Geplaatst op: 14-07-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Duitse attractieparken timmeren fors aan de weg

Duitse attractieparken timmeren fors aan de weg
De Duitse attractieparken blijven fors investeren. Begin juli opende Phantasialand het nieuwe themagebied Klugheim met twee achtbanen en gisteren was het de beurt aan Europa-Park dat de poorten opende van het veertiende themaland Ierland. De Duitse parken bewegen zich ook in de marketing nadrukkelijk op de Nederlandse markt en concurreren daarmee rechtstreeks met de Nederlandse parken.


Phantasialand

Klugheim is het nieuwe en indrukwekkende themagebied van Phantasialand. "In het midden van het ruwe rotslandschap van basaltgesteente verenigen rustieke houten huizen zich tot een dorp. Machtige drakensculpturen die door noeste arbeid zijn ontstaan sieren de daken van deze ingewikkelde gebouwen. Over die daken razen TARON en RAIK op hun levensaderen van staal door de lucht en claimen zo hun plek op de toppen van Klugheim”, schrijft het park op haar site. Het gebied heeft wel wat weg van de wereld van Lord of the Rings. Volgens deskundigen zet Phantasialand hiermee een nieuwe standaard voor het thematiseren van attractieparken. Zoals bij Phantasialand gebruikelijk worden de attracties met filmische muziek gecomplementeerd.


Multi-launcher: Taron

Over de daken van het dorpje razen twee nieuwe achtbanen. Taron is de snelste multi-lanceer-achtbaan ter wereld en is gebouwd door het Zwitserse bedrijf Intamin. De baan kruist zichzelf maar liefst 58 maal. De maximum snelheid is 100 kilometer per uur. De vier treintjes bestaan uit vier wagentje die elk vier passagiers kunnen vervoeren. Er zijn steeds twee treintjes op de baan. Een ritje duurt 1’40.



Familie-achtbaan: Raik
Raik is de snelste en langste familie-boomerang ter wereld en is gebouwd door Vekoma. De rit gaat zowel voor- als achteruit. Hierdoor zien de wachtenden de treintjes op volle vaart het station passeren. Het is een familieachtbaan met veel spannende effecten. De maximum snelheid is 60 kilometer per uur. Afhankelijk van het aantal karretjes op de baan is de capaciteit 640 tot 750 passagiers per uur.


Europa-Park

In het veertiende themagebied van Europa-Park is op een terrein van 1ha een Iers visserdorpje verrezen compleet met groene heuvels en een baai. In Ierland hebben talrijke familie-attracties een plek gevonden en vanzelfsprekend ook een pub met typische hapjes en drankjes. De attracties in Ierland:

  • Het kinderschommelschip Dancing Dingie gaat niet alleen heen en weer, maar beweegt ook nog eens om de eigen as.
  • Bootjescarrousel Sheep Rock.
  • Kinderen van drie jaar en ouder en een lengte van minstens 95 cm kunnen in de Ba-a-a Express hun eerste achtbaanrit beleven.
  • In Old Mac Donald's Tractor Fun kunnen kinderen, met de ouders op de achtbank, hier als een echte Ierse boer of boerin een tractorrit door moestuinen met echte groenten en fruit.
  • In Spinning Dragons zorgen 18 draaiende draken ervoor dat je je oriëntatie voor even kwijt bent.
  • Naar boven gaat het in ieder geval in Tower Tow. Om de negen meter hoge top van de wachttoren te bereiken heb je wel spierkracht in de armen nodig.
  • In de oude kerkruïne start de peddeltocht met de Quipse Paddle Boats. Zonder hulp van de ouders varen kleine kanovaarders hier een rondje om de wachttoren.
  • Maar ook aan de allerkleinsten is gedacht. Op en onder het dek van Paul's Playboat zijn talloze geheimen te ontdekken en op Little Lamb's Land wachten wollige vriendjes op hun nieuwe speelkameraadjes.
  • Ook op het strand van Dingle Bay is spelen het motto. Maar liefst 600 ton speelzand is aangebracht om de mooiste zandkastelen te bouwen. De ouders kunnen in deze baai ook tot rust komen. Er staan strandkorven en ligstoelen om energie bij te tanken.
  • Limerick Castle springt meteen in het oog. Deze hoge kasteeltoren herbergt een 600 m2 groot indoor speelpaleis. Verdeeld over drie etages kunnen kinderen zich hier uitleven in labyrinten, glijbanen en klimtoestellen. De langste glijbaan telt maar liefst 15 meter.
  • Naast het kasteel is een attractie voor de ouders gebouwd: The O'Mackay's Cafe and Pub. Zoals in alle themagebieden in het park het geval is, kan men hier terecht voor typische gerechten uit het gepresenteerde land. Naast Guinness van de tap wordt er ook het zelfgebrouwen O-Mackay-bier geschonken. Op de kaart staan ook 'pies', sandwiches en burgers van lamsvlees. Liefhebbers van koffiespecialiteiten en taarten komen er eveneens aan hun trekken. Iets verderop, in Shamrock Gifts and Treats en Milka Tender World, kan men leuke en lekkere aandenken kopen aan het verblijf op het "Groene Eiland" zoals Ierland ook wel wordt genoemd. Groen is óók het nieuwe land van Europa-Park; de afgelopen weken werden hier meer dan 4.000 planten aangebracht.
Trefwoorden: attractieparken, attracties, duitsland

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies
11/12/24
Meer dag- en verblijfsbezoek voor Gelderland
Gelderland blijft een populaire vakantiebestemming. Het afgelopen derde kwartaal, met daarin de zomervakantie, trok de provincie ruim 1,6 miljoen overnachtende gasten. Dat is een stijging van 5,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
10/12/24
Exclusief voor leden
Arriva neemt afscheid van busvervoer in Friesland
Toeristen die met het ov in Friesland reizen zien het merk Arriva alleen nog in de regionale treinen. Arriva neemt afscheid van het busvervoer in deze provincie.
10/12/24
Trendpublicatie 2025: Een blik op de toekomst van reizen
NBTC heeft de Trendpublicatie 2025 uitgebracht. Daarin 12 trends waarop toeristisch Nederland kan inspelen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
10/12/24
Minister Beljaars maakt werk van beter ondernemersklimaat
Minister Beljaarts van Economische Zaken gaat werk maken van een beter ondernemersklimaat. Dat beloofde hij op de eerste OndernemersTop.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...