrijetijdsbonnen populair
De populairste cadeaubonnen zijn die cadeaubonnen die bij veel verschillende winkels/locaties besteed kunnen worden. Maar liefst 71% van de verkochte cadeaubonnen betreft zo’n breed besteedbare cadeaubon. Daarnaast zijn cadeaubonnen die bij één specifieke winkel(keten) kunnen worden besteed of die recht geven op een bepaald product, ook in trek. Ook bonnen voor een weekendje weg, uit eten te gaan of een belevenis zijn populair.


Link: http://www.vvvnederland.nl/
Topics:Retail
Trefwoorden: cadeaubonnen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...