Geplaatst op: 22-10-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Cadeaubonnenmarkt van ruim een miljard euro, met infographic

Cadeaubonnenmarkt van ruim een miljard euro, met infographic
Het lijkt een onpersoonlijk cadeau maar toch is 90% van de Nederlanders blij met een cadeaubon. We kopen gemiddeld vijf bonnen per jaar met een gemiddelde waarde van € 25,-, In totaal wordt de totale markt van cadeaubonnen op 1 miljard euro geschat. Ook voor de vrijetijdssector is deze markt van groot belang want consumenten kopen veel specifieke bonnen voor belevenissen, om uit eten te gaan of voor een weekendje weg. Dat blijkt uit onderzoek van VVV Nederland naar de ervaringen van Nederlandse consumenten met cadeaubonnen.

Maar liefst 90% van de Nederlanders tussen de 18 en 85 jaar was blij met de laatst gekregen cadeaubon. Nederlanders zijn vrijgevig en kopen gemiddeld 14 cadeaus per jaar. Daarvan worden er 5 (ca. 37%) gegeven in de vorm van een cadeaubon of cadeaukaart. Twee derde (66%) van de Nederlander geeft liever een cadeaubon dan geld. Brede besteedbaarheid en een lange geldigheid van de cadeaubon zijn daarbij belangrijk. In juli 2015 gaf 47% van de Nederlanders aan het komende half jaar een cadeaubon of cadeaukaart te gaan kopen.

Ontvangers besteden meer dan bonwaarde
De gemiddelde waarde van een cadeaubon bedraagt € 25,-. De geschatte totale omvang van de markt van cadeaubonnen en cadeaukaarten komt uit op zo’n 1,1 miljard euro per jaar. "Cadeaubonnen zijn een vast onderdeel geworden van het cadeaurepertoire van de Nederlandse consument”, aldus Raymond Smits van Waesberghe, manager marketing & businessontwikkeling van VVV Nederland. "Daarnaast levert een verkochte cadeaubon het bedrijf dat die cadeaubon accepteert ook extra omzet op, want maar liefst 41% van de ontvangers besteedt meer dan de bonwaarde; gemiddeld wel tot € 34.70 per aankoop. Hiermee leveren cadeaubonnen plezier aan de ontvanger ervan, en toegevoegde waarde bij de deelnemende bedrijven.”

Vrijetijdsbonnen populair
De populairste cadeaubonnen zijn die cadeaubonnen die bij veel verschillende winkels/locaties besteed kunnen worden. Maar liefst 71% van de verkochte cadeaubonnen betreft zo’n breed besteedbare cadeaubon. Daarnaast zijn cadeaubonnen die bij één specifieke winkel(keten) kunnen worden besteed of die recht geven op een bepaald product, ook in trek. Ook bonnen voor een weekendje weg, uit eten te gaan of een belevenis zijn populair.


Link: http://www.vvvnederland.nl/
Topics:Retail
Trefwoorden: cadeaubonnen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Apollo breidt aanbod op Gran Canaria en Fuerteventura uit
Deze winter is een delegatie van Apollo Reizen afgereisd naar Gran Canaria en Fuerteventura, waarbij een nieuw aanbod werd gelanceerd dat is afgestemd op de wensen en behoeften van de Nederlandse markt.
24/12/24
Vakantieparken in Nederland razend populair tijdens kerstvakantie
De Nederlandse bungalowparken zijn deze kerstvakantie goed gevuld. Met name in de eerste week van de vakantie is het erg druk. Op veel parken ligt de bezetting nu al boven de 85%. Dat blijkt uit gegevens van recreatieplatform Parkvakanties.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
24/12/24
Exclusief voor leden
Meer Nederlanders kiezen voor vroeg boeken van vakantie
Een kwart van de Nederlanders heeft al een vakantie voor 2025 geboekt. Ook wil 39% van de reizigers die nog moet boeken dit in het vroegboekseizoen doen. Dat meldt de VakantieDiscounter na onderzoek onder 2.125 reizigers.
24/12/24
Hoe elektrische machines bijdragen aan een duurzame logistiek
Duurzaamheid is een hot topic in de logistieke wereld. En dat is eigenlijk niet zo gek. Bedrijven zo...
24/12/24
Exclusief voor leden
32% wil feestdagen zonder schoonouders
Maar liefst 32 procent van alle Nederlanders brengt de kerstdagen het liefst zonder hun schoonouders door. Dit blijkt uit onderzoek van CheapTickets.nl onder 1.473 volwassen Nederlanders. Wat is de relatie met de toeristische sector? Veel mensen willen graag de schoonouders met vakantie sturen.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...